• MarMar85

Barn med bältros

vill alla som känner ett barn eller har haft bältros själv som barn skriva om de varit helt friska i övrigt och inte haft någon bakomliggande sjukdom. 

har en 5 åring som haft det och är helt frisk i övrigt vad vi vet. Men känner mig orolig när det står att det är så ovanligt på fullt friska barn.

• Svar på tråden Barn med bältros
  • Anonym (Vera)

Vet en som hade det i förskoleklass (6-års) och helt frisk. De konstaterade att han hade förmodligen haft vattkoppor som yngre men typ inga som egentligen syntes. Lite ovanligt men ändå inte. 

Vad är du orolig för? 

• Anonym (Vera)

En tanke - ofta sägs det att det är lättare att få vattkoppor om man har någon typ av infektion i kroppen - som en förkylning eller likannde. Kan det vara en sådan sak du läst? 

Den jag skrev om ovan börjar gymnasiet till hösten och är prima frisk på alla vis. Inte mitt barn, men i bekantskapskretsen.  

• MarMar85

Tack för svar. Jag är orolig för att hon ska ha någon bakomliggande sjukdom som cancer eller nåt som ännu inte börjat ge symtom men som drar ner hennes immunförsvar så hon fått detta. Vet att jag är extremt orolig med det är när jag läser typ det här som jag blir orolig. ( ? Det är ovanligt att barn får bältros, men det är vanligare bland barn med nedsatt immunförsvar, exempelvis på grund av andra sjukdomar?)

• Anonym (Vera)

Jag tror du nailade dig själv - det är att du i dig själv är orolig och rädd. 

Vet du vad, det är naturligt, men öva dig på att släppa det. Du kommer må bättre. Som mamma och förälder känner du ditt bar bättre. Framförallt - Läs inte på flera olika sidor på nätet eller googla för mycket. 

Ett tips till - bästa sidan att läsa på är 1177.se, inte alla de andra sidorna. 1177 är bra och informativa så det räcker. Eller ring och prata med dem på 1177 - de är jättetrevliga! 

• FtS70

Det är ovanligt, men inte extremt sällsynt. Om barnet i övrigt inte har problem med till exempel upprepade infektioner, dålig viktuppgång, tecken på immunbristsjukdom etc, skulle jag inte alls oroa mig.

• MarMar85

Tack för era lugnande svar🥰.
    men folk får gärna fortsätta skriva om man känner ett barn som haft det . 

Svar på tråden Barn med bältros