• Sara58

När är rätt tid för att ha andra barn ?

Hej!
    Jag håller på att planera för ett andra barn och känner mig lite kluven kring tidpunkten. Jag är 34 år gammal och ska börja studera på universitetet nu i september. Utbildningen är på 3,5 år.

Jag vet verkligen inte när det är mest lämpligt att försöka bli gravid igen. Ska jag försöka mitt under studietiden och ta ett studieuppehåll på ett år? Eller vänta tills jag är klar med utbildningen?

Det som oroar mig är att om jag väntar till efter examen kanske jag tappar fart och förlorar chansen att komma in på arbetsmarknaden direkt ? kanske i ett helt år eller längre. Samtidigt undrar jag om en graviditet och föräldraledighet direkt efter examen kan bli ett hinder som gör det svårare att få jobb.

En annan sak jag funderar mycket på är att om jag väntar tills jag har fått jobb och hunnit etablera mig, så kanske jag har passerat 40 år ? och då kan det bli svårare att bli gravid rent fysiskt.

Finns det någon här som varit i en liknande situation? Hur tänkte ni kring det hela? Alla tankar och erfarenheter är varmt välkomna!

• Svar på tråden När är rätt tid för att ha andra barn ?
  • Anonym (Billie)

Hur planerade ni när du sökte?

Vad tycker din partner?

• Anonym (T)

Beror lite på, vad ska du plugga till och hur attraktiv kommer du att vara på arbetsmarknaden? Är det ett yrke med en del konkurrens om arbete efter  examen så hade jag valt antingen före eller tidigt under utbildningen, alternativt när du fått din fasta anställning efter utbildningen om du vågar vänta tills dess.

Som sämsta alternativ är att skaffa barn så att du inte kan börja söka jobb lagom till examen, då kan det bli så att din utbildning ses som gammal om du blir föräldraledig direkt efter eller vid examen. Ska du läsa till tex sjuksköterska har det nog ingen betydelse däremot. 

• Anonym (Klara)

Jag började på högskola när dottern precis fyllt 1 år. De var super bra för mig. Så jag hade nog skjutit på studierna, skaffat barn nu och sedan börjat studera. Jag hade en kvinna i vår utbildning som halkade efter och kom aldrig riktigt in i arbetslivet när hon avbröt studierna ett år. 

• Mkay

Jag hade skaffat barn under studierna och tagit uppehåll. Att skaffa efter är en dålig idé för att man inte kommer in på arbetsmarknaden när kunskaperna är färska, kan bli svårt att få jobb efter som du skriver. Många tar uppehåll i studier pga olika anledningar som för att resa eller studera något annat ett år osv. Det är inga problem att fortsätta med studierna efter. Tog själv uppehåll ett år för att komma ikapp med tentor och läsa lite annat, gick prima att komma tillbaka sen och fick jobb direkt efter studierna. 

• Sara58
    Anonym (Billie) skrev 2025-07-20 19:11:12 följande:

Hur planerade ni när du sökte?

Vad tycker din partner?

ärligt talat har vi inte kommit till någon tydlig plan än. Vi pratar mycket om olika alternativ men det känns svart att veta vad som är rätt . Samtidigt säger han att det är helt upp till mig hur jag känner kring kropp osv. 

Svar på tråden När är rätt tid för att ha andra barn ?