• Anonym (Sane)

Priset män betalar

Har ni sett den här dokumentären.

www.svtplay.se/priset-man-betalar

Jag tycker det är mest intressant att vissa inbillar sig att de kan leva utan att ta ansvar och samtidigt må bra. Spelar ju ingen roll om man är man eller kvinna. Man blir vad man gör. I slutändan får man det man betalar. 

Vad tycker ni om dokumentären?
    Betalar män ett högre pris än kvinnor?
    Vad blir konsekvensen om man inte betalar något?

• Svar på tråden Priset män betalar
  • Anonym (Man)

Tittade på alla tre avsnitten, men lyssnade inte jättenoga på exakt alla.

Vissa poäng fanns där men mkt var bara fluff-fluff. Jag menar när jag ser mig omkring på mitt arbete, privatliv osv så ser jag bara normala män som har familj, arbetar, har hobbys osv. Inga problem med att vara män. 

Sedan det där med att slåss utan handskar. Det spelar tydligen ingen roll om man förlorar, för slåss man utan handskar (matcher alltså, inte slagsmål) så är man tydligen ändå bättre än alla de som inte boxas utan handskar. Bättre på vadå?

Sedan när man såg inslagen från t ex Youtube, både när det var killar/män och kvinnor/tjejer (som gnällde på män) så var det ju en viss typ av människor. Love Island-typen. Dvs inte vanliga normala människor som de flesta av oss ändå är. Utan väldigt stylade och plutande läppar. 

• Anonym (Sane)
    Anonym (Man) skrev 2025-07-28 12:11:58 följande:

Tittade på alla tre avsnitten, men lyssnade inte jättenoga på exakt alla.

Vissa poäng fanns där men mkt var bara fluff-fluff. Jag menar när jag ser mig omkring på mitt arbete, privatliv osv så ser jag bara normala män som har familj, arbetar, har hobbys osv. Inga problem med att vara män. 

Sedan det där med att slåss utan handskar. Det spelar tydligen ingen roll om man förlorar, för slåss man utan handskar (matcher alltså, inte slagsmål) så är man tydligen ändå bättre än alla de som inte boxas utan handskar. Bättre på vadå?

Sedan när man såg inslagen från t ex Youtube, både när det var killar/män och kvinnor/tjejer (som gnällde på män) så var det ju en viss typ av människor. Love Island-typen. Dvs inte vanliga normala människor som de flesta av oss ändå är. Utan väldigt stylade och plutande läppar. 

Ja, det är en viss typ som går all in på utseende och status. 

Verkligheten för den vanliga människan är mer intressant. Den ser egentligen lika ut mentalt men där handlar det om att jobba på, betala räkningar och vara en schysst person så får man ett bra liv. 

De som mår dåligt och blir deprimerade  blir det för att de försökt ta genvägar allt för länge, och hoppat över det de borde göra.

Det med handskarna handlade om att de som gick in i fighterna var de enda som vågade. En i grunden destruktiv syn på manlighet som frånser konsekvenser och bara lever i nuet. Det är osunt att göra sådant som utsätter än för allvarliga risker för hälsan. Att gå in i den typen av aktiviteter skulle jag kalla verklighetsflykt. De har egentligen ingen status men genom att göra livsfarliga saker kan de inbilla sig att de är bättre än alla andra. 

Anledningen till att folk inte går upp i sådana matcher är inte att man inte vågar utan för att man värderar att ha hjärnan i bra trim i framtiden. 
  • Anonym (What?!)
    Anonym (Sane) skrev 2025-07-28 13:07:38 följande:
    De som mår dåligt och blir deprimerade  blir det för att de försökt ta genvägar allt för länge, och hoppat över det de borde göra.

Påstår de detta i dokumentären? Så fruktansvärt dömande och vidrigt sagt! Som förr, när många trodde att sjukdom var ett straff från Gud mot den som syndat.

Jag känner flera personer som lider av eller har lidit av depression och att de skulle ha försökt ta genvägar i livet är så långt ifrån sanningen man bara kan komma. Snarare  tvärtom. 

• Anonym (Sane)
    Anonym (What?!) skrev 2025-07-28 13:25:53 följande:

Påstår de detta i dokumentären?

Jag känner flera personer som lider av eller har lidit av depression och att de skulle ha försökt ta genvägar i livet är så långt ifrån sanningen man bara kan komma. Snarare  tvärtom. 

Nej, det säger de inte dokumentären. Även om det kan tolkas som hårt så är det så det fungerar.

Angående dina vänner så kan det även vara så att de inte fått lära sig hur man ska leva eftersom ingen lärt dem. De valsar runt utan att göra det de borde. De tror att deras alternativa väg fungerar men det gör den inte. Detta är ofta problemet med människor som lever i normlösa miljöer. De hamnar i en loop av dåliga beteenden.
  • Anonym (Man)
    Anonym (What?!) skrev 2025-07-28 13:25:53 följande:

Påstår de detta i dokumentären? Så fruktansvärt dömande och vidrigt sagt! Som förr, när många trodde att sjukdom var ett straff från Gud mot den som syndat.

Nej, det gjorde det inte.
  • Surkräm

Halvintressant dokumentär. Men ja det krävs mer för att lyckas som man i livet än som kvinna. Kvinnor har betydligt högre krav på sin manliga partner än vad män har på sin kvinnliga partner.

Blir en obalans.

• Anonym (What?!)
    Anonym (Sane) skrev 2025-07-28 13:31:40 följande:
    Nej, det säger de inte dokumentären. Även om det kan tolkas som hårt så är det så det fungerar.

Angående dina vänner så kan det även vara så att de inte fått lära sig hur man ska leva eftersom ingen lärt dem. De valsar runt utan att göra det de borde. De tror att deras alternativa väg fungerar men det gör den inte. Detta är ofta problemet med människor som lever i normlösa miljöer. De hamnar i en loop av dåliga beteenden.

Nej, det rör sig om ambitiösa personer från medelklasshem där utbildning och personlig utveckling värderas högt. Det de har velat göra, och i stor utsträckning gjort, har varit att utbilda sig, skaffa jobb, bilda familj, skaffa en bra bostad. När de släppt kraven lite på att leva så att säga normalt och istället anpassat sina liv efter sin egen kapacitet har de kunnat leva mer långsiktigt hållbart och må bättre. Tex genom att jobba deltid. 

Andra verkar bara ha en kemisk obalans i hjärnan och behöver medicin för att fungera normalt. Det spelar ingen roll hur de lägger upp sina liv. Precis som att en del lider av obalans i hormonsystemen eller med insulin och behöver medicin för det för att hålla sig friska. 

• Anonym (Sane)
    Anonym (What?!) skrev 2025-07-28 13:59:33 följande:

Nej, det rör sig om ambitiösa personer från medelklasshem där utbildning och personlig utveckling värderas högt. Det de har velat göra, och i stor utsträckning gjort, har varit att utbilda sig, skaffa jobb, bilda familj, skaffa en bra bostad. När de släppt kraven lite på att leva så att säga normalt och istället anpassat sina liv efter sin egen kapacitet har de kunnat leva mer långsiktigt hållbart och må bättre. Tex genom att jobba deltid. 

Fast då rör det sig om män som fastnat i "duktiga flickan"-syndromet. Känner många sådana människor ocks även om de flesta är kvinnor. 

De gör inte heller det de ska göra, om än på ett annat sätt eftersom de till synes är högfungerande. De tar inte hand om sig själva mentalt och fysiskt. Ett liv där man lever efter vad andra säger och sedan dömer dig själv baserat på vad omgivningen tycker är i det närmaste en garanti för att må dåligt. 
  • Anonym (Sane)
    Surkräm skrev 2025-07-28 13:49:09 följande:

Halvintressant dokumentär. Men ja det krävs mer för att lyckas som man i livet än som kvinna. Kvinnor har betydligt högre krav på sin manliga partner än vad män har på sin kvinnliga partner.

Blir en obalans.

Fast att lyckas i livet är ju bra mycket mer än att få en partner.

Jag tror att dejtingmarknaden är en viktig orsak till att män tjänar mer och är mer framgångsrika karriärmässigt.

Männen vet att de måste arbeta mer, kämpa mer och eftersom de flesta män gör det så får de ett bättre liv med starkare självkänsla. De männen som inte gör det tenderar att helt tappa fotfästet. Några tar livet av sig.
Svar på tråden Priset män betalar