• Anonym (Gt)

Vill höra er åsikt om detta?

4 tjejer har gått med på att hyra en lägenhet i ett annat land. Kontraktet är på 1 år och 2 utav dem vill nu hoppa av när det bara är några månader kvar. Vi har alla lagt lite extra till hyran i och med att valutan ändrar sig och för att säkra upp. 

I och med att de hoppar av så betyder det att vi som är kvar får betala det dubbla. Samtidigt kräver de tillbaka pengar som de betalat extra dessa månader som de vart med. Handlar om runt 1000:- var. 

Vi som är kvar tycker ju att i och med att de hoppar av innan att de pengar som redan då lagts inte återfås. 

Hur resonerar ni ? Vad tycker ni är rätt? 

• Svar på tråden Vill höra er åsikt om detta?
  • Anonym (Anc)

Har överenskommelsen varit att de ska betala hela hyrestiden så ska de ju göra det vare sig de bor där eller inte.

Den där extra valutareserven bör de väl dock få tillbaka om den inte använts.

• Anonym (m)

Har de gått med på att betala tiden ut så ska de göra det också. Om alla hoppar av vem ska betala hyran då tänker de?

• Cereal Killer

Det här borde ni kommit överens om tidigare. Normalt är ju 3 månaders uppsägning, dvs de får betala 3 månaders hyra från och med att de väljer att flytta. Under tiden kan ni säkert hitta ett par andra rumskompisar? 

• Anonym (Cissi)
    Cereal Killer skrev 2025-07-26 20:54:34 följande:

Det här borde ni kommit överens om tidigare. Normalt är ju 3 månaders uppsägning, dvs de får betala 3 månaders hyra från och med att de väljer att flytta. Under tiden kan ni säkert hitta ett par andra rumskompisar? 

Det är ju bara några månader kvar. 

Detta är inget vanligt hyreskontrakt, de har alla betalt för hela året. Ingen av dom är hyresvärd. Vill de som hoppar av inte betala för sig får ju de lösa det. Det ska inte de som är kvar behöva göra. 

• Anonym (m)
    Cereal Killer skrev 2025-07-26 20:54:34 följande:

Det får de väl ta med hyresvärden i så fall, det är ju inte de andra tjejerna som de hyr av!
  • Dexter dot com

Har man skrivit på för ett år så betalar man för ett år oavsett man bor där eller ej.

• Spucks

Ni har väl en hyreskontrakt? Då följer ni den - problemet löst.

• Cereal Killer
    Anonym (Cissi) skrev 2025-07-26 21:16:35 följande:

Det är ju bara några månader kvar. 

Detta är inget vanligt hyreskontrakt, de har alla betalt för hela året. Ingen av dom är hyresvärd. Vill de som hoppar av inte betala för sig får ju de lösa det. Det ska inte de som är kvar behöva göra. 

Anonym (m) skrev 2025-07-26 21:16:50 följande:
    Det får de väl ta med hyresvärden i så fall, det är ju inte de andra tjejerna som de hyr av!

Ok, det är inte så jag tolkar inlägget. Min tolkning är att de alla lagt in en liten summa extra i en pott varje månad för oförutsedda utgifter. I nuläget finns det 4000 i potten (=1000 kr var). Tjejerna hyr inte av värden var för sig utan antagligen är det en av dem som står på kontraktet (därav att de två som blir kvar kommer att få betala dubbelt). 

TS ville höra vår åsikt. När man tex är sambo så gäller 3 mån ?uppsägning? även utan skriftligt avtal. Min åsikt är att moraliskt borde samma sak gälla här. Och om tjejerna vägrar betala så är det alltså fullt rimligt att de inte får tillbaka sina 1000 kr. Juridiskt kan jag naturligtvis inte svara på vad som gäller eftersom jag inte ens vet vilket land det handlar om.

Svar på tråden Vill höra er åsikt om detta?