Sockerberoende , är det på riktigt?
Det står ju när man läser om det att det inte är en erkänd medicinsk diagnos. Men undrar vad ni tänker?
Har en vän som ofta säger att hon är sockerberoende till exempel. Men jag vet inte.. Vi behöver ju socker för att överleva. Och är programmerade att tycka om söta smaker eftersom det var så vi kände igen t.ex bär som var ätliga. Och bröstmjölken är väldigt söt (ja jag smakat pyttelite av min egen för att känna hur varm den var när jag hade pumpat ut, kan inte säga att jag har smakat någon annans däremot) så vi har väl det med oss från början att tycka om det.
Och så är det ju så att det finns så mycket mat med aldeles för mycket socker nu som inte är hälsosam, där är jag med .. och att det blir lätt att man får i sig för mycket då. Men ?sockerberoende?, är inte alla det då eftersom alla behöver socker och är programmerade att tycka om det? Även om alla såklart inte äter lika mycket godis och sånt.
Och ja jag äter själv för mycket sött , speciellt när jag ammar blir jag sugen på sånt tyvärr, tänderna har lidit en del av det.. Så jag förstår absolut problemet med att äta för mycket sötsaker. Undrar bara om sockerberoende är rätt sätt att beskriva det. Vill gärna höra era tankar och blir inte sur om någon tycker annorlunda än jag, startade tråden för att jag tyckte det var ett lite intressant ämne att diskutera.