• Anonym (Jag)

Vi ska hyra ett hus, ska få förköpsrätt men litar inte ena delägaren.

Jag och sambon ska hyra ett hus i 2 år. Sedan ska vi få förköpsrätt på huset. Detta står i kontraktet som ena delägare har skrivit på (hon är som nån form av juridisk representant för alla fastigheter de äger) de två andra delägarna har godkänt kontraktet.  Problemet är att jag inte litar på den ena delägaren. Han vill helst sälja till sin och sin frus kompis från Stockholm. Fast han vet att vi ska flytta in nu, ska han ändå visa henne runt. Förstår inte riktigt tanken med det om han inte har nån baktanke med allt. Jag är så ledsen och kan inte riktigt glädjas åt flytten.

• Svar på tråden Vi ska hyra ett hus, ska få förköpsrätt men litar inte ena delägaren.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-18 18:41:20 följande:
    Vi ska hyra ett hus, ska få förköpsrätt men litar inte ena delägaren.

Jag och sambon ska hyra ett hus i 2 år. Sedan ska vi få förköpsrätt på huset. Detta står i kontraktet som ena delägare har skrivit på (hon är som nån form av juridisk representant för alla fastigheter de äger) de två andra delägarna har godkänt kontraktet.  Problemet är att jag inte litar på den ena delägaren. Han vill helst sälja till sin och sin frus kompis från Stockholm. Fast han vet att vi ska flytta in nu, ska han ändå visa henne runt. Förstår inte riktigt tanken med det om han inte har nån baktanke med allt. Jag är så ledsen och kan inte riktigt glädjas åt flytten.

Varför köper ni inte huset nu?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kr) skrev 2025-07-18 18:51:10 följande:
    Varför köper ni inte huset nu?
    Dels för att tomten inte är avstyckad. Och för att vi ska hinna spara undan till kontantinsatsen.  Om ett år kan vi eventuellt köpa om avstyckning är klar 
  • Anonym (Mart)

Har ni avtal om vem som ska betala avstyckningen av tomten, ni eller tomtägaren?

• Anonym (Jag)

Tomtägaren

• Anonym (C)

Ett löfte om försäljning av fast egendom är inte bindande, de kan ångra sig innan köpekontraktet är påskrivet. 

• Anonym (Lovisa)

Jag tänker att det är en bra grej att ni förstår att situationen är osäker. 

Tänk om ni hade flyttat in, och känt er helt säkra på att ni skulle få köpa huset, och sedan hade en av ägarna ångrat sig då det väl kom till kritan. Skönt att ni slipper den kallduschen och istället går in i detta med öppna ögon.

• Anonym (Totte)

De kan ju ge er förköpsrätt och begära ett skyhögt pris om ett år också. Har ni kollat med jurist att avtalet verkligen är juridiskt hållbart? 

• Anonym (Totte)
    Anonym (C) skrev 2025-07-19 08:17:52 följande:

Det är inte juridiskt hållbart. 

https://lawline.se/answers/kan-man-lova-en-framtida-forsaljning

Misstänkte det. Inte ens när man vunnit en budgivning arrangerad av en mäklare har man ju rätt att köpa. Säljaren har rätt att göra som den vill fram till att papprena är påskrivna. 
Svar på tråden Vi ska hyra ett hus, ska få förköpsrätt men litar inte ena delägaren.