• Anonym (Tänder)

Tmd? Hjälp

Ni som har fått bekräftad TMD, hur ter sig smärtan för er? 

jag har så ont i höger sida av ansiktet och jag känner inte att min tandläkare tar mig på allvar. Det gör varken ont när jag trycker/rör på tänderna med fingrarna, inte heller ont i tänderna när jag äter utan det är som att smärtan blir bättre av att tugga. Men i viloläge så spänner det, gör ont framåt kinden och som det känns i tänderna också. Känslan är att vara svullen i kinden och öm i okbenet. Kan det vara TMD? 

• Svar på tråden Tmd? Hjälp
  • Anonym (Tänder)
    Lynx123 skrev 2025-07-20 15:02:24 följande:

Har du kollat att du inte har bihåleinflammation?

Jag har inte varit förkyld och det känns mer som att smärtan sitter längre emot örat även om de är ömt på okbenet
  • Lynx123

Det är ett ganska svårt område - öron näsa haös sitter ju ihop, plus en massa muskler, nerver och senfästen. Har du varit hos en örhalsnäsläkare?

• Meddelande borttaget
  • Carabellis kusp

TMD är ett brett begrepp som kan ha olika orsaker och olika behandlingar. Jag som tandläkare tycker att diagnostiken kan vara svår och man får väga samman både symtom och symtomen utvecklats över tid. Symtomen kan vara smärta i muskulatur, käkleder, tänder (som inte har annan orsak), huvudvärk, nedsatt gapförmåga, låsningar i käkleden osv. Man tar även i beaktande vad patienten har för mediciner och allmänhälsa.

Vad vill jag säga med detta? Sök vård igen! Behandling finns och man kan alltid byta vårdgivare vid behov.

• Anonym (Tänder)

Tack för svar! Tog idag röntgen för att kolla själv ev infektioner/karies men dom såg bra ut. Arbetar själv som tandsköterska men är inte spec insatt i TMD då jag inte tycker tandläkarna i överlag jag arbetat med tar det på något större allvar, oftast görs bara en bettskena för att få iväg patienten. Har en bettskena. 
    min smärta sitter både i käkleden, muskulaturen och knäppningar vid stängning av munnen. ibland får jag dessutom trycka till käken på höger sida då den känns som den ligger fel, vilket då ger ett knakande såklart. 

inväntar svar från bettfys men semestertider så gissar att det kan ta ett tag. 

Carabellis kusp skrev 2025-07-21 12:14:02 följande:

TMD är ett brett begrepp som kan ha olika orsaker och olika behandlingar. Jag som tandläkare tycker att diagnostiken kan vara svår och man får väga samman både symtom och symtomen utvecklats över tid. Symtomen kan vara smärta i muskulatur, käkleder, tänder (som inte har annan orsak), huvudvärk, nedsatt gapförmåga, låsningar i käkleden osv. Man tar även i beaktande vad patienten har för mediciner och allmänhälsa.

Vad vill jag säga med detta? Sök vård igen! Behandling finns och man kan alltid byta vårdgivare vid behov.

Svar på tråden Tmd? Hjälp