Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-07-21 01:41:15 följande:
1-åring ihop - men vill skiljas
Hej! Jag och min man är båda i 35-års åldern och har en ettåring ihop. Skulle ta för lång tid att gå in på detaljer här, men kort och gott gör han mig mer ledsen än han gör mig lycklig. Vill komma bort från honom och försöka bygga upp mig själv igen, men vi har en ettåring ihop och min man säger att jag kommer förstöra vår familj och att vår dotter kommer förakta mig för det i framtiden.
Menar inte att jag tror på allt dumt han säger. Men jag är orolig för hur en skilsmässa skulle påverka vår dotter. Också tanken på att missa 50% av all tid med henne pga delad vårdnad krossar mig totalt.
Hur ska man prioritera i en sådan situation? Kan hur som helst inte lämna ännu, då jag är arbetssökande och måste få ordning på en egen ekonomi först. Vad jag önskar ibland är att bara komma härifrån och skaffa mig en lägenhet stor nog för mig och min dotter. Vill kunna göra henn lycklig hos mig, så det inte slutar med att hon hellre vill bo hos pappa för han ger henne allt hon vill ha (högre inkomt). Är så rädd för det.
Ja det är inte lätt att skiljas när man har barn. Idag så delar man ju på vårdnaden och barnet är ofta 50% hos vardera föräldern. Små barn kan byta oftare än varje vecka, för att få en kontinuitet i kontakten med föräldrarna.
Det som kan skada barn är att föräldrarna bråkar, oavsett om föräldrarna är skilda eller bor tillsammans. Att barnen känner sig slitna i sin lojalitet mellan dem.
I skolan märker man att barn blir oroliga under själva den akuta skiljsmässofasen, men när allt är klart och föräldrarna samarbetar någorlunda, så blir de lugna igen.
Sedan kan man ju fråga sig vilken hemmiljö man ger ett barn om mamman är nedstämd för att hon inte trivs! Ingen bra lösning heller.
Så du får nog förbereda dig på att barnet är hos fadern 50 % av tiden efter en skilsmässa. Det klart att det är en sorg.
Barn kan föredra att bo hos den ena föräldern mer tid, eller helt och hållet i perioder. Men det brukar vara tonåringar som behöver styra lite.
Små barn behöver bo hos bäda föräldrar. Annars kommer det konkurrens mellan föräldrarna om hur lite regler man har i hemmet och hur fina saker man får. Där får man vara stenhård med tiden de är hos vardera föräldern. Sedan är saker faktiskt inte allt. Du får koncentrera dig på saker som ör jätteviktiga för barnet, och tona ner annat.