• Anonym (.)

Min växt lutar sig alltid åt sidan - Jag måste hela tiden justera det om och om igen

Min växt lutar sig hela tiden åt sidan. Jag funderar på om krukan är för stor eller om det är för lite jord?

Men jag har hört att man inte ska ha för mycket jord, för annars kan den ''kvävas''. Utan vad jag fått veta, så ska inte jorden nudda den gröna, utan det ska vara på den smala brungula delen. 

Jag har en ytterligare krukväxt, men jag tänker mig att den är för liten. Jag vill inte att roten och annat ska ha det för trångt.

• Svar på tråden Min växt lutar sig alltid åt sidan - Jag måste hela tiden justera det om och om igen
  • Anonym (.)

Det går visst inte och ladda upp bild? :( 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ref)

Vilken växt är det? Har du provat att sätta dit ett stöd? 

• EnAnonumius
    Anonym (.) skrev 2025-07-19 06:35:22 följande:

Det går visst inte och ladda upp bild? :( 

Det går att ladda upp bilder...  Men men, det är ju bra att veta vad det är för typ av växt det handlar om så du kan få rätt hjälp...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Matilda)

Ibland beror det på att jorden är lösare packad på ena sidan än på den andra. Då kan det hjälpa att trycka i mer jord på den sidan där det är löst packat. Alternativt lyfta ur växten och fylla på lite mer jord under den, på den sidan som den tenderar att luta åt.

Det kan också bero på att växten, ovan jord, är tyngre på ena sidan än på den andra. Då kan man behöva beskära den, d.v.s. skära bort delar av växten, på den sida som är för tung. 

• Kvittning

Förstår inte riktigt hur du menar att den lutar. Men det kan också bero på att den söker sig mot solen och växer åt det hållet. Jag brukar vrida krukorna ibland på mina växter som beter sig på det sättet.

• Anonym (.)
    Kvittning skrev 2025-07-19 09:51:47 följande:

Förstår inte riktigt hur du menar att den lutar. Men det kan också bero på att den söker sig mot solen och växer åt det hållet. Jag brukar vrida krukorna ibland på mina växter som beter sig på det sättet.

Hela växten lutar sig. Inte att den lutar sig eller växer mot ett viss håll.

Den liksom faller. Så roten och annat kommer med.

Jag tycker detta är jobbigt, då jag tycker om min växt.

Det är en Skvättiväg.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (.) skrev 2025-07-19 12:08:02 följande:

Det är en Skvättiväg.
    Någon sådan har jag aldrig haft. Men jag hittade en video på Youtube som kanske kan hjälpa:
    m.youtube.com/shorts/HeuVKy3lUn4

Samme kille har en längre video med fler skötselråd:

• Anonym (Försöker lägga in en bild.)

Hittade en bild på nätet. Tog en skärmdump.

• Kvittning
    Anonym (.) skrev 2025-07-19 12:08:02 följande:

Det är en Skvättiväg.
    Ah, ok. Har faktiskt också en växt med det problemet. Löste det genom att lägga några tunga stenar ovanpå jorden som trycker fast rotsystemet och det har fungerat bra. 
Svar på tråden Min växt lutar sig alltid åt sidan - Jag måste hela tiden justera det om och om igen