Anonym (Frida) skrev 2025-07-27 16:29:12 följande:
Jag vet att de menade väl men att komma med floskler som "vi ska alla den vägen vandra" och "gud plockar alltid de finaste blommorna först" fick mig att koka inombords. Jag förstår att vissa har svårt att uttrycka sympati och då är det lättare att dra till med plattityder, men jag hade uppskattat mer om de bara sagt "jag beklagar" eller erbjudit att hjälpa på något praktiskt sätt istället.
En nära anhörig som jag bad om hjälp av svarade "jag hade gärna gjort det men jag är trött och har inte ätit på hela dagen". Hen bodde alltså mindre än tio minuters promenad bort. Till slut kom hem över efter att jag lovat att hen skulle få äta resterna av min middag. När hen bara satt där och åt när jag försökte berätta om vad som hänt insåg jag att jag hellre hade varit ensam. Den anhörige har jag ingen kontakt med idag.
En arbetsgivare lät mig ta ledigt på nåder efter att min syster, som bor många mil bort, blivit akut sjuk och behövde någon som passade hennes barn. När jag kom tillbaka till jobbet möttes jag inte av kollegor som frågade hur det var med min syster utan snarare fick jag menande kommentarer om att det blev väldigt mycket jobb över till mig eftersom jag krävde att få ledigt med så kort varsel.
Folk som drog sig undan och inte ville prata med mig. Alltså, inte att de respektfullt lät mig vara ifred, eller att de bara tyckte det var lite jobbigt att se mig ledsen, utan behandlade mig som om jag vore spetälsk och tyckte att jag "förstörde stämningen" när jag var ledsen och nedstämd efter en nära anhörigs bortgång. Det kan jag aldrig förlåta.
Jo, det har man hört till leda. "Vi ska alla den vägen vandra", särskilt "komiskt" blir det när det är yngre människor med livet framför sig som säger så.
Visst är det så, men jag uppfattar det som väldigt nonchalant och cyniskt, om det sägs i fel sammanhang, t.ex. när någon dött för tidigt. Men folk i gemen slänger sig ju mest med floskler utan att tänka på vad de säger och hur det tas emot av lyssnaren.