• Anonym (pappan)

10-åring med hår under armarna

Vår 10-åriga dotter, fyller 11 om några månader, har börjat utveckla hår under armarna. Är ganska mycket, och hon bär gärna linnen och kortärmade tröjor/klänningar nu på sommaren.

Hur fasen ska man tänka kring det där, är det läge att raka armhålorna? Vill inte att hon ska bli retad av ungarna på gården där vi bor eller på fritids/skola.

Vet inte vad som är "normalt" bland barn idag. Är ju väldigt stor skillnad i utveckling bland barn.

Hon själv har inte sagt något, sen är hon lite sån att hon inte märker om hon blir retad eller folk pratar om henne.

Mamman och jag är separerade och hon säger inte så mycket om det när jag frågar.

• Svar på tråden 10-åring med hår under armarna
  • Anonym (Rak-svararen)
    Anonym (pappan) skrev 2025-07-25 09:00:54 följande:

Vår 10-åriga dotter, fyller 11 om några månader, har börjat utveckla hår under armarna. Är ganska mycket, och hon bär gärna linnen och kortärmade tröjor/klänningar nu på sommaren.

Hur fasen ska man tänka kring det där, är det läge att raka armhålorna? Vill inte att hon ska bli retad av ungarna på gården där vi bor eller på fritids/skola.

Vet inte vad som är "normalt" bland barn idag. Är ju väldigt stor skillnad i utveckling bland barn.

Hon själv har inte sagt något, sen är hon lite sån att hon inte märker om hon blir retad eller folk pratar om henne.

Mamman och jag är separerade och hon säger inte så mycket om det när jag frågar.

Förpuberteten och puberteten är en mycket känslig period för barn, kanske särskilt för flickor. Ni får absolut inte riskera att hon blir retad eller utsatt för tråkigheter pga behåringen genom att vara den ende som har armbehåring i sin klass eller grupp.

Håret måste rakas.

• Anonym (Låt)

Du kan i lugn och ro låta henne själv upptäcka om hår under armarna är ok eller inte i hennes kretsar. 

När jag var ung på 80-talet var hår under armarna och på benen sett som höjden av äcklighet. Men det verkar inte vara riktigt så nu, utan en del tjejer har håret kvar som ett statement. Min dotter som är 16 år rakar sig inte och talar illa om patriarkatets krav på kvinnors utseende. Hennes kompisar är likadana. Men det kan säkert vara annorlunda i andra kretsar.

Men låt din dotter hitta sitt förhållningssätt till sin kropp, du behöver absolut inte ta upp det till diskussion i nuläget. 

• Anonym (Mamma Mu)

Har ni pratat om puberteten och vad som sker i kropp och knopp ännu?
    Kan förstå om ni inte har gjort det ännu då hon ännu bara är 10 år men puberteten startar ju i så olika åldrar.

Fråga henne vad hon vet om puberteten och om det är något hon undrar över.
    Berätta också att du har sett att hon har fått hår under armarna och fråga vad hon tycker om det.

Vår dotter var 12 år när hon började att utvecklas och hon var väldigt öppen med att hon inte tyckte om håret under armarna .
    Jag berättade att det går att ta bort och att jag skulle köpa rakhyvlar för tjejer och hårborttagnings medel så kunde hon få prova ut vad som känns bäst för henne.

Var öppen kring detta och lyssna på vad hon vill.
    Många föräldrar har svårt för sådana här frågor men var bara öppen och inlyssnande och skapa en tillit även i dessa lite knepigare situationer så kommer hon att vara lika öppen tillbaka.

• Anonym (Mamma)

Min yngsta dotter hamnade i puberteten tidigt och var inte riktigt med i knoppen och före vännerna. Då tycker jag att det är föräldrarnas ansvar att erbjuda sporttoppar, rakning, se till att mensskydd används osv. Det är helt okej att välja bort sånt sen när man är äldre och medveten! Men inte kul om kompisar börjar prata om att man har hår under armarmna och bröst som svänger i den åldern. 

• Anonym (Anna)

Är det inget problem för henne så låt henne vara barn ett tag till.
    Mina barn har själva kommit på att de vill ta bort oönskad behåring men först i 14-15 årsåldern.

Hår är naturligt och ska inte vara standard att ta bort och ska man ta bort det är det för ens egen skull.

• Anonym (m)
    Märker hon inte om andra skulle reagera så lider hon väl heller inte av det.
  • Anonym (Hipp hipp)

Varför ska hon raka bort håret under armarna? Ska hon raka fifi också? 

Upplysningsvis börjar trenden gå mot orakat, eftersom trenden går åt det naturliga hållet kanska du ska vänta med att försöka påverka din dotter åt endera hållet. 

Dessutom är det hennes kropp och du riskerar skapa trauma genom att försöka tvinga henne till något.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hipp hipp) skrev 2025-07-25 13:33:08 följande:

Varför ska hon raka bort håret under armarna? Ska hon raka fifi också? 

Upplysningsvis börjar trenden gå mot orakat, eftersom trenden går åt det naturliga hållet kanska du ska vänta med att försöka påverka din dotter åt endera hållet. 

Dessutom är det hennes kropp och du riskerar skapa trauma genom att försöka tvinga henne till något.

Lite skillnad på att vara 10 och 14. Om ingen annan har hår under armarna än kan det vara bra att smälta in oavsett trender.

Men tvinga ska man såklart aldrig göra. 
  • Tyra myra
    Anonym (pappan) skrev 2025-07-25 09:00:54 följande:

!0/11 år inte ovanligt tidigt så hon är säkert inte ensam i sin klass om detta med hår under armarna.  Simma lugnt och vänta tills hon själv tar upp det.
  • Anonym (Rak-svararen)
    Anonym (Låt) skrev 2025-07-25 09:30:38 följande:

Du kan i lugn och ro låta henne själv upptäcka om hår under armarna är ok eller inte i hennes kretsar. 

När jag var ung på 80-talet var hår under armarna och på benen sett som höjden av äcklighet. Men det verkar inte vara riktigt så nu, utan en del tjejer har håret kvar som ett statement. Min dotter som är 16 år rakar sig inte och talar illa om patriarkatets krav på kvinnors utseende. Hennes kompisar är likadana. Men det kan säkert vara annorlunda i andra kretsar.

Men låt din dotter hitta sitt förhållningssätt till sin kropp, du behöver absolut inte ta upp det till diskussion i nuläget. 

Ja TS, du och dottern får väga om det är viktigast att bygga anti-patriarkala statements eller om det är viktigast att hon inte blir mobbad och trakasserad i skolan eller på fritiden.

För mig vore valet enkelt. 
  • Anonym (Låt)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-07-25 16:16:41 följande:

Ja TS, du och dottern får väga om det är viktigast att bygga anti-patriarkala statements eller om det är viktigast att hon inte blir mobbad och trakasserad i skolan eller på fritiden.

För mig vore valet enkelt. 
    Det är ju inte givet att man blir mobbad och trakasserad för att man har hår under armarna.

Men om man inte vill ha håret för eller lider på nåt sätt av det så kan man ju ta bort det. 
  • Anonym (pappan)

Ja det är ju lite av en moralfråga känner jag. Nu är det ju en förhållandevis bra klass, vet bara en tjej som är väldigt rak och säger saker som dessutom bor på tvärgatan i samma område.

Kan ju säga att jag (som kille) tyckte det var väldigt jobbigt i slutet av mellanstadiet när jag fick hår mellan benen, och slutade med att jag inte duschade på gympan. Ingen av mina föräldrar visste något förrän en observant lärare "slog larm" i högstadiet.

Så jag utgår lite från detta, och ja, det är inte lätt som förälder, och nej, jag tänker inte använda min dotter för att proklamera massa statements. Är mer rädd att hon ska bli utstött och mobbad, men att ta upp det där är inte helt lätt.

• Anonym (e)

Om någon nu skulle säga något så lär hon börja raka= problemet löst

Säger ingen något elakt kommer hon att snappa upp att andra rakar sig och göra ett aktivt val.

• Grässtrå77

Jag tycker att du kan säga i en neutral ton att du uppmärksammat att hon fått hår under armarna och att hon därmed är i början av puberteten.

Har hon börjat lukta svett under armarna? I början av puberteten upplevde jag att min dotter luktade väldigt fränt av svett. Så jag fick ofta påminna henne om att använda deodorant för hon var också ganska ung och med lite dålig koll. Tänker att svettlukt verkligen är nåt man kan bli retad för eller att kompisar börjar undvika närkontakt. Det var så vi kom in på rakning under armarna, att jag tipsade om att det kan minska svettdoften, och det gjorde det verkligen. 

• Anonym

Ska vi föräldrar hålla på och korrigera våra barn bara för att vi är rädda att de ska bli mobbade? Innan barnet ens har sagt att saken är ett problem?

Om en kille vill ha nagellack, ska vi säga nej, han kan ju bli mobbad? 
    Om han vill ha rosa skjorta? 

Om en unge behöver glasögon, ska vi köpa kontaktlinser istället? Jag menar glasögonorm är väl bland det vanligaste mobbningsord som finns?

En vanlig sak att bli retad för är om man har rött hår. Kanske ska vi färga håret på ungar som har rött hår för att förebygga mobbning?

• Anonym

Mitt råd är att du väntar till hon själv tar upp det.
    Försök ha en bra relation där du visar att du lyssnar på henne och hennes problem. Så att hon har förtroende för dig.
    Men att påpeka att du ser hennes armhår, det finns ingen anledning. Jag skulle inte ha uppskattat om en förälder eller någon annan sagt: jag ser att du fått hår under armarna. Varför liksom? 
    Låt henne ha sin kropp i fred

• Anonym (Låt)
    Anonym (pappan) skrev 2025-07-25 21:50:43 följande:

Ja det är ju lite av en moralfråga känner jag. Nu är det ju en förhållandevis bra klass, vet bara en tjej som är väldigt rak och säger saker som dessutom bor på tvärgatan i samma område.

Kan ju säga att jag (som kille) tyckte det var väldigt jobbigt i slutet av mellanstadiet när jag fick hår mellan benen, och slutade med att jag inte duschade på gympan. Ingen av mina föräldrar visste något förrän en observant lärare "slog larm" i högstadiet.

Så jag utgår lite från detta, och ja, det är inte lätt som förälder, och nej, jag tänker inte använda min dotter för att proklamera massa statements. Är mer rädd att hon ska bli utstött och mobbad, men att ta upp det där är inte helt lätt.

Så du började raka dig mellan benen då, när en lärare slog larm om att du inte duschade efter idrotten? Eller hur löste det sig för dig med din kroppsliga utveckling?   

Och att påtala behov av rakning under armarna för en 10 åring är ju minst lika proklamerande statement som om du skulle aktivt avråda henne från rakning. 

Låt henne bara vara och ha sin kropp ifred. Skapa inte ett problem om det inte finns för, men hjälp henne att hantera det hon ställs inför. Och överför inte ditt problem från din ungdom på henne. Ni är inte samma person. 

• Anonym (Öppen)

Det händer mycket i den åldern, hår, mens, bröst... Du kan väl bara ha en väldigt öppen dialog med henne om vad de kanske pratat om i skolan, om vad som händer i kroppen? Sen ser du till att ha ett litet förråd med grejer hon kan botanisera i efter behov, utan att behöva be om det, säg bara "i det här skåpet finns det lite av varje, om du skulle behöva". Bindor, tamponger, rakhyvlar och allt vad man nu kan tänkas behöva. Den dag hon känner att hon vill testa att raka, ja då finns möjligheten. Gör ingen grej av det. 

Svar på tråden 10-åring med hår under armarna