• Anonym (Jobb)

Avsluta timvikariat, vad gäller?

Hej! Jag undrar om någon här vet vad som gäller vid timvikariat. Om man har en tidsbegränsad anställning (inom vården men det kanske inte är relevant?) med schema till ett visst datum. Vad skulle hända då om man vill avsluta anställningen under den tiden som schemat pågår? Man har ju skrivit på till ett visst datum så det går väl kanske inte att avsluta hur som helst? Då menar jag inte att något särskilt har hänt på arbetsplatsen som gör att man ej vill vara kvar utan i detta fall handlar det om andra saker i privatlivet som ej har att göra med själva jobbet.. 
    Hoppas någon har svar :)  

• Svar på tråden Avsluta timvikariat, vad gäller?
  • Anonym (Jobb)

Tillägg: kanske fel att kalla det timanställning när man har fått ett fast schema under en period. 

• Anonym (W)

Prata med din chef. Det kanske går att lösa. 

• Anonym (Nicklas)

Om du enbart går på timmar, och blir inringd eller bokar pass i system. Behöver du inte ens säga upp dig. Bara sluta ta pass. I anställningsavtalet står det att "dik tjänst" eller plikt att utföra arbete upphör i och med med varje avslutat pass. Du har alltså ingen skyldighet att arbeta mer än vad du gjort.  Du slutar bara helt enkelt att ta pass. 

Om du däremot går på ett "sommar schema", kan det vara fråga om kontraktsbrott. Är inte helt säker hur det fungerar som timvikarie. Där råder jag dig att prata med din chef. Det kan gå lösa ibland. Men kan vara svårare under sommartid när personal fattas. 

• Anonym (T)
    Anonym (Jobb) skrev 2025-07-26 13:19:29 följande:
    Avsluta timvikariat, vad gäller?

Hej! Jag undrar om någon här vet vad som gäller vid timvikariat. Om man har en tidsbegränsad anställning (inom vården men det kanske inte är relevant?) med schema till ett visst datum. Vad skulle hända då om man vill avsluta anställningen under den tiden som schemat pågår? Man har ju skrivit på till ett visst datum så det går väl kanske inte att avsluta hur som helst? Då menar jag inte att något särskilt har hänt på arbetsplatsen som gör att man ej vill vara kvar utan i detta fall handlar det om andra saker i privatlivet som ej har att göra med själva jobbet.. 
    Hoppas någon har svar :)  

Fråga ditt fack
  • Anonym (?)

Tror det kan vara att du behöver säga upp dig. Eller så är det så pass illa att om du tex skrivit under på att du ska ta en viss rad tex under hela semestertiderna, så kan det vara att du är skyldig att jobbat färdigt det. 

Men bästa är att prata med chef, och kan ju vara att det går att ordna någon som gör att du kan komma ifrån tidigare. 

• Anonym (Jag)

Skulle gissa att du har 2 v uppsägningstid 

• Anonym (H)

Vad står det i anställningsavtalet?

Svar på tråden Avsluta timvikariat, vad gäller?