• Anonym (Alltid haft inga vänner)

Jag är så ointelligent och är så medveten över det - Jag bodde inte bo bland människor

Jag börjar inse något tungt: kanske är jag inte tillräckligt smart för att ha ett jobb eller för att ha vänner.

Jag har förlorat två jobb, och jag skyller det på min bristande intelligens. Samtidigt har jag fått mycket positiv feedback ? både från chefer och kollegor, och även från kunder som uttryckt uppskattning. Det gör allt mer förvirrande.

Vänskap har alltid varit ett tomt rum i mitt liv. Hela min barndom, mina tonår och mitt vuxenliv har präglats av ensamhet. Jag har aldrig haft riktiga vänner.

Och ändå ? ibland får jag oväntad uppskattning. Jag har fått ragg. Jag har blivit handplockad till att ansvara för saker i grupper eller föreningar jag varit aktiv i. Det förvirrar mig. Hur kan jag vara så socialt "misslyckad", men ändå bli utvald?

Jag har två chattvänner som jag pratar djupt med. En av dem gick igenom en svår period, och jag fanns där. Hon sa att mitt stöd betydde mycket ? något jag hört förr, av flera. Människor har öppnat sig för mig många gånger, vilket borde betyda något, men jag förstår ändå inte varför jag aldrig lyckas få riktiga vänner.

Jag jobbar med foto och video, och får ofta komplimanger för mina bilder. Det gör mig glad ? det känns som ett område där jag faktiskt duger. Men ibland känner jag att det enda jag "duger till" är sex. Tjejkompisar som stannar kvar visar sig ofta vilja något mer, men inte kärlek ? och riktiga vänskaper blir det aldrig.

Jag har inga manliga vänner heller. Inga som hör av sig, vill hitta på något eller bjuder in mig. Det känns ofta som att folk bara vill hålla mig utanför. Ibland undrar jag om jag upplevs som ett hot, men kanske handlar det bara om att jag är? svår att bli vän med.

Jag tror att det är något fel på min sociala förmåga. Jag känner mig så annorlunda. Så konstig. Och framför allt ? ointelligent. Samtidigt blir jag gång på gång handplockad till saker i sammanhang där jag borde vara "socialt kompetent". Det gör mig bara mer förvirrad.

Jag försöker förstå: Vad är det folk ser i mig? Varför blir jag ibland uppskattad ? men aldrig riktigt omtyckt? Varför är det så svårt för människor att vilja vara nära mig?

Jag känner mig mer och mer som någon som inte passar in. Men jag vet inte varför.

Bara flytta bort. Långt in i det svenska skogen. Bara ha min egna skog för mig själv (inget som kan ske, jag vet). Bara försvinna, men ändå vara vid liv. Bara komma bort ifrån människorna. En gång i tiden, var det väl fint att få ragg. MEN, när man märker ett visst mönster och att man inte har en enda vän. Då har jag frågat mig: ''Duger jag bara till sex'' och allt gör bara så ont. Jag har nu bott i denna ort sedan 7 år tillbaka. Inga vänner alls. Jag vill bara flytta bort ifrån denna ort och bara komma till ett helt nytt ställe. Det är så tungt här.

• Svar på tråden Jag är så ointelligent och är så medveten över det - Jag bodde inte bo bland människor
  • Anonym (Introvert?)

Du kanske är introvert , eller har utvecklat social fobi.

Intelligens har inte så mycket göra med om man har vänner eller inte. Om du klarar av sociala relationer på ett på ett arbete. Är det nog inget större fem på intelligensen

Känner en del människor som är så här.  Dom är för sig frivilligt ensamma..Och dom har inga problem. Att hela tiden utgå ifrån att alla människor är helt lika och har lika behov är ingen bra ide. Du är du helt enkelt.

Du behöver nog pratar med en psykolog on du känner dig så osäker på dig själv. Är du väldigt ung?  Den enda dom har problem med din livsstil är du själv. Du är ofrivilligt ensam. 

• Xaiphodius
    Anonym (Alltid haft inga vänner) skrev 2025-07-24 13:48:53 följande:
    Jag är så ointelligent och är så medveten över det - Jag bodde inte bo bland människor

Jag börjar inse något tungt: kanske är jag inte tillräckligt smart för att ha ett jobb eller för att ha vänner.

Jag har förlorat två jobb, och jag skyller det på min bristande intelligens. Samtidigt har jag fått mycket positiv feedback ? både från chefer och kollegor, och även från kunder som uttryckt uppskattning. Det gör allt mer förvirrande.

Vänskap har alltid varit ett tomt rum i mitt liv. Hela min barndom, mina tonår och mitt vuxenliv har präglats av ensamhet. Jag har aldrig haft riktiga vänner.

Och ändå ? ibland får jag oväntad uppskattning. Jag har fått ragg. Jag har blivit handplockad till att ansvara för saker i grupper eller föreningar jag varit aktiv i. Det förvirrar mig. Hur kan jag vara så socialt "misslyckad", men ändå bli utvald?

Jag har två chattvänner som jag pratar djupt med. En av dem gick igenom en svår period, och jag fanns där. Hon sa att mitt stöd betydde mycket ? något jag hört förr, av flera. Människor har öppnat sig för mig många gånger, vilket borde betyda något, men jag förstår ändå inte varför jag aldrig lyckas få riktiga vänner.

Jag jobbar med foto och video, och får ofta komplimanger för mina bilder. Det gör mig glad ? det känns som ett område där jag faktiskt duger. Men ibland känner jag att det enda jag "duger till" är sex. Tjejkompisar som stannar kvar visar sig ofta vilja något mer, men inte kärlek ? och riktiga vänskaper blir det aldrig.

Jag har inga manliga vänner heller. Inga som hör av sig, vill hitta på något eller bjuder in mig. Det känns ofta som att folk bara vill hålla mig utanför. Ibland undrar jag om jag upplevs som ett hot, men kanske handlar det bara om att jag är? svår att bli vän med.

Jag tror att det är något fel på min sociala förmåga. Jag känner mig så annorlunda. Så konstig. Och framför allt ? ointelligent. Samtidigt blir jag gång på gång handplockad till saker i sammanhang där jag borde vara "socialt kompetent". Det gör mig bara mer förvirrad.

Jag försöker förstå: Vad är det folk ser i mig? Varför blir jag ibland uppskattad ? men aldrig riktigt omtyckt? Varför är det så svårt för människor att vilja vara nära mig?

Jag känner mig mer och mer som någon som inte passar in. Men jag vet inte varför.

Bara flytta bort. Långt in i det svenska skogen. Bara ha min egna skog för mig själv (inget som kan ske, jag vet). Bara försvinna, men ändå vara vid liv. Bara komma bort ifrån människorna. En gång i tiden, var det väl fint att få ragg. MEN, när man märker ett visst mönster och att man inte har en enda vän. Då har jag frågat mig: ''Duger jag bara till sex'' och allt gör bara så ont. Jag har nu bott i denna ort sedan 7 år tillbaka. Inga vänner alls. Jag vill bara flytta bort ifrån denna ort och bara komma till ett helt nytt ställe. Det är så tungt här.

Jag blir berörd av det du skriver. Det låter otroligt tungt att bära på alla dessa känslor av utanförskap, förvirring och självtvivel ? och samtidigt vara så självreflekterande och medveten om hur motsägelsefullt allt kan vara. Det är som att du får uppskattning, men aldrig riktigt tillhör.

Du beskriver en verklighet där du gång på gång blir vald, uppskattad och betrodd ? men där det ändå inte leder till den typ av relationer du längtar efter. Jag tror inte att det handlar om bristande intelligens eller att du inte "duger". Tvärtom framstår du som någon med djup, känsla och närvaro ? sådant som inte går att fejka. Kanske är det så att du är ovanligt inkännande och därför också ovanligt medveten om bristen på verklig förbindelse när den inte finns där. Det kan göra ensamhet extra skarp.

Du skriver att du kanske inte passar in ? men det du beskriver är något många känner, fast i tystnad. Du sätter ord på något viktigt som andra kanske inte vågar uttrycka.

Jag tror att du har värde långt bortom vad du gör eller presterar ? och även om det inte känns så just nu, så är det möjligt att du ännu inte hittat de människor där du faktiskt får vara hela dig, utan att behöva ifrågasätta ditt värde.

Tills dess hoppas jag att du inte stänger dörren till världen helt. Du verkar vara en person många faktiskt behöver ? även om de inte alltid förstår det själva."

• Anonym (Ofrivilligt ensam)

Om man har varit ensam under en längre tid känner man sig så här som du befinner dig TS . Men det betyder kanske inte att du har något fel på dig.

Den positiva grejen jag upplever är att man känner inte sig ensam någon mer efter flera år och kan leva glad samt göra mycket rörliga saker i sitt liv.  

Jag är själv så men jag vet vad som drabbades mig att bli så. Jag har blivit socialt utfryst under de senaste 10 åren när jag kom till Sverige. Anledningen var att folket som kommer från samma land som mig lever i segregation beror på varifrån från landet de kom och tillåter nästan aldrig någon annan att omgås med de. Då började jag backa ifrån och glömma bort de som folket. Istället försöker jag att omgås med andra nationaliteter och idag är jag lycklig iallafall fast det har varit tufft i för tiden.

Så kolla om det har hänt något på dig i bakgrunden, försök att acceptera och vara stolt på dig själv på de uppskattningar du brukar få. Kanske skaffa en partner om du önskar.

• Anonym (A)
    Anonym (Alltid haft inga vänner) skrev 2025-07-24 13:48:53 följande:

Det märks på din text att du inte har låg iq iallafall, tycker jag. Så försök släppa den biten. 

Jag har själv autistiska drag och har svårt för det sociala. Men jag har aldrig upplevt att jag väljs ut i såna sammanhang heller, så tänker att du borde ha bra förmågor ändå.

Ett tips är att hitta vänner genom intressen. 
  • Tecum

Du är inte ointelligent, det märks på sättet du formulerar dig i skrift.
    Du är bevisligen kompetent, ansvarsfull och duglig eftersom du blir utvald till olika uppdrag. Du får ragg så det är inget fel på ditt yttre.

Men för den skull kan du ha svårt med det sociala samspelet, det hänger inte ihop med intelligens eller kompetens. Jag är lite åt det hållet. Får ansvar för olika saker och anses pålitlig och bra att ha till hands. Men är alls inte populär och anses nog "svår och tråkig" i sociala sammanhang. Har aldrig haft många vänner och har svårt att interagera med nya personer. Är både kass på och ointresserad av det smalltalk som är det bästa sociala smörjmedlet.
    Jag har en fru som också är min bästa vän och saknar därför inte att ha andra vänner. Så jag kan inte hjälpa dig men kanske förstår du nu bättre hur det kan fungera att vara som du?

Tecum skrev 2025-07-24 19:03:37 följande:

Du är inte ointelligent, det märks på sättet du formulerar dig i skrift.
    Du är bevisligen kompetent, ansvarsfull och duglig eftersom du blir utvald till olika uppdrag. Du får ragg så det är inget fel på ditt yttre.

Men för den skull kan du ha svårt med det sociala samspelet, det hänger inte ihop med intelligens eller kompetens. Jag är lite åt det hållet. Får ansvar för olika saker och anses pålitlig och bra att ha till hands. Men är alls inte populär och anses nog "svår och tråkig" i sociala sammanhang. Har aldrig haft många vänner och har svårt att interagera med nya personer. Är både kass på och ointresserad av det smalltalk som är det bästa sociala smörjmedlet.
    Jag har en fru som också är min bästa vän och saknar därför inte att ha andra vänner. Så jag kan inte hjälpa dig men kanske förstår du nu bättre hur det kan fungera att vara som du?

Mycket intressant och klok inlägg!

Vid ett tillfälle så fick jag faktiskt ett bra kemi med en tjejkompis. Jag skulle faktiskt kunnat bara nöjt mig med att bara umgås med henne. Lik en fru, precis som dig.

Jag tror dock att hon var lite intresserad av vi skulle bli ett KK, men det blev inte riktigt av och därmed senare blev jag mer och mer bortglömd.

Därav börjar jag mer och mer tänka på om jag bara duger till sex.

Jag har i dagsläget inte så stor sexlust. Det var länge sedan jag träffade någon och sedan tänkte på sex. Jag tänker mest att jag inte heller ha kallprat/smalltalk, utan det är trevligt när det blir djupa samtal. Kvalitetstid, gillar jag jättemycket.
  • Tom Araya

Kanske har du ett högt EQ men ett lägre IQ...

Allt du beskriver som positivt med dig och som andra uppskattar handlar om känslor och känslouttryck.

Sedan kan det förstås finnas andra orsaker till dina sociala problem än just intelligens. Av enbart trådstarten kan jag inte se vad som pekar på det. Kanske beror det på social förmåga.

Tom Araya skrev 2025-07-25 05:15:38 följande:

Kanske har du ett högt EQ men ett lägre IQ...

Allt du beskriver som positivt med dig och som andra uppskattar handlar om känslor och känslouttryck.

Sedan kan det förstås finnas andra orsaker till dina sociala problem än just intelligens. Av enbart trådstarten kan jag inte se vad som pekar på det. Kanske beror det på social förmåga.

Tack!

Det är nog så! Låg IQ! Jag är medveten över att jag inte skulle passa in och klara av ett universitets utbildning. Jag försökte ta körkort och det gick åt skogen. Köra bilen gick bättre (körde med en handläggare förstås). Så köra bil lärde jag mig egentligen fort och vi pratade om skyltar och lärde mig ganska mycket, genom samtal. Men att öppna boken och plugga, har alltid varit svårt för mig. Jag har rent allmänt svårt att sätta igång med saker och blir snabbt rastlös, när jag väl sätter igång på egen hand.

Det teoretiska rent allmänt, har alltid varit tråkigt och jobbigt för mig. Däremot hade jag en tid i tonåren stort intresse för psykiska sjukdomar och jag läste olika sorters böcker och tog till mig information väldigt lätt då. Men det var i princip en enda gången i mitt liv, som jag klarat av något sådant.

Det kan vara några andra saker inom det sociala som också biter. Jag har fått till mig att jag är bra på att läsa av människor och det kan jag själv märka av. Jag vet i alla fall hur jag ska agera om jag träffar någon för första gången. Speciellt om jag är på uppdrag och ska träffa kunder (har fått mycket bra feedback ifrån min uppdragsgivare).

Tack för ditt inlägg!
  • Anonym (AL)

Hur funkar du i arbetslivet? Vad jobbar du med?

Svar på tråden Jag är så ointelligent och är så medveten över det - Jag bodde inte bo bland människor