• Anonym (Deppmonstret)

Mår skit efter att ha slutat med antidepp

Jag åt SNRI antidepp i drygt ett år och mådde bra av det. Fick det efter en ganska allvarlig depression och blev mycket bättre. Rekommenderades att sluta nu. Sagt och gjort, trappade ner och slutade helt för ungefär en månad sedan. Det har varit otroligt tufft sedan jag slutade, mår illa konstant, är dålig i magen, har stötar i huvudet och allt känns trist, jobbigt och meningslöst.Har självmordstankar igen tyvärr. Idag var det fruktansvärt, vill nästan krypa ur skinnet för allt är så obehagligt och jobbigt. Vill helst inte börja igen, det är så surt att jag måste äta medicin för att ha ett drägligt liv! Vet inte om det är abstinens eller återfall eller både och. Hela semestern blir förstörd. Har någon annan slutat och mår bra?

• Svar på tråden Mår skit efter att ha slutat med antidepp
  • Anonym (I)

Klart du ska börja igen. Varför plåga sig själv och lida i onödan? Du är uppebart inte redo att sluta. Var snäll mot dig själv. Inget blir bättre av att du plågas och med risk för att uppförsbacken blir ännu värre. 
    Ta den hjälp som erbjuds. Det är därför det finns. 

• Dethärärmittnamn

Du har inte haft för kort och snabb nedtrappning? 

Det du beskriver kan vara tecken på det, men? du ska inte gå runt och må dåligt. Det är inte värt det. Om medicinen hjälper så ska du fortsätta. Livet ska inte genomlidas. 

Ta hand om dig! 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Deppmonstret) skrev 2025-07-22 21:46:54 följande:
    Mår skit efter att ha slutat med antidepp

Jag åt SNRI antidepp i drygt ett år och mådde bra av det. Fick det efter en ganska allvarlig depression och blev mycket bättre. Rekommenderades att sluta nu. Sagt och gjort, trappade ner och slutade helt för ungefär en månad sedan. Det har varit otroligt tufft sedan jag slutade, mår illa konstant, är dålig i magen, har stötar i huvudet och allt känns trist, jobbigt och meningslöst.Har självmordstankar igen tyvärr. Idag var det fruktansvärt, vill nästan krypa ur skinnet för allt är så obehagligt och jobbigt. Vill helst inte börja igen, det är så surt att jag måste äta medicin för att ha ett drägligt liv! Vet inte om det är abstinens eller återfall eller både och. Hela semestern blir förstörd. Har någon annan slutat och mår bra?

Är det duloxetin? Den är ökänd för hemska och långvariga utsättningssymtom, bl a de där elstötarna i huvudet. Man måste trappa ut riktigt långsamt.
  • Anonym (Linn)

Är det Venlafaxin? Den är ju tyvärr känd för att orsaka ett mindre hell när den sätts ut. Känner du att du står ut, så försök, utsättningssymtomen kommer att upphöra tillslut. Börjar du igen är risken att du aldrig kommer kunna sluta. Du har klarat en bra bit redan. 

• Anonym (Deppmonstret)
    Anonym (Linn) skrev 2025-07-23 11:07:49 följande:

Är det Venlafaxin? Den är ju tyvärr känd för att orsaka ett mindre hell när den sätts ut. Känner du att du står ut, så försök, utsättningssymtomen kommer att upphöra tillslut. Börjar du igen är risken att du aldrig kommer kunna sluta. Du har klarat en bra bit redan. 

Ja det är venlafaxin. Den räddade mig så är är tacksam att den finns men utsättningen är riktigt tuff. Har trappat ner enligt läkarnas instruktioner, halverade dosen en månad i taget. Allt gick toppen tills jag slutade helt. Det har ju i alla fall gått en månad så jag är en bit på väg. Det känns lite bättre idag men jag står inte ut med vilket mående som helst. Måste ju ta hand om min familj och jobba igen om ett par veckor. Får se hur jag mår då. Tack till alla som tar er tid att svara! 
  • Anonym (Man)

Vad var orsaken till depressionen? Är det åtgärdat?

• Anonym (Hej)

Vad är anledningen till att läkaren vill att du ska sluta med antidepp? Jag går på Sertralin mot tvångstankar och meningen är väl att jag ska äta dom hela livet.

• Anonym (C)

Du kanske kan ta en annan med lindrigare utsättningssymtom tills dess att dessa utsättningssymtom upphör. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Deppmonstret) skrev 2025-07-23 12:49:14 följande:
    Ja det är venlafaxin. Den räddade mig så är är tacksam att den finns men utsättningen är riktigt tuff. Har trappat ner enligt läkarnas instruktioner, halverade dosen en månad i taget. Allt gick toppen tills jag slutade helt. Det har ju i alla fall gått en månad så jag är en bit på väg. Det känns lite bättre idag men jag står inte ut med vilket mående som helst. Måste ju ta hand om min familj och jobba igen om ett par veckor. Får se hur jag mår då. Tack till alla som tar er tid att svara! 
    Utsättningssymtomen blir ju som värst när man slutat helt trots att man trappat ner. Kroppen saknar ju substansen och det är obalanser som tar ett tag att få till rätta i hjärnan igen. Vill du börja igen? Du kan ju äta medicinen livet ut, finns många som gör det för risken är ju att du kommer må lika dåligt nästa gång du försöker trappa ner. Det är ju oftast fall flera månader det handlar om. 
  • Anonym (Deppmonstret)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-23 13:04:06 följande:

Vad är anledningen till att läkaren vill att du ska sluta med antidepp? Jag går på Sertralin mot tvångstankar och meningen är väl att jag ska äta dom hela livet.

Jag mådde mycket bättre och ansågs väl frisk, läkaren sade att rekommendationen är att sluta med venlafaxin efter ett år för att utsättningen är så svår. De tycker kanske inte att man ska ta antidepp i onödan men om det inte går bra för mig sätter de troligen in igen. Jag vet knte riktigt vad orsaken har varit till depressionen, troligen hög arbetsbelastning under lång tid och stort ansvar hemma. Ett förhållande som är som det är i medelåldern? i stort sett har jag det väldigt bra, det är så otacksamt att känna som jag känner. Kanske är något med hormonerna,är en kärring på 45+ nuförtiden.
Svar på tråden Mår skit efter att ha slutat med antidepp