• SagaN90

Kvinnlig faktor - ärrvävnad i livmodern

Hej! 

Jag måste bara få skriva av mig och fråga om någon befinner sig i en liknande situation.  

Jag heter Saga och är 35 år. Min sambo F (man) och jag har försökt få barn sedan 2023. När ingenting hände bestämde vi oss för att göra en fertilitetsutredning 2024. Våra prover var bra, men vid spolningen av äggledare och livmoder upptäcktes en sammanväxning i livmodern. Enligt läkaren är det ärrvävnad som troligtvis uppkommit i samband med en skrapning jag gjorde flera år tidigare när jag, av misstag och trots hormonspiral, blev gravid. Läkaren bedömde att sammanväxningen skulle göra det svårt för mig att bli gravid och om jag mot förmodan skulle bli det fanns en ökad risk för missfall. Dessutom skulle vi inte kunna bli remitterade till IVF innan den opererats bort. 
    Månaden efter spolningen blev jag trots allt gravid. Det var fantastiskt och surrealistiskt.  Vi trodde ju inte att det skulle fungera innan sammanväxningen tagits bort. Tyvärr varade lyckan bara i 9 veckor sen konstaterades MA. Jag fick genomgå två medicinska aborter och slutligen en skrapning för att det skulle komma ut. Det var en utdragen process och 6 månader senare kunde jag äntligen genomföra hysteroskopin. Sammanväxningen opererades bort och jag fick knapra hormoner några veckor för att slemhinnan skulle repa sig och för att minimera risken för ny ärrbildning. Sen har tiden gått och vi har försökt bli gravida igen under 8 månader. När inget hände krävde jag att få göra en ny spolning för att verkligen se att allt såg okej ut. 

Igår var jag på den privata klinik vi haft kontakt med och genomförde spolningen. Läkaren kunde konstatera att det mycket riktigt finns en sammanväxning i livmodern och att den förmodligen hindrar graviditet. (Det såg ut som ett litet träd på skärmen). Han kommer skicka en remiss till regionen för en ny hysteroskopi, men sa att väntetiden är lång och att vi förmodligen inte blir kallade förrän under 2026. Enligt honom är regionen de som är bäst lämpade att utföra hysteroskopi kopplat till infertilitet, och att det i detta fallet inte skulle löna sig att bekosta det själv och utföra hysteroskopin på privat klinik. 

Jag bröt fullkomligt ihop. Jag är så ledsen att sammanväxningen är kvar/tillbaka och ställer till det, att vi inte kan få hjälp förrän nästa år, att tiden bara går och att det känns som att vi kommer längre och längre ifrån vår dröm att bli föräldrar.  

Jag vet att det här är en piss i Missisippi jämfört med många andras situation i strävan efter ett barn. 

Jag skapade detta konto för ett litet tag sedan och nu behöver jag er. Snälla snälla snälla, finns det någon där ute som kämpar med liknande omständigheter (sammanväxningar, polyper, myom) eller under helt andra? Hur har det påverkat era möjligheter att få barn? 

Och till dig som kämpar med att få barn under oklara omständigheter och inte vet om det någonsin kommer gå- jag ser dig. Fyfan vad det här är en tuff resa. ❤️

• Svar på tråden Kvinnlig faktor - ärrvävnad i livmodern
  • Anonym (Jag)

Har inte varit i samma situation men jag jag iallafall kunnat bli gravid trots ärrvävnad i livmodern (på grund av kejsarsnitt) som syntes tydligt på ultraljud. Och sammanväxningar i magen , vet inte om det var i eller utanför livmodern. Har gjort en skrapning också efter missfall för längesen. Har fått fyra barn (och ett till missfall) efter det, tre med snitt. 

Känner flera som jag gjort flera aborter och fått flera missfall och har blivit gravida ändå. En nära vän hade varit gravid 7 gånger innan hon fick sitt första barn nyligen vid 37. Hon hade fått 4 missfall och gjort abort tre gånger (lägger inga värderingar i det , så ingen abortmotståndare här börjar någon lång diskussion med mig , jag berättar bara).  Så jag tror iallafall absolut inte de är kört för digHjärta

Svar på tråden Kvinnlig faktor - ärrvävnad i livmodern