Ozempic för viktnedgång !
Någon som använt detta för viktnedgång? Erfarenheter?
Någon som använt detta för viktnedgång? Erfarenheter?
Jag började med Mounjaro för 4 veckor sedan och har tappat 7kg. Detta är del av en längre resa där jag de senaste 3 åren tappat 30kg samtidigt som jag byggt en hel del muskler. Dock så har viktnedgången börjat minska och jag vill boosta lite för att gå ner ytterligare 25kg, sen kommer jag vara i jävligt bra form. Har styrketränat hårt 4-5 dagar i veckan sedan 3 år tillbaka och tänker fortsätta med det.
Har själv 15 kg att bli av med och på 2veckor har jag gått ner 2kg genom ändrad kost som jag kan hålla mig vid i resten av mitt liv utan att vara komplicerad eller tråkig.
Om man går tillbaka till samma kosthållning och livsstil som innan viktnedgång så är det dömt att misslyckas.
Men om du ärligt har ändrat om din livsstil med kost och rörelse och hållit dig till det och det ändå inte funkar ja då är det väl så.
Min kusin gick ner 30 kg på 6 månader bara genom att ändra sitt sätt och äta och röra sig.
Statistien säger att 70% som slutar ta medicinen går upp nästan all sin tappade vikt på bara ett år efter dom slutat.
Vad gör man sen då? Är alternativet att ta medicinen i all evighet?
Ja, exakt så. Etablerad fetma är en kronisk sjukdom och läkemedlen dämpar aptiten men botar inte sjukdomen. Så man får vara beredd att ta det resten av livet, eller åtminstone under mycket lång tid. Man kan jämföra det med behandling av många andra kroniska sjukdomar, som tex diabetes eller högt blodtryck. Slutar man med behandlingen men den underliggande orsaken finns kvar, så kommer symptomen tillbaka.
Och varför behandlar vi då inte bara den underliggande orsaken, undrar kanske någon nu. Det är för att den enda effektiva metoden att göra det är kirurgi vilket dels medför risker och dels inte är jätteeffektivt det heller. (Sen kan man absolut tycka att det finns dieter eller KBT som fungerar eller att det handlar om viljestyrka, men rent vetenskapligt så har man då helt helt enkelt fel om vi pratar om etablerad fetma. För icke-etablerad fetma är det en helt annan sak).
Har själv 15 kg att bli av med och på 2veckor har jag gått ner 2kg genom ändrad kost som jag kan hålla mig vid i resten av mitt liv utan att vara komplicerad eller tråkig.
Om man går tillbaka till samma kosthållning och livsstil som innan viktnedgång så är det dömt att misslyckas.
Men om du ärligt har ändrat om din livsstil med kost och rörelse och hållit dig till det och det ändå inte funkar ja då är det väl så.
Min kusin gick ner 30 kg på 6 månader bara genom att ändra sitt sätt och äta och röra sig.
Vem pratar viktmedicin utan att prata livsstilsförändring och träning? Är du helt off? Det stadiet är passerat i den allmänna diskussionen för länge sedan.
Vem pratar viktmedicin utan att prata livsstilsförändring och träning? Är du helt off? Det stadiet är passerat i den allmänna diskussionen för länge sedan.
För många år sedan provade jag Victoza. Det slutade men inläggning på sjukhus pga uttorkning mm. Detta efter att ha haft diarré och kräkningar i 4 dygn. Innan dess konstant illamående.
Efter ett antal år provar jag Ozempic. Längre start än brukligt. Så snart jag börjar med 0,5 mg och efter ungefär 3 veckor är det bara att parkera på toan men spyhinken mellan knäna. Gjort tre försök. Aldrig mer. Har nu även provat Mysimba men det fakkar för mycket med huvudet. Rybelsus samma som Ozempic fast tablett får
samma effekt. Ska tilläggas att jag är typ 2 diabetiker. Så mår lite huggorm på Metformin men försöker få i mig 1 tabl/dagen. Utan livsstilsförändring är det ingen idé att ta sprutorna. Kostar bara pengar och ger lidande utan varaktig effekt.
För er som vill slippa gå genom sjukvården eller vill komma billigare undan, säljer jag tirzepeptide och semaglutide direkt från tillverkaren. Hör av er om ni har några frågor. 😃
Att du ska läsa bi-pack sedeln vad gäller biverkningar, och sen verkligen fundera över om du är beredd att ta de riskerna, såsom tex den tripplade risken att få pancreas cancer, och alla andra pancreas skador som är observerade i samband med användning av della läkemedel, enbart i syfte att gå ned i vikt.
Det finns andra, bättre läkemedel som inte är avsedd för diabetes som liggar och väntar på godkännande, som inom snar framtid kommer finnas på marknaden - och har du vart överviktig i X-antal år, är risken att det skulle vara radikalt lika ohälsosamt som dessa diabetes mediciner extremt liten, till den grad att det är klart värt att vänta på nya läkemedlen som kommer. Tips från coachen.