• Anonym (grisselton)

Resa ensam med 6-åring utanför landet, tillstånd?

Står som delad vårdnadshavare till vår snart 7-åring, separerad från mamman och varannan vecka boende.

Hans storebror fick åka med sin farmor till Spanien i våras. Nu hade jag velat åka med honom nån vecka i vinter bara för att få lite egentid. Skulle inte fixa att åka med båda två så långt.

Tänker mig nått Sunwing eller liknande där vi kan hänga, bada pool och kanske utforska omgivningen.

Nu är frågan, behöver jag något tillstånd från mamman, typ skriftligt, för att vi lämnar landet en vecka? Han har pass, och jag står som delad vårdnadshavare (pappa) på honom. 

Går det att styrka att man är vårdnadshavare på något sätt? Personbevis?

Tror inte spontant att mamman har något emot det, så länge hon inte behöver betala, mer än att hon kanske blir avundsjuk.

• Svar på tråden Resa ensam med 6-åring utanför landet, tillstånd?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)

Börja med att prata med mamman om dina planer

• Anonym (grisselton)
    Anonym (Bokstöd) skrev 2025-07-24 10:57:53 följande:

Försöker du att ta barnet ur landet utan att mamman vet om det?

Öh... nej, tror du ärligt talat jag är så dum? 
  • Anonym (Greta)

Ja, om du och mamman har gemensam vårdnad om barnet, så kan det vara klokt ? och i vissa fall nödvändigt ? att ha ett skriftligt medgivande från den andra vårdnadshavaren när du reser utomlands ensam med ert barn. Det gäller även om barnet har ett giltigt pass.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (grisselton) skrev 2025-07-24 10:28:00 följande:
    Resa ensam med 6-åring utanför landet, tillstånd?

Står som delad vårdnadshavare till vår snart 7-åring, separerad från mamman och varannan vecka boende.

Hans storebror fick åka med sin farmor till Spanien i våras. Nu hade jag velat åka med honom nån vecka i vinter bara för att få lite egentid. Skulle inte fixa att åka med båda två så långt.

Tänker mig nått Sunwing eller liknande där vi kan hänga, bada pool och kanske utforska omgivningen.

Nu är frågan, behöver jag något tillstånd från mamman, typ skriftligt, för att vi lämnar landet en vecka? Han har pass, och jag står som delad vårdnadshavare (pappa) på honom. 

Går det att styrka att man är vårdnadshavare på något sätt? Personbevis?

Tror inte spontant att mamman har något emot det, så länge hon inte behöver betala, mer än att hon kanske blir avundsjuk.

Prata med mamman. Hon bör veta vad som krävs, eftersom sonen redan rest utan båda föräldrarna. Behövde du skriva på något då? 
  • Anonym (A)

Tyvärr är det ett problem att föräldrar kidnappar barn från den andra vårdnadshavaren genom att lämna landet. Vet inte exakt hur reglerna ser ut och om du tänkt resa utanför EU men jag hade tagit med föräldramedgivande för säkerhetsskull. Inte så roligt att stå där redo för semester och nekas kliva på planet.

• Anonym (Separerad)

Jag var nyligen på resa med mina barn. På utresan från Sverige var det ingen som frågade något alls gällande mig och barnen. När vi kom fram till vår destination frågade de om jag hade gemensam vårdnad om mina barn, vart pappan var och om han visste att vi rest dit vi gjorde och sen var det inte mer med det. Jag och barnen delar inte efternamn. Vi reste utanför Europa. 

Pappan har varit ute i Europa med barnen och vad jag vet har de inte haft några problem alls. Vet inte ens om han fått frågan men tror inte det då de rest inom EU. 

På Skatteverket kan du även beställa familjebevis som visar på din relation till barnen. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hm)

Varken jag eller min syster har behövt och vi är båda separerade med gemensam vårdnad. Vi har åkt utomlands många många gånger utan problem eller tillstånd. Ringde till och med polisen för att extrakolla en gång då jag skulle till min fars hemland mer än en vecka men dom sa att det inte behövdes och var noll problem, vilket det också var. Varken där (mellanöstern) eller här frågades något alls. 

• Anonym (Anna)

Det stämmer att det finns någon sådan regel. Jag har rest hur många gånger som helst utan maken och det har aldrig behövts. Min syrra blev däremot i princip anklagad för att ha kidnappat sin dotter en gång av en flygvärdinna - och då är de lika som bär och pass med samma ovanliga efternamn. De höll nästan på att inte få åka med planet. 

Charterbolag speciellt kan ha en massa knäppa regler så jag skulle nog faktiskt ta med ett personbevis och intyg från den andra föräldern för säkerhets skull. 

• Anonym (grisselton)
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-24 20:00:27 följande:

Det stämmer att det finns någon sådan regel. Jag har rest hur många gånger som helst utan maken och det har aldrig behövts. Min syrra blev däremot i princip anklagad för att ha kidnappat sin dotter en gång av en flygvärdinna - och då är de lika som bär och pass med samma ovanliga efternamn. De höll nästan på att inte få åka med planet. 

Charterbolag speciellt kan ha en massa knäppa regler så jag skulle nog faktiskt ta med ett personbevis och intyg från den andra föräldern för säkerhets skull. 

Hoppsan? 
  • Anonym (grisselton)
    Anonym (Bokstöd) skrev 2025-07-24 19:24:05 följande:
    Enligt SVT har minst 916 barn förts ut ur Sverige mot sin vilja under de senaste fem åren. Och du undrade om du behöver tillstånd från mamman. Men om så inte är fallet så finns det ingen anledning att ta illa upp.
    Enligt SVT är svenska högsommaren ett tecken på klimatkatastrof, och att vi borde känna mer flygskam eftersom när vi svenskar flyger så ökar det klimatundergången....

Hur vet du att de fördes ut mot sin vilja? Har SVT pratat med 916 barn och frågat dem var och en? Eller baseras det på nån mediekåt reporter som måste poängtera sin tes?
  • Anonym (ABC)

Skaffa absolut papper, det kan efterfrågas. 

X ger Y tillstånd att resa med gemensamme sonen Z till Spanien i augusti 2025. Personnummer på mor och son, kopior på deras pass bifogade till brevet. Mammans adress och telefonnummer. 

Svar på tråden Resa ensam med 6-åring utanför landet, tillstånd?