• Dibella

Inget foster på ultraljud?

Vi är gravida via IVF efter 5 år och jag har haft lite blödningar till och från vilket oroat mig och gjorde så vi åkte in på akuttid till gyn för att kolla om man kunde se orsaken.

Vi kikade på ultraljud när jag var i vecka 5+3 och det enda som syntes på ultraljudet var en hinnsäck på 6 millimeter. Gyn sa att det var en 50/50 chans att det blir ett missfall eller en graviditet. Sedan dess har jag bara gått runt med en klump i magen. Mina symtom går upp och ned. Men är inte jättestarka.
    Tänker att det är ett MA som inte kommer igång av sig självt vilket är oerhört påfrestande. Ultraljudet kostade 2500 annars hade vi åkt tillbaka nästa vecka för att se hur det utvecklats men känns oerhört dyrt.

Hur är era erfarenheter kring liknande historier? Någon som kommit ur med en lyckad graviditet?

• Svar på tråden Inget foster på ultraljud?
  • Anonym (Ivf-mamma)

Jag har också fptt  barn via ivf. Hade samma oro som du. Jag var på ivf-kliniken och gjorde ett tidigt ultraljud  för att kika att ägget fäst. Kanske  tidigare än du, minns inte riktigt men det enda det syntes var ett litet pickande hjärta enligt läkaren. Jag såg ingenting. Ivf-läkaren avrådde mej till att inte gå och göra ultraljud någon annanstans för att slippa få såna besked som du fått. 

Han sa att om ägget fäst efter en ivf-behandling så är det 90% chans att det blir ett barn. Det här var för 20 år sedan så förmodligen är oddsen  ännu bättre i dag. Han sa att den kritiska fasen vid ivf är just att ägget ska fästa. Har det gjort det kan man räkna med att det blir ett barn. Så räkna med det du också. Och Grattis till det bästa man kan få. 

• Anonym (Fx)

Det måste finnas billigare ultraljud att boka. Det är absolut inget konstigt att inte se embryot än i vecka 5. Jag var inne 5+6 och såg inget. 

Vad jag hört så är det först efter att hinnsäcken mäter 25 mm som en avsaknad av embryo är alarmerande. Googla lite på andra mottagningar i ert område och se om ni inte kan hitta en billigare mottagning några veckor fram, så får ni svar 🥰❤️

• Dibella
    Anonym (Ivf-mamma) skrev 2025-07-25 12:24:17 följande:

Jag har också fptt  barn via ivf. Hade samma oro som du. Jag var på ivf-kliniken och gjorde ett tidigt ultraljud  för att kika att ägget fäst. Kanske  tidigare än du, minns inte riktigt men det enda det syntes var ett litet pickande hjärta enligt läkaren. Jag såg ingenting. Ivf-läkaren avrådde mej till att inte gå och göra ultraljud någon annanstans för att slippa få såna besked som du fått. 

Han sa att om ägget fäst efter en ivf-behandling så är det 90% chans att det blir ett barn. Det här var för 20 år sedan så förmodligen är oddsen  ännu bättre i dag. Han sa att den kritiska fasen vid ivf är just att ägget ska fästa. Har det gjort det kan man räkna med att det blir ett barn. Så räkna med det du också. Och Grattis till det bästa man kan få. 

Kanske smart som du säger att inte gå till andra ställen, får verkligen hoppas att det här vill stanna då det var sista försöket för oss och vi börjar "bli gamla".Hjärta
  • Dibella
    Anonym (Fx) skrev 2025-07-25 12:34:43 följande:

Det måste finnas billigare ultraljud att boka. Det är absolut inget konstigt att inte se embryot än i vecka 5. Jag var inne 5+6 och såg inget. 

Vad jag hört så är det först efter att hinnsäcken mäter 25 mm som en avsaknad av embryo är alarmerande. Googla lite på andra mottagningar i ert område och se om ni inte kan hitta en billigare mottagning några veckor fram, så får ni svar 🥰❤️

Svårt nu mitt i sommaren verkar det som då många kliniker har sommarstängt, annars hade nog min IVF klinik erbjudit VUL vid oro. De öppnar om 2 veckor så får försöka ha is i magen Hjärta
  • Anonym (Fx)
    Dibella skrev 2025-07-26 08:35:16 följande:
    Svårt nu mitt i sommaren verkar det som då många kliniker har sommarstängt, annars hade nog min IVF klinik erbjudit VUL vid oro. De öppnar om 2 veckor så får försöka ha is i magen Hjärta

Ja det är verkligen svårt! Jag blev gravid i början av juni och fick inte tid förrän v 11 trots att jag ringde v5. 

Håll ut till de öppnar och hoppas de snart har en tid åt dig 🥰

Svar på tråden Inget foster på ultraljud?