Xaiphodius skrev 2025-07-26 22:21:06 följande:
Spot on! Det är som att småpratet har erövrat världen medan de riktiga samtalen står i ett hörn och tuggar fradga. Att hitta någon man kan prata både djupt och brett med ? det är som att samtalet får eget liv. Tiden löses liksom upp.
Och ja, det där med att diskutera vs debattera! En del verkar tro att samtal är en gren på OS ? själv föredrar jag att bygga broar, inte barrikader. Även om vägen dit ibland går via omvägar och lite vilsna tankestigar.
Fyller sömnbristen med lite tankar om djup och kärlek 😊
I ärlighetens namn så tycker jag det gäller rätt generellt, och inte bara inom dejtingvärlden.
Tycker nog tom det finns 3 nivåer. (Eller säkert fler om vi ska vara ärlig, för nöjer mig med 3 här för att göra min poäng)
Überytligt, vanligt socialt prat, och djupa.
De überytliga kan jag kräkas på. Känns faktiskt bara som slöseri med tid och energi ☺️
De vanliga sociala kan ju vara trevligt och så, men det är ju bara just trevligt babbel.
Men min favorit är just de djupa och utvecklade samtalen. Och de förekommer ju fortfarande, men jag upplever att få människor tar sig tiden till det.
Vi lever i en värld av stress och jäkt, och alla ska hinna med allt och lite till, samtidigt som man också helst ska äga precis allt man någonsin tänkt att man kanske skulle vilja ha. Ännu lite mer yta och fasad. Men att faktiskt lära känna människor omkring sig det hinner man knappt.
Liten parantes, men det var nog det jag uppskattade mest med min första seriösa relation för hundra år sen. Vi var båda såna som gillade det och kunde sitta och prata i timmar, och det gjorde vi även 5 år in i relationen. Tyvärr slutade det med otrohet. Men även om det slutade med tråkigheter, så tycker jag man kan minnas de positiva sakerna. Annars tror jag man ger upp hoppet om kärlek helt om bara det negativa får ta plats.
Men poängen är att det är möjligt.
Själv lever jag fortfarande på hoppet om att hitta någon som man kan ha det med.
Men det svåraste är nog ändå tänker jag att även om man träffar någon som samtal flyter på bra med och så, så kan det ändå vara att när man väl ses så kanske inte attraktionen finns. (Och nej, menar inte snygghet)
Just där kemiska som gör att det känns som mer än bara vänner.
Jag har varit vansinnigt attraherad till personer som jag sen flera år senare undrat varför, och där personen där och då var det finaste jag kunde tänka mig, men nu kan se tillbaka och undra vad det var som gjorde att jag var så upp över öronen i den persone 😄 Lite där man kan se att attraktionen är något helt annat än att än hur snygg någon är.
Jag vet att många har ?önskelista? med egenskaper och sånt som de söker, men jag har aldrig haft det, för har alltid resonerat så att precis som du kan träffa någon som stämmer in 110% med vad du söker, så kan det vara att du inte känner något alls utöver vänskap.
Precis på samma sätt som man kan träffa någon som inte alls överensstämmer med ens ?önskemål? men där det finns den där dragningskriften, attraktionen, och då kommer du strunta i att personen inte är si eller så.
(Eller så är det bristen på önskelistan så gör att jag inte hittar rätt 😆 men det tror jag faktiskt inte)
Men det är väl det som är så svårt, att det är så himla mycket som ska klaffa.
Hoppas ni andra sovit bättre än jag gjort 😄
Ha en fin dag