• Anonym (Jag)

Sockerberoende , är det på riktigt?

Det står ju när man läser om det att det inte är en erkänd medicinsk diagnos. Men undrar vad ni tänker? 

Har en vän som ofta säger att hon är sockerberoende till exempel. Men jag vet inte.. Vi behöver ju socker för att överleva. Och är programmerade att tycka om söta smaker eftersom det var så vi kände igen t.ex bär som var ätliga. Och bröstmjölken är väldigt söt (ja jag smakat pyttelite av min egen för att känna hur varm den var när jag hade pumpat ut, kan inte säga att jag har smakat någon annans däremot) så vi har väl det med oss från början att tycka om det. 

Och så är det ju så att det finns så mycket mat med aldeles för mycket socker nu som inte är hälsosam, där är jag med .. och att det blir lätt att man får i sig för mycket då. Men ?sockerberoende?, är inte alla det då eftersom alla behöver socker och är programmerade att tycka om det? Även om alla såklart inte äter lika mycket godis och sånt. 

Och ja jag äter själv för mycket sött , speciellt när jag ammar blir jag sugen på sånt tyvärr, tänderna har lidit en del av det.. Så jag förstår absolut problemet med att äta för mycket sötsaker. Undrar bara om sockerberoende är rätt sätt att beskriva det. Vill gärna höra era tankar och blir inte sur om någon tycker annorlunda än jag, startade tråden för att jag tyckte det var ett lite intressant ämne att diskutera. 

• Svar på tråden Sockerberoende , är det på riktigt?
  • Anonym (A)

Kroppen kan tillverka glukos själv så det är inget vi behöver äta för att överleva.

• Anonym (A)

Gällande beroende så beror det på hur man definierar det. Man blir inte fysiskt beroende som man blir av t ex alkohol. Men kan man inte avstå trots att man vill och har bestämt sig så tycker jag att man har en typ av beroende ändå.

• Anonym (g)

Det handlar inte om att tycka om. Jag ÄLSKAR godsaker men jag är inte beroende. Det är nog rätt få som faktiskt har beroendeproblematik men då är det som vilket annat beroende som helst. De kan inte sluta och behöver hjälp. Vilket är svårt att få.

• Anonym (Jag)
    Anonym (g) skrev 2025-07-26 11:17:55 följande:

Det handlar inte om att tycka om. Jag ÄLSKAR godsaker men jag är inte beroende. Det är nog rätt få som faktiskt har beroendeproblematik men då är det som vilket annat beroende som helst. De kan inte sluta och behöver hjälp. Vilket är svårt att få.

Förstår .. Men vad är skillnaden mellan att bara äkska / tycka om det och att vara beroende?  När det gäller sötsaker alltsä. Att man inte kan sluta? 

Jag skulle absolut ha svårt att sluta äta allt sånt. Men skulle nån typ säga att jag måste det annars kommer jag dö så antar jag att jag helt enkelt skulle sluta, stå ut med att vara sugen och typ äta frukt istället.

Det är ju inte som cigarretter till exempel.. har själv varit rökare men slutat för flera år sen, det var absolut inte lätt. Min mormor kunde inte ens sluta när hon hade lungcancer.. Vet inte om det verkligen kan vara så med godis. Och så finns det ju iförsej sockerfritt godis och allt sånt som smakar hyfsat likt. 

• Spucks
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-26 12:04:19 följande:

Förstår .. Men vad är skillnaden mellan att bara äkska / tycka om det och att vara beroende?  När det gäller sötsaker alltsä. Att man inte kan sluta? 

Jag skulle absolut ha svårt att sluta äta allt sånt. Men skulle nån typ säga att jag måste det annars kommer jag dö så antar jag att jag helt enkelt skulle sluta, stå ut med att vara sugen och typ äta frukt istället.

Det är ju inte som cigarretter till exempel.. har själv varit rökare men slutat för flera år sen, det var absolut inte lätt. Min mormor kunde inte ens sluta när hon hade lungcancer.. Vet inte om det verkligen kan vara så med godis. Och så finns det ju iförsej sockerfritt godis och allt sånt som smakar hyfsat likt. 

Det är exakt som du beskriver med rökningen. Vissa kan ju inte sluta med sockret trots att det dödar dem. Tänk bara på alla adipösa med en massa hälsoproblem, som inte ändrar sin livstil för att undvika att dö i förtid.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (A) skrev 2025-07-26 11:02:21 följande:

Gällande beroende så beror det på hur man definierar det. Man blir inte fysiskt beroende som man blir av t ex alkohol. Men kan man inte avstå trots att man vill och har bestämt sig så tycker jag att man har en typ av beroende ändå.

Ja så kan det ju vara kanske.. det beror såklart på hur man definierar beroende. 

Man kan ju iförsej säga att man är sexberoende eller shoppingberoende utan att vara fysiskt beroende av något av det. 

• Anonym (Be)

Jag anser väl att man är rätt beroende av socker om man måste äta sött var dag. Alltså det som är tillsatt med mer socker än vad det är naturligt.
    Tex sötade yoghurtar, filer etc. 

Fikabröd, godis, och andra sötsaker varje dag eller t.o.m. varje vecka.
    Har man väl dragit ner på det så inser man hur sött det verkligen är och då är det inte ens gott längre. 

• Anonym (A)
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-26 12:04:19 följande:

Skulle säga att psykiskt beroende inte är någon absolut gräns utan en skala. Använder man sockrer som en drog och inte kan förändra fastän man vill så är det inte inom normalspannet.
Svar på tråden Sockerberoende , är det på riktigt?