• Anonym (Offerkoftornas_kakafoni)

Säger du "ta av dig offerkoftan" till folk även IRL?

För att förtydliga. Många hävdar numer att skärmen också är IRL, men jag menar förstås i verkligheten utanför skärmen.

Du som på nätet kallar folk för offerkofta eller som manar folk att slänga av sig den, gör du samma sak när du pratar med folk öga mot öga? Låt oss säga att du sitter i en position/ yrkesroll där du på något sätt jobbar med människor, och någon kommer till dig och till exempel skyller på sin uppväxt och på livsomständigheter att hens liv inte blev som hen tänkt sig, eller skyller på andra människor, säger du då "Ta av dig offerkoftan och börja ta ansvar för ditt liv och skyll inte på annat/andra".

Låt oss säga att det rör sig om en person som t.ex. blivit misshandlad av sin tidigare partner, blivit mobbad på jobbet, eller råkat ut för psykisk ohälsa? 

Har sett att ordet ofta används här på FL t.ex.

• Svar på tråden Säger du "ta av dig offerkoftan" till folk även IRL?
  • Fiona M

Jag stöter sällan på folk irl som uttrycker sig som på FL, inte heller att de har såna problem som här.

Fiona M skrev 2025-07-24 17:02:39 följande:

Jag stöter sällan på folk irl som uttrycker sig som på FL, inte heller att de har såna problem som här.

Inte jag heller. Kan det vara för att den är en speciell jargong här?
  • Anonym (Prof)
    Anonym (Offerkoftornas_kakafoni) skrev 2025-07-24 16:58:32 följande:
    Säger du "ta av dig offerkoftan" till folk även IRL?

För att förtydliga. Många hävdar numer att skärmen också är IRL, men jag menar förstås i verkligheten utanför skärmen.

Du som på nätet kallar folk för offerkofta eller som manar folk att slänga av sig den, gör du samma sak när du pratar med folk öga mot öga? Låt oss säga att du sitter i en position/ yrkesroll där du på något sätt jobbar med människor, och någon kommer till dig och till exempel skyller på sin uppväxt och på livsomständigheter att hens liv inte blev som hen tänkt sig, eller skyller på andra människor, säger du då "Ta av dig offerkoftan och börja ta ansvar för ditt liv och skyll inte på annat/andra".

Låt oss säga att det rör sig om en person som t.ex. blivit misshandlad av sin tidigare partner, blivit mobbad på jobbet, eller råkat ut för psykisk ohälsa? 

Har sett att ordet ofta används här på FL t.ex.

Du kan ju inte jämföra det här forumet med en professionell samtalskontakt. Men i privat irl så kan det ju absolut vara läge att be någon se sig själv och damsingeln del i en situation. 

• Fiona M
    Anonym (Offerkoftornas_kakafoni) skrev 2025-07-24 17:05:20 följande:
    Inte jag heller. Kan det vara för att den är en speciell jargong här?
    Olika forum har helt klart olika jargong.
  • Fiona M

Med det sagt så går terapi ofta ut på att man ska lära sig ta ansvar för sitt mående för att kunna förändra och förbättra det.

• Anonym (H)
    Fiona M skrev 2025-07-24 17:02:39 följande:

Det inte jag heller.
  • Tecum

Om du klagar på din livssituation och mående, vill du ha sympati eller råd? Vilket är viktigast för dig?

Som jag uppfattar det IRL sägen man nog inte "ta av offerkoftan" rent ut. Men underförstått gör man det genom att föreslå att vederbörande ska ta tag i sitt liv och sitt mående, göra det eller det för att förbättra situationen. Att försöka på något sätt eller söka proffshjälp. Att bara tycka synd om hjälper ingen.

• Anonym (Hård formulering)

Det kan nog låta lite hårt på FL emellanåt, men offerkofta har jag verkligen använt även IRL. Men jag kanske inte är så rädd för att säga sanningen till folk. Tycker inte heller det är så farligt, vad är så hemskt med att säga just det? Såklart skulle jag inte säga det på jobbet, men till kompisar som gnäller och tycker synd om sig själva. 

Anonym (Hård formulering) skrev 2025-07-24 20:24:21 följande:

Det kan nog låta lite hårt på FL emellanåt, men offerkofta har jag verkligen använt även IRL. Men jag kanske inte är så rädd för att säga sanningen till folk. Tycker inte heller det är så farligt, vad är så hemskt med att säga just det? Såklart skulle jag inte säga det på jobbet, men till kompisar som gnäller och tycker synd om sig själva. 

Vilken sorts pesoner kallar du för offerkofta IRL? Alltså jag menar personlighetstyper.
    Tecum skrev 2025-07-24 18:46:48 följande:

Om du klagar på din livssituation och mående, vill du ha sympati eller råd? Vilket är viktigast för dig?

Som jag uppfattar det IRL sägen man nog inte "ta av offerkoftan" rent ut. Men underförstått gör man det genom att föreslå att vederbörande ska ta tag i sitt liv och sitt mående, göra det eller det för att förbättra situationen. Att försöka på något sätt eller söka proffshjälp. Att bara tycka synd om hjälper ingen.

Jag håller med om det. Jag menar att säga åt någon att ta av sig offerkoftan UTAN att ge några konkreta råd hur personen ska ta tag i sin situation.

Att göra det utifrån att hysa visst förakt för personen.
  • Anonym (Hård formulering)
    Anonym (Offerkoftornas_kakafoni) skrev 2025-07-25 11:06:35 följande:
    Vilken sorts pesoner kallar du för offerkofta IRL? Alltså jag menar personlighetstyper.
    Såna personer som säger att dom SKA göra en planerad sak och berättar om sina planer ingående, och sen gör dom INGENTING för att ens försöka. Sen sitter dom och beklagar sig över det som att det skulle vara nån annans fel att dom inte får arslet ur vagnen. Jag har en kompis/bekant som har levt hela sitt liv så, och bara sitter och tycker synd om sig själv jämt. 
  • Anonym (Anna)

I min yrkesroll använder jag mig inte av sådana uttryck, främst för det hade varit väldigt opassande..
    I min vänskapskrets kan jag säga " dags att lägga offerkoftan på hyllan och ta tag i problemet".
    Jag har ett mantra som jag är känd för I umgängeskretsen,  " äg dina känslor, annars gör någon annan det".
    Jag är rak, ärlig men inte plump.
    Känner man mig frågar man inte om råd om man inte vill ha raka och ärliga svar.

• Anonym (Prof)
    Anonym (Offerkoftornas_kakafoni) skrev 2025-07-25 11:06:35 följande:
    Tex en person som klagar över sin situation men inte gör något för att förändra. Som gnäller men inte tar till sig råd om hu situationen kan förbättras. Såna som ser dig som offer för omständigheter och nästan verkar trivas i att ha det dåligt fär att de då kan tillåta sig att evigt klaga och aldrig ta eget ansvar.
Svar på tråden Säger du "ta av dig offerkoftan" till folk även IRL?