Relaterar. Jag bor i Norrbotten och vi har haft 30+ i flera veckor nu. Jag är ung men har alltid mått dåligt av värme, ända sen jag var barn. Jag blir trött, slö, blir utmattad av att tänka en tanke typ. Tar ut mig lätt och kan inte utöva fysisk aktivitet alls.
Men sommaren 2018 gjorde mig desperat (då jobbade jag dessutom utomhus, jisses) och jag provade lite olika strategier och den här värmeböljan har ändå varit lite enklare att stå ut med:
- Acceptera att du blir slö. Tänk inte att du ska vara ute och ränna och göra en massa grejer. Sakta ner. Tillåt dig att vila.
- Kolla på hur dom lever t.ex kring medelhavet, dom "försvinner" dagtid/tidig eftermiddag när det är som varmast, vissa butiker stänger, dom söker sig till svalka och framför allt: vilar och tar det lugnt. Sen kvicknar dom till på kvällen när det blir svalare. Jag började tänka likadant och då blev det enklare att härda ut.
- Drick mycket men ät mycket salt! Om du bara fyller på med vatten men inte fyller på med salter så kommer du må sämre. Massor med vatten men också typ chark, chips, saltade nötter, oliver osv. Har du svårt att äta försök få i dig typ resorb. Jag dricker vatten med citronjuice och bordssalt i (citronen gör att det inte smakar så salt).
- Blöt handduk i nacken. Som också blöter ner kläderna på överkroppen.
- Blöt ner kroppen, jag tar flera duschar om dagen där jag bara spolar av kroppen med ljummet vatten och sen självtorkar (brukar också ta på mig kläder när jag fortfarande är lite blöt så att kläderna blir fuktiga).
- Öppna inga fönster och dörrar innan solen gått ner. Då hålls värmen utanför. Det kommer fortfarande kännas lite varmt inomhus, men inte 33 grader. Kör fläkt/ac på dagarna. När solen gått ner och luften blivit svalare: korsdrag, korsdrag, korsdrag.
- Sov när du kan. Om jag lägger mig i sängen och bara ligger och svettas och vrider på mig i sängen, då går jag upp och gör något annat ett tag, sitter framför fläkten, spolar av kroppen, läser en bok eller kollar på en serie.