• Anonym (Fru Ping)

Värmen tar kål på mig!!!

Någon mer än jag som mår skit när det blir över 24 grader? 

Jag har alltid påverkats av värme, så detta är inget nytt. Och fenomenet är väldigt handikappande då jag vill kunna vara aktiv och produktiv året om.
    Jag blir nämligen extremt seg, orkar inget, blir riktigt trögtänkt och kroppen blir svullen, speciellt händer och fötter. Lätt huvudvärk kan förekomma. Och jag blir typ överhettad av minsta lilla fysiska aktivitet. 
    Värst är högsommarvärmen, när värme och luftfuktighet är off the charts. 

På natten sover jag extremt dåligt om det är över 18 grader i rummet, och speciellt i kombination med att luftfuktigheten är hög. Högsommaren för mig är som tortyr!!!

Att dricka massor hjälper inte. 
    Finns det någon med liknande besvär som blivit hjälpta av något?

• Svar på tråden Värmen tar kål på mig!!!
  • Anonym (A)

Vad har du provat? Ac, kylplattor mm är ju det bästa. Sen finns olika hjälpmedel som t ex kylkepsar när du behöver vara ute. Budgetalternativ är solhatt och frysta små petflaskor som du håller mot nacke, handleder och fötter då och då.

• Anonym (Var är jag? vem är jag?)

Håller med, i natt knäckte mig också. Brukar ha god sömn, somnar direkt och vaknar inte alls förrän det är morron igen.

Inatt vaknade jag i en pöl av min svett 04.30 och kunde inte somna igen, har haft lätt huvudvärk och känt mig dimmig sedan dess. Obestämd

• Anonym (Fru Ping)
    Anonym (A) skrev 2025-07-24 14:11:33 följande:

Vad har du provat? Ac, kylplattor mm är ju det bästa. Sen finns olika hjälpmedel som t ex kylkepsar när du behöver vara ute. Budgetalternativ är solhatt och frysta små petflaskor som du håller mot nacke, handleder och fötter då och då.

Är tyvärr lite för snål för att köpa ac, men får alltid äta upp det när högsommarvärmen slår till. Kan dock inte sova med någon fläkt på, det stör för mycket.

Har inte provat så mycket. Om jag känner att hjärnan börjar bli överhettad så lägger jag en kall våt handduk på huvudet. Annars är min strategi att göra så lite som möjligt. Duschar kallt och går halvnaken inomhus samtidigt som jag längtar ihjäl mig efter höstens friska luft.
  • Anonym (Fru Ping)
    Anonym (Var är jag? vem är jag?) skrev 2025-07-24 14:15:10 följande:

Håller med, i natt knäckte mig också. Brukar ha god sömn, somnar direkt och vaknar inte alls förrän det är morron igen.

Inatt vaknade jag i en pöl av min svett 04.30 och kunde inte somna igen, har haft lätt huvudvärk och känt mig dimmig sedan dess. Obestämd

Ja usch. Natten till idag var vidrig. 100% luftfuktighet och ingen vind som fläktade
  • Anonym (A)
    Anonym (Fru Ping) skrev 2025-07-24 14:23:24 följande:
    Är tyvärr lite för snål för att köpa ac, men får alltid äta upp det när högsommarvärmen slår till. Kan dock inte sova med någon fläkt på, det stör för mycket.

Har inte provat så mycket. Om jag känner att hjärnan börjar bli överhettad så lägger jag en kall våt handduk på huvudet. Annars är min strategi att göra så lite som möjligt. Duschar kallt och går halvnaken inomhus samtidigt som jag längtar ihjäl mig efter höstens friska luft.
    Jag är inte så gammal men känner att jag blir varm på ett ohälsosamt sätt. Mår precis som du verkligen dåligt och kan inte sova om det inte är svalt/kallt. Nästan så att hjärtat slår konstigt i hettan. Så investerade i en ac förra året och har inte ångrat mig en sekund! Räcker att kyla ner rummet ordentligt så behöver inte stå på hela natten. Tänker att det är värt för 10 somrar med god sömn! Men förstår om du ändå tycker att det är för dyrt. 

Prova frysta petflaskor i sängen, det är också skönt.
  • Anonym (Fru Ping)
    Anonym (A) skrev 2025-07-24 14:32:02 följande:
    Jag är inte så gammal men känner att jag blir varm på ett ohälsosamt sätt. Mår precis som du verkligen dåligt och kan inte sova om det inte är svalt/kallt. Nästan så att hjärtat slår konstigt i hettan. Så investerade i en ac förra året och har inte ångrat mig en sekund! Räcker att kyla ner rummet ordentligt så behöver inte stå på hela natten. Tänker att det är värt för 10 somrar med god sömn! Men förstår om du ändå tycker att det är för dyrt. 

Prova frysta petflaskor i sängen, det är också skönt.
    Samma här. Är relativt ung men blir verkligen som en gammal multisjuk pensionär i sånt här väder.  

Kan du tipsa om någon bra ac? Har köpt såna där billiga små ac-bordsfläktar, men dom hjälpte nada. 

Tack för tipset! 🙏
  • Anonym (A)
    Anonym (Fru Ping) skrev 2025-07-24 14:41:32 följande:
    Samma här. Är relativt ung men blir verkligen som en gammal multisjuk pensionär i sånt här väder.  
    Kan du tipsa om någon bra ac? Har köpt såna där billiga små ac-bordsfläktar, men dom hjälpte nada. 

Tack för tipset! 🙏
    https://www.clasohlson.com/se/Luftkonditionering-Cotech-16-m2/p/36-7567?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Promo_SEM_Google_Shopping_Generic_CatchAll_N%2FA&utm_id=20364577142&gad_source=1&gad_campaignid=20364577142&gclid=Cj0KCQjws4fEBhD-ARIsACC3d28IOTvEBqW3hjU9Xm3Q6rdgMqjhUcXyRuvY24HHh7a8NxcN0Ly0A1gaAvPhEALw_wcB

• Anonym (A)
    Anonym (Fru Ping) skrev 2025-07-24 14:41:32 följande:

Tack för tipset! 🙏
    Den har jag! Valde utifrån nåt bäst-i-test. Snabb och verkligen effektiv men observera att den är högljudd! Kör på max ett tag och håller stängt sen. Den måste ickså stå vid ett fönster för utblåset.
  • Anonym (snöflingan)

Relaterar. Jag bor i Norrbotten och vi har haft 30+ i flera veckor nu. Jag är ung men har alltid mått dåligt av värme, ända sen jag var barn. Jag blir trött, slö, blir utmattad av att tänka en tanke typ. Tar ut mig lätt och kan inte utöva fysisk aktivitet alls.
    Men sommaren 2018 gjorde mig desperat (då jobbade jag dessutom utomhus, jisses) och jag provade lite olika strategier och den här värmeböljan har ändå varit lite enklare att stå ut med:

- Acceptera att du blir slö. Tänk inte att du ska vara ute och ränna och göra en massa grejer. Sakta ner. Tillåt dig att vila. 

- Kolla på hur dom lever t.ex kring medelhavet, dom "försvinner" dagtid/tidig eftermiddag när det är som varmast, vissa butiker stänger, dom söker sig till svalka och framför allt: vilar och tar det lugnt. Sen kvicknar dom till på kvällen när det blir svalare. Jag började tänka likadant och då blev det enklare att härda ut.

- Drick mycket men ät mycket salt! Om du bara fyller på med vatten men inte fyller på med salter så kommer du må sämre. Massor med vatten men också typ chark, chips, saltade nötter, oliver osv. Har du svårt att äta försök få i dig typ resorb. Jag dricker vatten med citronjuice och bordssalt i (citronen gör att det inte smakar så salt).

- Blöt handduk i nacken. Som också blöter ner kläderna på överkroppen. 

- Blöt ner kroppen, jag tar flera duschar om dagen där jag bara spolar av kroppen med ljummet vatten och sen självtorkar (brukar också ta på mig kläder när jag fortfarande är lite blöt så att kläderna blir fuktiga).

- Öppna inga fönster och dörrar innan solen gått ner. Då hålls värmen utanför. Det kommer fortfarande kännas lite varmt inomhus, men inte 33 grader. Kör fläkt/ac på dagarna. När solen gått ner och luften blivit svalare: korsdrag, korsdrag, korsdrag. 

- Sov när du kan. Om jag lägger mig i sängen och bara ligger och svettas och vrider på mig i sängen, då går jag upp och gör något annat ett tag, sitter framför fläkten, spolar av kroppen, läser en bok eller kollar på en serie. 

• Anonym (JJ)

Jag med.. Jag känner mig ofta yr och har knappt någon ork. Jag har lågt blodtryck, vet inte om det har något med saken att göra. Nu ammar jag också men det hjälper inte att dricka mycket. Känner mig som en zombie ibland och så ska man orka allt med barnen och bära runt på över 9 kg tung bebis (5 månader , stor för sin ålder) som knappt vill ligga i vagnen eller sitta i babysitter. 

Usch nej det är inte lätt .. sover med fönster öppna men kanske borde skaffa AC eller fläkt. Det hjälper ju däremot inte när man ska ut och göra saker och det vill man ju nu när det är sommar , barnen (3 och 9 år) vill åka på utflykter , bada osv. 

• Anonym (H)

Samma här, längtar efter lite svalare väder. 

• Anonym (Ja)

Ja vad jobbigt det är. Solen gassar hela dagen och sen när
    man ska sova så går det inte. Har beställt en AC nu, hoppas den kommer snart. 🤯

• Nextstopkista

Håller med, får inget gjort  sover random tider på dagen.

Vill lägg tid på att göra klart projekt men det bara går inte, är.så.trött.

• Anonym (Fru Ping)

Tack till er som kommit med tips 🙏 

Skönt att höra att man inte är ensam om att verkligen må skit i värmen! 

Vi som har naturligt lågt blodtryck ska tydligen må extra dåligt i värmen då blodkärlen vidgar sig och bidrar till ännu lägre blodtryck. Så kanske borde man käka mer salt såna här dagar.. 

Sen tror jag att vi i nordiska länder är dåliga på att hantera värme. Vi är experter på kyla, men värme verkar vi vara lite nybörjare på. Jag såg någon artikel i typ Expressen om att folk utomlands från varmare länder förvånas över bristen på AC hos oss, i butiker, på äldreboenden, i skolor osv.. varför ska vi prompt stå ut med denna värme? 

• Anonym (Six)

Ett annat bra tips är att spola iskallt vatten på insidan av handlederna. Funkar verkligen jättebra och man blir faktiskt sval i hela kroppen av det. 

• Anonym (Fru Ping)
    Anonym (Six) skrev 2025-07-25 17:20:09 följande:

Ett annat bra tips är att spola iskallt vatten på insidan av handlederna. Funkar verkligen jättebra och man blir faktiskt sval i hela kroppen av det. 

Den kör jag med. Ger kortvarig effekt dock :(
  • Anonym (H)
    Anonym (Fru Ping) skrev 2025-07-24 14:25:24 följande:
    Ja usch. Natten till idag var vidrig. 100% luftfuktighet och ingen vind som fläktade
    Usch, svårt att sova då.
  • Anonym (H)

Skönt att det ska bli lite svalare.

Svar på tråden Värmen tar kål på mig!!!