Anonym (Man) skrev 2025-07-28 12:11:58 följande:
Tittade på alla tre avsnitten, men lyssnade inte jättenoga på exakt alla.
Vissa poäng fanns där men mkt var bara fluff-fluff. Jag menar när jag ser mig omkring på mitt arbete, privatliv osv så ser jag bara normala män som har familj, arbetar, har hobbys osv. Inga problem med att vara män.
Sedan det där med att slåss utan handskar. Det spelar tydligen ingen roll om man förlorar, för slåss man utan handskar (matcher alltså, inte slagsmål) så är man tydligen ändå bättre än alla de som inte boxas utan handskar. Bättre på vadå?
Sedan när man såg inslagen från t ex Youtube, både när det var killar/män och kvinnor/tjejer (som gnällde på män) så var det ju en viss typ av människor. Love Island-typen. Dvs inte vanliga normala människor som de flesta av oss ändå är. Utan väldigt stylade och plutande läppar.
Ja, det är en viss typ som går all in på utseende och status.
Verkligheten för den vanliga människan är mer intressant. Den ser egentligen lika ut mentalt men där handlar det om att jobba på, betala räkningar och vara en schysst person så får man ett bra liv.
De som mår dåligt och blir deprimerade blir det för att de försökt ta genvägar allt för länge, och hoppat över det de borde göra.
Det med handskarna handlade om att de som gick in i fighterna var de enda som vågade. En i grunden destruktiv syn på manlighet som frånser konsekvenser och bara lever i nuet. Det är osunt att göra sådant som utsätter än för allvarliga risker för hälsan. Att gå in i den typen av aktiviteter skulle jag kalla verklighetsflykt. De har egentligen ingen status men genom att göra livsfarliga saker kan de inbilla sig att de är bättre än alla andra.
Anledningen till att folk inte går upp i sådana matcher är inte att man inte vågar utan för att man värderar att ha hjärnan i bra trim i framtiden.