• Anonym (Ressugen)

Resa med Adhd-medicin

Har sedan snart ett år medicinerat för ADHD. 
    Ordinerad 60mg Elvanse på morgonen. 10mg Attentin att sprida under dagen (oftast 3-4 ggr). Intuniv till kvällen. 

Har rest inom Schengen och då haft intyg från apoteket med mig. 

Har även åkt till Albanien, Abu Dahbi och Dubai. Där jag inte hade medicin med mig. ingen kul upplevelse då ångesten och stressen blir väldigt påtaglig. Kompenserar gärna med alkohol då istället.

Vad är era erfarenheter kring resor och mediciner? Ha ni någongång blivit ifrågasatt och har ni någon gång behövt visa intyg från läkare? Någon som hamnat i trubbel? 

• Svar på tråden Resa med Adhd-medicin
  • Anonym (Bipolär)

Jag har haft intyg för narkotikaklassad medicin samt medicinlista och allt i originalförpackning. Har aldrig behövt visa upp något men risken är att man blir av med medicinen om man blir kollad och inte kan visa vad det är för tabletter och varför man har med dom.

• Anonym (Ressugen)

Jag tänker väl kanske mer likt att man på något sätt skulle åka dit för narkotikabrott i ett risigt land. Livrädd för det 

• Anonym (Kim)

Intyg från din psykiatriker att du har CS läkemedel. Orginalförpackningen med. Bra med apotekets lista också. Sedan är det inga problem. Trevlig resa. 

• Anonym (E)

Min son har narkotikaklassad adhd medicin, vi fick intyg skrivet av läkaren (på engelska såklart), jag la medicin i originalförpackning med intyget i en plastpåse med zip

• Anonym (Ressugen)

Min läkare tyckte jag skulle skippa medicinen i förenade arabemiraten just bara för de ?skiter i? eroupeiska intyg. Han menade att Thailand är likadant. 
    Hade varit kul att veta om någon, någon gång behövt visa intyg. 

Svar på tråden Resa med Adhd-medicin