• Cheers

Den stora tråden med frågan om det var bättre förr?

Det omedelbara svaret är förstås att allt var inte bättre förr. Många tydliga framsteg har gjorts när det gäller sjukvård, tandvård, bostadsstandard och en massa annat.
    Men jag själv reagerar ofta över sådant som jag tycker är försämringar. Då är det lätt att tänka att det var bättre förr.
    Vi hade kvar folkskolan där barnen lärde sig läsa, skriva och räkna redan efter tredje klass. Nu går ett skrämmande antal ut skolan i nian och kan varken det ena eller det andra.

Kunskapskraven i gymnasiet var mycket högre än nu. En akademisk examen hade ett högt värde på arbetsmarknaden, men så är det inte längre utan värdet har kraftigt devalverats, utom kanske i en del hårda ämnen bl.a. naturvetenskap och teknik och några till.

Efter WW2 hade vi Europas fjärde starkaste flygvapen, nu måste vi bygga upp ett starkt försvar som vi alltså ännu inte har.

Så där kan man gå igenom politikområde efter politikområde. Men det jag mest brukar hänga upp mig på handlar om den kulturella nivån i vid mening.

Man uppfostrade barnen till att kunna uppföra sig väl och visa hänsyn och respekt för andra, bl.a. lärare. På den sistnämnda punkten har ju utvecklingen varit skrämmande. Hövligt uppträdande var viktigt.

Mycket som nu går för sig sågs inte som anständigt som att flickor gå omkring på stan i muttakorta shorts och visar magen med. Eller folk med tatueringar upp över halsen o.s.v. Det var förbrytare som tatuerade sig förr och en och annan sjöman som hade ett ankare på armen.

Folk tränger sig före och ska sno in sig vare sig det är genom dörrar eller till rulltrappan eller på stan över huvud taget. Alla har bråttom att komma först. Förr flanerade man.

Taxichaufförer hade uniform och kvinnor var inte rädda för att bli våldtagna i taxin.

Tågen gick enligt tidtabell.

Men jag är ändå i grunden positiv. Väl?

• Svar på tråden Den stora tråden med frågan om det var bättre förr?
  • Anonym (född på 1900-talet)
    Anonym (Ford) skrev 2025-07-25 10:00:08 följande:
    Ungdomarna är faktiskt helt fantastiska idag. Schyssta, öppna och hälsosamma.

Några gängkriminella 12-åeingar förändrar inte det.
    Jag undrar vart du bor eller om du har tv, radio för i dag är det ungdomar från 10-12 års åldern som hamnar i gängkriminalitet och det är inte några få. Kan vara så att på landsbygden är ungar/ungdomar fantastiska, men städerna har stora problem.
  • Anonym (Ja ä int bitter)

Jag föddes på 50-talet och jag mår ILLA när jag ser möbler och prylar från den tiden😊 Jag tycker INGET var bättre när jag var barn! Kanske var mammor hemma men det betyder inte att de var engagerade i barnen! Pappan uppfanns väl på 70-talet😂 när han dök upp i velour! Fortfarande väldigt sällsynt figur även då! Kläderna var värdelösa på vintern och man frös som en hund! Inga snacks! ingenting att se på teve! EN dag på året var det festligt och det var julafton😳

Vården i den moderna Sverige har blivit hemsk.  På 50-90- talet så hade det flesta kommuner en vårdcentral med flera läkare. Röntgen fanns också  och man fick snabb tid till läkare när det behövdes.

I dag har man upp till 2-3 veckors väntetid för att få träffa en läkare om man inte har som en del har VIP kort.

Ska man röntgas i Norradelen av Sverige då får man åka 20-30 mil för att bli röntgad.

Ska du operera höften får du åka ner till Stockholm för att få det gjort. Eller någon annan större operation så kan man inte göra det i Norra Sverige mer. Väntetiderna blir enorma och den som har ont lider av bara H-vete.

Tandläkare ska vi inte ens prata om i Norra Sverige för det finns inga i dagens Moderna Sverige.

Anonym (Ja ä int bitter) skrev 2025-07-25 13:13:34 följande:

Jag föddes på 50-talet och jag mår ILLA när jag ser möbler och prylar från den tiden😊 Jag tycker INGET var bättre när jag var barn! Kanske var mammor hemma men det betyder inte att de var engagerade i barnen! Pappan uppfanns väl på 70-talet😂 när han dök upp i velour! Fortfarande väldigt sällsynt figur även då! Kläderna var värdelösa på vintern och man frös som en hund! Inga snacks! ingenting att se på teve! EN dag på året var det festligt och det var julafton😳

Jag är också född på 50-talet och jag kan inte klaga på hur möblerna såg ut. Man skaffade det man hade råd. Inte som i dag att folk måste ha dyraste soffgruppen, största tv:n och en massa onödiga prylar så att det ska se ut som man var rika som troll.

Mina föräldrar var engagerade i oss barn. Pappa blev nästan 100 år.
    Kläderna på -70 talet var helt underbara och än i dag går folk med V-jeans.
    Vi barn har haft bra vinterkläder som tålt en kyla på 30-35 minus och ute var vi varje dag. 
    Tur var väl att det inte fanns snack och tv för annars skulle vi har varit feta och klumpiga i dag som äldre.

Jag har varit som ung på Midsommarfirande, Sik festen på hösten, och andra roliga festligheter. Dansat vart enda lördag-söndag fram tills jag skaffade familj.

Så 50-70- talet var bra tider. 80-90- talet då började den så kallade modernisering av Sverige som gått åt galet håll. Allt som våra förfäder byggt upp har såg gått som raserats.
  • Anonym (Ja ä int bitter)
    Anonym (född på 1900-talet) skrev 2025-07-25 13:31:23 följande:
    Jag är också född på 50-talet och jag kan inte klaga på hur möblerna såg ut. Man skaffade det man hade råd. Inte som i dag att folk måste ha dyraste soffgruppen, största tv:n och en massa onödiga prylar så att det ska se ut som man var rika som troll.

Mina föräldrar var engagerade i oss barn. Pappa blev nästan 100 år.
    Kläderna på -70 talet var helt underbara och än i dag går folk med V-jeans.
    Vi barn har haft bra vinterkläder som tålt en kyla på 30-35 minus och ute var vi varje dag. 
    Tur var väl att det inte fanns snack och tv för annars skulle vi har varit feta och klumpiga i dag som äldre.

Jag har varit som ung på Midsommarfirande, Sik festen på hösten, och andra roliga festligheter. Dansat vart enda lördag-söndag fram tills jag skaffade familj.

Så 50-70- talet var bra tider. 80-90- talet då började den så kallade modernisering av Sverige som gått åt galet håll. Allt som våra förfäder byggt upp har såg gått som raserats.
    Ja ursäkta om jag lät kategorisk! Jag beskrev förstås MIN ytterst subjektiva bild av verkligheten😊
    Anonym (Ja ä int bitter) skrev 2025-07-25 14:06:30 följande:
    Ja ursäkta om jag lät kategorisk! Jag beskrev förstås MIN ytterst subjektiva bild av verkligheten😊
    Ja jag förstod att det var din bild av verkligheten.

Min bild av 50-60-70-80- talet har varit bra, men försämrats till nåt fruktansvärt på 2000-talet.
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Lili) skrev 2025-07-26 12:56:35 följande:
    Jag arbetade inom sjukvården på 80-90-talet och då fungerade allt bra. Men genom invandringen har det nu kommit nästan två miljoner nya invånare. Och samtidigt görs det nedskärningar inom vården för att spara pengar.
    Så sant invandringen med två miljoner fler människor har försämrat Svenska vården. och även tandvården. Samma med bostadsbristen. 

Svenska pensionärer har inte råd att bo kar i sena hem. Kan heller inte ta ut mediciner för pensionen har minskat, hyrorna höjts, mediciner kostar hemska summor.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (jury) skrev 2025-07-25 08:45:27 följande:
    Mina recessioner av gångna årtionden i Sverige.

50-tal. Lutheranismen höll ännu Sverige i ett järngrepp. Auktoritärt samhälle på alla områden. Inget att längta tillbaka till.

60-tal. Brytningstid som bara kommer en gång, men för dom flesta fortfarande ett alltför auktoritärt, hämmat och trångsynt samhälle. Plus självdestruktiv utveckling med rivningsraseri.

70-tal. Mycket moralism och vänster puritanism, men säkert kul för dom som kunde navigera bland alla möjligheter, som t.ex. billigt boende fantastiska ställen i innerstan.

80-tal. Häftigt årtionde med sina kontraster och kalla kriget noja. Mindre torftigt än 70-talet vad gäller media och uteliv.

90-tal. Bästa årtiondet, med slut på kalla kriget och början av internet utan alla överdrifter som skulle komma senare. 

00-tal. Börjar spåra ut med valfrihetsreformer,  och extrem migrationspolitik. Konsekvenserna var dock inte tydliga då.

10-tal. Definitivt på väg att spåra ur, med segregation mellan alla befolkningsgrupper och samhällsklasser, plus tilltagande nymoralism och överkonsumtion av socialmedier.

20-tal. Definitivt spårat ur, nu också med en medelklass som pressas och riskerar klassresa nedåt genom AI-utvecklingen.
    Intressant.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (född på 1900-talet) skrev 2025-07-25 12:55:29 följande:
    Håller med dig. Folk umgås inte mer utan mobilen rättare sagt folk umgås inte och pratar med varann ansikte mot ansikte.

Föräldrar som är ute med sina barn tittar inte efter vad barnen gör för dom har bara tid med mobilen.
    Dessa mobiler.
  • Cheers
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-26 19:46:04 följande:
    Intressant.

Bäst var femtio- åttio- och nittiotalen!

Ljuva femtiotal! Sverige kommer igång igen efter krigstidens hårda ransoneringar. Rockmusiken och mycket annat som gör tillvaron roligare kommer från USA. Industrin börjar sin blomstring och välståndet ökar i landet.

1960-talet börjar bra med bl.a. Beatles vars första utlandsturné gick till Sverige i oktober 1963. Sverige blev ännu rikare och de unga fick studiemedel och kunde läsa vid universiteten utan rika föräldrar. Bostadsbyggandet ökade och folk fick nya och större bostäder. Hylands hörna på TV var kul och alla samlades vid TV:n, lägerelden. Nytt var Kalle Anka på julafton!

Vietnamkriget kastade  dock en skugga över slutet av  årtiondet med en halv miljon amerikanska soldater i Vietnam 1969. Och 68-orna började sin marxistiska marsch in i institutionerna, inte minst i statsmedia radio och TV.

1970-talet var inte så kul med hippies, velour och knark. Kenta och Stoffe som hånade knegarna. Vänstern bredde ut sig ännu mer. Ännu mer velour och blommiga herrskjortor.

1980-talet var ett lyft politiskt med hyllningarna till det liberalismen och marknadsekonomin. Reagan i Vita huset och Margret Thatcher i Storbritannien som lyfte den brittiska ekonomin.

I Sverige stod kvinnor i knytblusar och välkomnade resenärer med stora axelvaddar i kostymer och dräkter när de klev ombord på de nya X-2000-tågen och man fick frukost på tågen med varma servetter precis som på flyget. Folk var gulbrunt solariefärgade och hade blonda slingor i håret samt turkosfärgades tights. Och knep med stjärten. Kniiip. Det som var bra var Reagan och Thatcher.

1990-talet var hoppets decennium efter Sovjetstatens sammanbrott.

På 2000-talet välkomnades det fria skolvalet och andra valfrihetsreformer.

2010-talet var en katastrof för Sverige med den ansvarslösa immigrationspolitiken och massinvandringen.

2020-talet präglas av Rysslands  folkrättsbrott och krigsbrott mot och i Ukraina. I Sverige gör vi vad vi kan för att rusta oss till tänderna mot ett ryskt anfall. Och vi hoppas på att NATO-medlemskapet ska ge oss det skydd som vi föreställde oss när vi gick med.

• Anonym (vill du pröjsa?)

Alla verkar alltid vilja ha det som på 50-70-talen, men ingen verkar vilja betala vad det kostar att ha det så. Hur går det ihop?

• Anonym (kvinna)

"Aldrig mera skall de leva som i forna dagar, då människorna levde som gudar utan bekymmer..." (Hesiodos, 700 f Kr)

"Våra förfäders seder och lagar var visare, och de skapade ett bättre samhälle än det vi nu lever i." (Cicero, 100 f Kr)

Ni som längtar tillbaka verkar vara i gott sällskap.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Den stora tråden med frågan om det var bättre förr?