-
Ibland undrar jag hur det kan vara så tyst runt mig, när det stormar så mycket inom mig.Jag är 27, jag vet att jag ser bra ut. Men ofta känns det som att bara mitt yttre står kvar, medan något inuti sakta gått sönder.Jag har varit stark i så många år att jag inte vet hur man gör annat.Jag har burit på saker som inte ens borde få plats i ett hjärta.Trauman från barndomen som aldrig fick ett språk.Relationer med män som slet bort delar av mig jag aldrig fick tillbaka.Jag blev tyst. Jag blev den som log. Jag blev den som sa att jag ?klarar mig? men sanningen är att jag inte ens vet hur jag fortfarande står upp.Jag har blivit sviken av människor som sa att de älskade mig.Jag har blivit manipulerad, kontrollerad, nedtryckt tills jag började tro på orden de använde mot mig.Och varje gång jag reste mig, var det med mindre av mig kvar.Mindre tillit. Mindre själ. Mindre hopp.Jag har gått igenom övergrepp, kanske inte alltid fysiska, men känslomässiga , som gjort att jag inte längre vet vad kärlek ens ska kännas som.Allt jag har lärt mig är att kompromissa bort mig själv för att bli vald.Och när jag inte blev det, kände jag mig som skräp. Som om det bekräftade att jag aldrig varit värd det från början.Jag har vuxit upp i ett hem där vissa känslor var farliga att visa.Där det var lättare att vara duktig än att vara sårbar.Där tystnad blev en överlevnadsstrategi.Och jag tog med mig det in i vuxenlivet där tystnaden blev min fängelsecell.Jag lever med en rastlöshet inuti mig, som om min själ letar efter något jag aldrig fått.En trygghet. Ett hem. En famn som säger ?jag lämnar dig inte?Men den kom aldrig.Och nu vet jag inte längre om jag ens hade kunnat ta emot den om den fanns.Jag försöker be. Jag försöker hålla fast vid Gud.Och ibland känner jag Hans närvaro som en varm skugga.Men andra gånger är det bara tyst.Jag viskar ibland ?snälla gud ge mig styrka och hjälp mig?men känner mig ändå förlorad.Jag börjar saker, min träning eller mina mål och slutar alltid.Inte för att jag inte vill.Utan för att jag är så trött.Så otroligt trött på att bära all denna osynliga smärta.Det här är inte depression. Det är sorg.Det är sorg över alla versioner av mig själv jag har lämnat bakom.Den lilla flickan som aldrig fick läka.Den unga kvinnan som gav sig själv till någon som bara tog.Den jag försöker vara idag, men inte riktigt orkar.Jag drömmer fortfarande.Om kärlek. Om barn. Om ett hem fyllt av lugn.Men jag har tappat bort vägen dit.Och ärligt, jag vet inte om jag någonsin kommer hitta den igen.Jag skriver inte det här för att bli räddad.Jag skriver det här för att få andas.För att lägga ner bördan en stund.För att någonstans i världen kanske finns en annan tyst själ som bär på samma tyngdoch som behöver veta att hon/han inte är ensam.Jag är inte hel.Men jag finns.Och ibland är det allt man orkar vara.
-
Svar på tråden Jag bär på så mycket som ingen ser
-
Anonym (S) skrev 2025-07-29 00:47:37 följande:Jag bär på så mycket som ingen serIbland undrar jag hur det kan vara så tyst runt mig, när det stormar så mycket inom mig.Jag är 27, jag vet att jag ser bra ut. Men ofta känns det som att bara mitt yttre står kvar, medan något inuti sakta gått sönder.Jag har varit stark i så många år att jag inte vet hur man gör annat.Jag har burit på saker som inte ens borde få plats i ett hjärta.Trauman från barndomen som aldrig fick ett språk.Relationer med män som slet bort delar av mig jag aldrig fick tillbaka.Jag blev tyst. Jag blev den som log. Jag blev den som sa att jag ?klarar mig? men sanningen är att jag inte ens vet hur jag fortfarande står upp.Jag har blivit sviken av människor som sa att de älskade mig.Jag har blivit manipulerad, kontrollerad, nedtryckt tills jag började tro på orden de använde mot mig.Och varje gång jag reste mig, var det med mindre av mig kvar.Mindre tillit. Mindre själ. Mindre hopp.Jag har gått igenom övergrepp, kanske inte alltid fysiska, men känslomässiga , som gjort att jag inte längre vet vad kärlek ens ska kännas som.Allt jag har lärt mig är att kompromissa bort mig själv för att bli vald.Och när jag inte blev det, kände jag mig som skräp. Som om det bekräftade att jag aldrig varit värd det från början.Jag har vuxit upp i ett hem där vissa känslor var farliga att visa.Där det var lättare att vara duktig än att vara sårbar.Där tystnad blev en överlevnadsstrategi.Och jag tog med mig det in i vuxenlivet där tystnaden blev min fängelsecell.Jag lever med en rastlöshet inuti mig, som om min själ letar efter något jag aldrig fått.En trygghet. Ett hem. En famn som säger ?jag lämnar dig inte?Men den kom aldrig.Och nu vet jag inte längre om jag ens hade kunnat ta emot den om den fanns.Jag försöker be. Jag försöker hålla fast vid Gud.Och ibland känner jag Hans närvaro som en varm skugga.Men andra gånger är det bara tyst.Jag viskar ibland ?snälla gud ge mig styrka och hjälp mig?men känner mig ändå förlorad.Jag börjar saker, min träning eller mina mål och slutar alltid.Inte för att jag inte vill.Utan för att jag är så trött.Så otroligt trött på att bära all denna osynliga smärta.Det här är inte depression. Det är sorg.Det är sorg över alla versioner av mig själv jag har lämnat bakom.Den lilla flickan som aldrig fick läka.Den unga kvinnan som gav sig själv till någon som bara tog.Den jag försöker vara idag, men inte riktigt orkar.Jag drömmer fortfarande.Om kärlek. Om barn. Om ett hem fyllt av lugn.Men jag har tappat bort vägen dit.Och ärligt, jag vet inte om jag någonsin kommer hitta den igen.Jag skriver inte det här för att bli räddad.Jag skriver det här för att få andas.För att lägga ner bördan en stund.För att någonstans i världen kanske finns en annan tyst själ som bär på samma tyngdoch som behöver veta att hon/han inte är ensam.Jag är inte hel.Men jag finns.Och ibland är det allt man orkar vara.
Det känns nästan fel att svara med ord, för ditt inlägg är något som snarare ska hållas ? inte dissekeras. Som om det borde få vila, som ett hjärtslag i en tyst kyrka.
Men jag vill ändå säga: jag ser dig. Jag hör dig.
Du skriver om något djupt mänskligt, något som alltför många bär men sällan vågar sätta ord på. Och du gör det med en sådan sårbarhet och styrka att det liksom skär igenom skärmen.
Det är inte bara sorg, det är en livsberättelse. Ett stilla rop.
Om hur det är att vara kvar, trots allt. Att fortsätta stå ? inte för att man är odödlig, utan för att man aldrig fick tillåtelse att falla.
Det där du skriver om att "bara ytan står kvar medan något inuti sakta gått sönder"... det känns.
Hur lätt det är att bli duktig, bli tyst, bli den som andra kan luta sig mot ? och samtidigt själv gå sönder i det tysta.
Och hur mycket mod det krävs för att sätta ord på det, som du gör nu.
Du kanske inte skrev för att bli räddad.
Men jag hoppas du känner att någon läste, och bar en liten bit av din börda en stund.
Och kanske finns det någonting tröstande i det ? att mitt i all ensamhet, i ett anonymt forum, kan en främlings ord få vila intill dina.
Du är inte ensam.
Du är inte skräp.
Du är inte bortglömd.
Du finns.
Och ibland ? som du själv skrev ? är det faktiskt allt man behöver orka vara just nu. -
Det finns det många som gör. Du verkar inte ha läkt. Och behöver prata med en psykolog.
Jag har liknande livsöde som dig, gått igenom mycket av det du listat. Men du behöver få tjockare hud, annars kommer du bli uppäten av andra. Dessutom lita inte på en jävel, och se till att göra dig själv så självständig som du kan. Människor, dom allra flesta bidrar bara med skit. Ca 2-3% är genuint bra, om ens det. Så grattis du har själv fått uppleva hur människor är på det stora hela. Nu gör något åt det och gå vidare.
Jag bryr mig inte ett skit om andra numera, och dom ska skita i mig med. Perfekt upplägg. Aldrig sett tillbaka en minut. Nu är det viktigare min egen trygghet och att skydda mig själv. -
Kämnet exakt som du ts