• Anonym (Vem jag?)

Riskbruk och alkoholprofil?

För 10-15 år sedan drack jag för mycket. Av många olika skäl. Men en bidragande orsak var partydrickande och en kultur av att ses över en öl eller glas vin som glidit över till mer destruktivt drickande.

Jag valde att göra en ordentlig förändring och drog ner på alkohol kraftigt. Resultatet märktes tydligt i att jag sov bättre, gick ner ca fem kilo utan att förändra något annat i min livsstil och mådde bättre rent allmänt. Det har hållit i sig sedan dess.

Nu gjorde jag iq-profilen och efter att jag fyllt i min nuvarande alkoholkonsumtion fyllde jag på skoj i hur jag drack när jag drack som mest. 

Döm om min förvåning när jag hamnade på samma risknivå nu och då. Nivå tre.

Mitt drickande då: Drack i genomsnitt 11 standardglas per vecka. Som mest kunde jag dricka 12 glas på en kväll. Hade dåligt samvete över mitt drickande samt flera minnesluckor om året. 

Mitt drickande nu: Dricker i genomsnitt två glas per vecka. Som mest kan jag dricka 8 standardglas men det händer inte varje månad (i själva verket händer det nog max ett par gånger om året.) Har inga minnesluckor eller andra konsekvenser av mitt drickande. 

Nu är jag väldigt nöjd med att ha förändrat mina vanor och inget test i världen kan förändra det. Men är det inte konstigt att jag hamnat på samma nivå? För mig känns det nästan som att testet förringar de problem jag hade. Jag är väl medveten om att åtta standardglas anses mycket och att jag därför kan anses ha ett riskbruk. Men att gå från 11 glas i veckan till 2 och fortfarande hamna på samma nivå av riskbruk? 

Vad får ni för resultat?

www.alkoholprofilen.se/

• Svar på tråden Riskbruk och alkoholprofil?
  • Anonym (Vem jag?)

Och för att förtydliga: 8 standardglas är alltså på en kväll. Väl medveten om att det är mycket men ändå 30 procent mindre än när jag drack som mest och sker betydligt mer sällan. 

• Anonym (Kanske)

Riktlinjerna för riskbruk och så har förändrats senaste åren, så det är nog därför Du hammar på samma nivå som du gjorde då. 

Men viktigaste är ändå att du mår bra i dig själv i hur du dricker och så.

• Anonym (A)
    Anonym (Vem jag?) skrev 2025-07-26 11:37:12 följande:

För 10-15 år sedan drack jag för mycket. Av många olika skäl. Men en bidragande orsak var partydrickande och en kultur av att ses över en öl eller glas vin som glidit över till mer destruktivt drickande.

Jag valde att göra en ordentlig förändring och drog ner på alkohol kraftigt. Resultatet märktes tydligt i att jag sov bättre, gick ner ca fem kilo utan att förändra något annat i min livsstil och mådde bättre rent allmänt. Det har hållit i sig sedan dess.

Nu gjorde jag iq-profilen och efter att jag fyllt i min nuvarande alkoholkonsumtion fyllde jag på skoj i hur jag drack när jag drack som mest. 

Mitt drickande då: Drack i genomsnitt 11 standardglas per vecka. Som mest kunde jag dricka 12 glas på en kväll. Hade dåligt samvete över mitt drickande samt flera minnesluckor om året. 

Mitt drickande nu: Dricker i genomsnitt två glas per vecka. Som mest kan jag dricka 8 standardglas men det händer inte varje månad (i själva verket händer det nog max ett par gånger om året.) Har inga minnesluckor eller andra konsekvenser av mitt drickande. 

Nu är jag väldigt nöjd med att ha förändrat mina vanor och inget test i världen kan förändra det. Men är det inte konstigt att jag hamnat på samma nivå? För mig känns det nästan som att testet förringar de problem jag hade. Jag är väl medveten om att åtta standardglas anses mycket och att jag därför kan anses ha ett riskbruk. Men att gå från 11 glas i veckan till 2 och fortfarande hamna på samma nivå av riskbruk? 

Vad får ni för resultat?

www.alkoholprofilen.se/

Tror helt enkelt att de breddade riskbruket för att fler ska fundera över sitt drickande och hur det riskerar att öka. Tycker också att det blir missvisande att de två vanorna hamnar i samma kategori. Ditt drickande förr borde heta allvarligt riskbruk eller liknande.
  • Anonym (Vem jag?)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-07-26 11:58:58 följande:

Riktlinjerna för riskbruk och så har förändrats senaste åren, så det är nog därför Du hammar på samma nivå som du gjorde då. 

Men viktigaste är ändå att du mår bra i dig själv i hur du dricker och så.

Jo, jag känner till förändringen och jag var därför inte helt förvånad över att mina alkoholvanor räknas som riskbruk.

Jag var mest förvånad över att mina vanor idag anses som ungefär lika skadliga som de jag hade för 10+ år sedan. Det känns som om testet skevar ganska rejält. 
  • Anonym (Vem jag?)
    Anonym (A) skrev 2025-07-26 12:22:34 följande:
    Tror helt enkelt att de breddade riskbruket för att fler ska fundera över sitt drickande och hur det riskerar att öka. Tycker också att det blir missvisande att de två vanorna hamnar i samma kategori. Ditt drickande förr borde heta allvarligt riskbruk eller liknande.
    Ja, jag håller med även om jag fattar att jag troligen tillhör dem med lägre risk på den "nivån" idag och var på den högre skalan förr.

Men allvarligt riskbruk eller till och med skadligt bruk tycker jag passar bättre. För mig var det drickandet definitivt skadligt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Vem jag?) skrev 2025-07-26 13:00:58 följande:
    Ja, jag håller med även om jag fattar att jag troligen tillhör dem med lägre risk på den "nivån" idag och var på den högre skalan förr.

Men allvarligt riskbruk eller till och med skadligt bruk tycker jag passar bättre. För mig var det drickandet definitivt skadligt. 
    Risken är att man urvattnar begreppet skadligt bruk om man breddar det. I ett land som Sverige med en djupt rotad alkoholkultur kommer det att vara många som dricker på gränsen. Då är det värdefullt att folk fortsätter reagera om de kommer på att bruket faktiskt är på skadlig nivå. Det ska ha starkt stöd i forskningen. 
  • Anonym (Sihl)
    Anonym (Vem jag?) skrev 2025-07-26 11:37:12 följande:

Vad får ni för resultat?

www.alkoholprofilen.se/

Socialstyrelsen anger att över 10 glas per vecka för en vuxen är riskbruk, om jag fått rätt uppgifter.

Så jag förstår inte hur ditt tidigare drickande kunde skattas som O.K i IQ-testet. Särskit om du var under 20-22 år gammal då, när hjärnan fortfarande är under utveckling.

Dessutom är det mycket mer negativt för hjärnan att dricka så att man får blackouts, fråga vilken läkare som helst.

Så resultatet.är ganska obegripligt. Du märkte ju själv att du mådde så mycket bättre när du drog ner! 

Vill de skatta allt alkoholbruk som jättefarligt på IQ?
  • Anonym (A)
    Anonym (Sihl) skrev 2025-07-26 13:29:26 följande:
    Socialstyrelsen anger att över 10 glas per vecka för en vuxen är riskbruk, om jag fått rätt uppgifter.

Så jag förstår inte hur ditt tidigare drickande kunde skattas som O.K i IQ-testet. Särskit om du var under 20-22 år gammal då, när hjärnan fortfarande är under utveckling.

Dessutom är det mycket mer negativt för hjärnan att dricka så att man får blackouts, fråga vilken läkare som helst.

Så resultatet.är ganska obegripligt. Du märkte ju själv att du mådde så mycket bättre när du drog ner! 

Vill de skatta allt alkoholbruk som jättefarligt på IQ?
    Det skattades inte som ok utan som riskbruk.

Angående nuvarande bruket så blir det riskbruk pga flera standardglas vid samma tillfälle.
  • Anonym (Sihl)
    Anonym (A) skrev 2025-07-26 13:37:43 följande:
    Det skattades inte som ok utan som riskbruk.

Angående nuvarande bruket så blir det riskbruk pga flera standardglas vid samma tillfälle.
    Jag menar att din nuvarande.konsumtion är O.K., om man bortser från att du intar för många glas vid något enstaka tillfälle. 

Ditt tidigare intag var inte O.K.

Så jag förstår inte hur de två profilerna kunde hamna i samma kategori i testet. Förstår inte hur ditr nuvarandw intag kam vara riskbruk, om man utgår från Socialstyrelsens normer.

• Anonym (A)
    Anonym (Sihl) skrev 2025-07-26 13:49:25 följande:
    Jag menar att din nuvarande.konsumtion är O.K., om man bortser från att du intar för många glas vid något enstaka tillfälle. 

Ditt tidigare intag var inte O.K.

Så jag förstår inte hur de två profilerna kunde hamna i samma kategori i testet. Förstår inte hur ditr nuvarandw intag kam vara riskbruk, om man utgår från Socialstyrelsens normer.

Jag är inte ts utan svarade ändå. 

Tror att de vill fånga upp svenskarnas helgsupande. Lite överdrivet att mer än 4 standarsglas är riskfyllt om det sker sällan. Men förstår ändå poängen att det kan utvecklas till mer om man har otur med generna.
  • Anonym (Vem jag?)
    Anonym (A) skrev 2025-07-26 13:11:05 följande:
    Risken är att man urvattnar begreppet skadligt bruk om man breddar det. I ett land som Sverige med en djupt rotad alkoholkultur kommer det att vara många som dricker på gränsen. Då är det värdefullt att folk fortsätter reagera om de kommer på att bruket faktiskt är på skadlig nivå. Det ska ha starkt stöd i forskningen. 
    Ja, det är förstås en gränsdragning. Kanske "allvarligt riskbruk" är bättre då.

Problemet nu är ju att det blir urvattnat åt andra hållet. Om mitt 25-åriga jag hade gjort testet tillsammans med en kompis som dricker som jag gör idag skulle jag nog snabbt ha intalat mig att det där testet var bogus som stämplade "alla" som riskbrukare. 
  • Anonym (beroendeläkare)

Hej. Beroendeläkare här.

Testet bygger på WHO's instrument AUDIT så det har alltså ingenting med förändringen de av Socialstyrelsen fastställda risknivåerna att göra.

AUDIT ger en poängsumma som sedan används för att avgöra vilken riskkategori man hamnar i. En vanlig kategorisering är 0-7 poäng låg risk, 8-15 poäng riskdrickande, 16-19 skadligt drickande och 20+ poäng sannolikt beroende. Ibland använder man lite andra siffror för kvinnor.

Hur som helst är det ju troligt att du vid båda tillfällena hamnat på 8-15 poäng. Det är ju ett ganska stort intervall, och man kan som du ha gjort en rejäl minskning och ändå fortfarande hamna i samma kategori.

Man ska tänka på att sådana här instrument inte ska ses som hela sanningen utan det är en sorts verktyg dels för att vi i vården ska kunna välja en lämplig insats, dels för att kommunicera med patienter på ett enkelt sätt, och som i det här fallet, för att man som helt vanlig person ska kunna få någon sorts uppfattning om sitt drickande.

Hade du gjort detta test i vården så hade man ju inte bara pratat om kategorin du hamnar i utan också om hur många poäng du får, ditt dryckesmönster osv, och då finns det ju ingen som inte hade tyckt att du gjort en viktig förbättring.

Hoppas mitt svar hjälper dig!

• Anonym (A)
    Anonym (Vem jag?) skrev 2025-07-26 14:16:43 följande:
    Ja, det är förstås en gränsdragning. Kanske "allvarligt riskbruk" är bättre då.

Problemet nu är ju att det blir urvattnat åt andra hållet. Om mitt 25-åriga jag hade gjort testet tillsammans med en kompis som dricker som jag gör idag skulle jag nog snabbt ha intalat mig att det där testet var bogus som stämplade "alla" som riskbrukare. 
    Ja, de drog det nog för långt med de nya riktlinjerna. Var och varannan har ju ett riskbruk så vad betyder det egentligen? Håller med om att kategorin allvarligt riskbruk borde läggas till.
  • Cereal Killer

8 glas på en kväll vid enstaka tillfällen, och 12 glas på en vecka kan båda anses som riskbruk, men på helt olika sätt.

12 standardglas i veckan på sikt (>10 år) ger för kvinnor en relativt stark risk för skrumplever (vilket är obotbart och leder till döden inom 2-12 år). För både män och kvinnor ökar det dessutom cancerrisken. 

2 glas i veckan och 8 standardglas vid enstaka tillfällen är i princip ofarligt för kroppen i frånvaro av andra riskfaktorer (har man däremot tex fetma och utvecklat fettlever pga det så kan även en liten mängd alkohol vara det som får bägaren att rinna över). Däremot ökar det risken för olyckor, rattonykterhet, misshandel och dylikt och (delvis) därför anses det fortfarande vara ett riskbruk.

Det är viktigt att komma ihåg här att vi alla har full rätt att göra våra egna val utifrån vår egen situation. Alla är förstås inte heller utsatta för samma risker vid ett högt alkoholintag, utan det är ju väldigt individuellt.

Så att du definitionsmässigt har ett riskbruk innebär inte nödvändigtvis att det är fel att dricka som du gör. Om det är rätt eller fel kan bara du avgöra - och det är ju superbra att du har koll på ditt intag och reflekterar över det ibland så att du kan ta ett informerat beslut om det. 

• Anonym (M)

I princip allt bruk som "ger" något är idag klassat som risk eller skadligt. Ska man hålla sig under det så får det på sin höjd bli någon enstaka öl eller glas vin till maten. Visst bör man vara medveten om att det är skadligt att dricka mycket alkohol men det ska samtidigt ställas mot allt annat som är skadligt och riskfyllt här i livet.

Mitt tips är därför att inte fundera alltför mycket på dessa bedömningar och rekommendationer. Mycket är också ganska svart och vitt. Sidan du länkade till t ex tycker jag ska vara orolig för att jag någon enstaka gång dricker mer än jag planerat. Det är ungefär som att hävda att någon har ätstörningar för att de kanske smäller i sig en hel chipspåse en kväll emellanåt.

Svar på tråden Riskbruk och alkoholprofil?