• Anonym (Tro)

Hur lägger ni upp barnlös tid vid varannan vecka med er sambo?

Vi båda har barn halvtid. Vi har alla barnen samtidigt och varannan vecka är vi barnlösa. Vi har varit sambo några år och jag känner mig begränsad i vad jag får göra under min barnfria tid och börjar fundera på om jag är orimlig. Min sambo tycker tex att man ska göra alla resor tillsammans och har han inte lust att göra en specifik resa så får den inte bli av alls. Det är tex inte  lämpligt enligt sambon att jag åker själv på en konsert på den barnfria veckan såvida inte han också har lust att åka på konserten också. Vi har separat ekonomi och pengar är inte ett problem  för någon av oss, utan båda har råd med dyra nöjen. Jag älskar vårt familjeliv på barnveckorna men när barnen har åkt blir jag rastlös och vill hitta på mycket saker och nu börjar jag bli väldigt frustrerad att det ska förhandlas om detta hela tiden. Ni som har barn varannan vecka, hur lägger ni upp den barnfria tiden? Är veckorna väldigt lik barnveckorna eller är ni fria att jobba och göra saker så som ni vill ? Vad förväntar ni er av er sambo på de barnfria veckorna ?

• Svar på tråden Hur lägger ni upp barnlös tid vid varannan vecka med er sambo?
  • Anonym (som vanligt)

Vi lever ju på som vanligt vare sig vi har barnen eller inte, men vi sitter ju inte ihop i höften någondera vecka. Vi har både gemensamma och separata interssen och ärenden.

• Anonym (Gt)

Klart att man ska kunna göra saker på egen hand på barnfri vecka om man vill det. Bara för att man är sambo gift, särbo så  man fortfarande ett eget liv och man sitter inte ihop. Om den ena parten vill åka iväg och inte den andra så ska den som inte vill kunna hindra. Man ska också kunna träffa och hitta på saker med sina vänner utan partner är med. 

Helt ärligt hade jag inte kunnat vara i en relation med någon som anser att vi måste göra allt ihop eller att jag ska be om tillåtelse för att göra något på egen hand. 

• Anonym

Det är klart att du ska kunna gå på konsert om du vill!
    Det låter inte klokt som din sambo håller på

• Anonym (B)
    Anonym (Tro) skrev 2025-07-28 18:40:49 följande:

Vi båda har barn halvtid. Vi har alla barnen samtidigt och varannan vecka är vi barnlösa. Vi har varit sambo några år och jag känner mig begränsad i vad jag får göra under min barnfria tid och börjar fundera på om jag är orimlig. Min sambo tycker tex att man ska göra alla resor tillsammans och har han inte lust att göra en specifik resa så får den inte bli av alls. Det är tex inte  lämpligt enligt sambon att jag åker själv på en konsert på den barnfria veckan såvida inte han också har lust att åka på konserten också. Vi har separat ekonomi och pengar är inte ett problem  för någon av oss, utan båda har råd med dyra nöjen. Jag älskar vårt familjeliv på barnveckorna men när barnen har åkt blir jag rastlös och vill hitta på mycket saker och nu börjar jag bli väldigt frustrerad att det ska förhandlas om detta hela tiden. Ni som har barn varannan vecka, hur lägger ni upp den barnfria tiden? Är veckorna väldigt lik barnveckorna eller är ni fria att jobba och göra saker så som ni vill ? Vad förväntar ni er av er sambo på de barnfria veckorna ?

Varför är du tillsammans en sådan kontrollerande person?
    Och varför utsätter du ditt barn för honom?
    Självklart får man gå på konsert eller göra saker när man vill i ett hälsosamt relation.
  • Anonym (La femme)

Ja det lät ju som en kontrollerande idiot, alternativt ett osäkert plåster som inte vågar släppa sargen.

Hade aldrig stått ut med en sån.

• Anonym (Tro)

Det är väl det jag börjar inse också. Men det känns inte bra hur jag än gör. Låta barnen genomlida en till separation känns enormt tufft i hjärtat. Även om han är kontrollerande så har han en fin relation med barnen, barnen är trygg med honom och det finns fina band mellan alla barn. Jag har INGEN annan familj i livet så det är inte så lätt att bara separera hux flux?. Men det är ju nyttigt att höra vad ni säger, det stärker mig att inte ge vika för hans kontroll. 

• Anonym (Usch)

Vilken kontrollerande person du lever med. Han verkar väldigt missunnsam som person. Klart du ska kunna åka på konsert. Nu har inte min sambo några barn, men jag har. Jag åker på konsert varje år med min syster! Har inte ens frågat om min sambo vill följa med då det inte är musik som han gillar. 

Förresten, mitt ex var likadan. Jag vet hur han kallade mig hora och diverse saker när jag skulle på konsert med min syster..jag sålde min biljett. Döm av min förvåning när han köpte biljetter till samma konsert och åkte med sin syster. fyfan vilka män det finns.

• Anonym (Kont)
    Anonym (Tro) skrev 2025-07-28 18:40:49 följande:

Det låter konstigt och lite kontrollerande att han tycker att han ska bestämma vad du får göra och inte. Och att alltid göra precis allt tillsammans är inte rimligt bara för att man är ett par. Särskilt inte om man har lite olika behov av tex nöjen eller mer hemmatillvaro.
  • beli

Jag förstår inte riktigt, har alltså ingen av er nån egentid alls? Vill han aldrig göra nåt på egen hand?

Svar på tråden Hur lägger ni upp barnlös tid vid varannan vecka med er sambo?