Riskbruk och alkoholprofil?
För 10-15 år sedan drack jag för mycket. Av många olika skäl. Men en bidragande orsak var partydrickande och en kultur av att ses över en öl eller glas vin som glidit över till mer destruktivt drickande.
Jag valde att göra en ordentlig förändring och drog ner på alkohol kraftigt. Resultatet märktes tydligt i att jag sov bättre, gick ner ca fem kilo utan att förändra något annat i min livsstil och mådde bättre rent allmänt. Det har hållit i sig sedan dess.
Nu gjorde jag iq-profilen och efter att jag fyllt i min nuvarande alkoholkonsumtion fyllde jag på skoj i hur jag drack när jag drack som mest.
Döm om min förvåning när jag hamnade på samma risknivå nu och då. Nivå tre.
Mitt drickande då: Drack i genomsnitt 11 standardglas per vecka. Som mest kunde jag dricka 12 glas på en kväll. Hade dåligt samvete över mitt drickande samt flera minnesluckor om året.
Mitt drickande nu: Dricker i genomsnitt två glas per vecka. Som mest kan jag dricka 8 standardglas men det händer inte varje månad (i själva verket händer det nog max ett par gånger om året.) Har inga minnesluckor eller andra konsekvenser av mitt drickande.
Nu är jag väldigt nöjd med att ha förändrat mina vanor och inget test i världen kan förändra det. Men är det inte konstigt att jag hamnat på samma nivå? För mig känns det nästan som att testet förringar de problem jag hade. Jag är väl medveten om att åtta standardglas anses mycket och att jag därför kan anses ha ett riskbruk. Men att gå från 11 glas i veckan till 2 och fortfarande hamna på samma nivå av riskbruk?
Vad får ni för resultat?
www.alkoholprofilen.se/