• Anonym (Mamma)

Sluta med blöja tips!!

Jag har en 2 åring dotter Som vi port tränar. Hon är helt torr på natten o varit länge. Hon håller sig utan problem. oftast får hon utan blöja. Antingen kissar hon ner sig eller så kissar hon i blöjan när jag sätter på efter 4 timmar. Det här med potta har hon inte riktigt fått in. En gång funkade det när jag la en blöja i pottan, då kissade hon men sedan slänger hon bara ut blöjan. Hon kan även hålla sig otroligt länge. Vid några gånger har hon hållt sig i 18 timmar. Därav brukar jag försöka sätta på blöjan så hon kissar i den. Några tips på hur vi ska gå vidare? Ibland du kar det att hon sitter med blöja på pottan o kissar. Hon säger inte direkt till när hon är nödig. Så just nu ser en dag ut att hon kissar i blöjan när hon vaknar, sätter på en blöja 4 timmar senare o oftast kissar hon. Tar av den o håller på så. Så det är inte att hon har blöja hela tiden. Det känns lite som trots, när jag försöker påtala att vi ska kissa pottan sliter hon i mig fullständigt. Man får liksom ingen kontakt. Däremot hör hon allt annat jag säger så det känns som hon ignorerar mig. Några tips? Tror ni det blir bättre när hon börjar förskolan efter sommaren o ser alla andra samt att hon kanske mer lyssnar på personalen?

• Svar på tråden Sluta med blöja tips!!
  • Anonym (x)

Sluta sätta på blöja och gå all in på potta. det blir förvirrande för barnet.
    Rekommenderar boken potträning på tre dagar. 

• majgrönska

Kanske hon föredrar att sitta på toalett, köp en liten sits på Ikea.
    Har ni testat att ge guldstjärnor eller någon liten belöning när det kommer nåt i potta/toa?

• Mrs Moneybags

Jag har nämnt det här förut, men det kanske kan hjälpa vissa barn - jag brukade ge min son ett chokladöverdraget russin varje gång han hade kissat. Ett för kiss och tre för bajs. Det tog inte lång tid innan han lärde sig. För barn som drivs av goda smaker kan det funka! När han väl hade lärt sig fasade jag bara ut russinen. 

Men glöm inte att man måste vara fysiskt mogen också, det kommer vid olika tidpunkter för olika barn. 

Tror min son gillade pall + liten toaring bättre än pottan. 

• Anonym (Mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2025-07-30 10:25:52 följande:

Jag har nämnt det här förut, men det kanske kan hjälpa vissa barn - jag brukade ge min son ett chokladöverdraget russin varje gång han hade kissat. Ett för kiss och tre för bajs. Det tog inte lång tid innan han lärde sig. För barn som drivs av goda smaker kan det funka! När han väl hade lärt sig fasade jag bara ut russinen. 

Men glöm inte att man måste vara fysiskt mogen också, det kommer vid olika tidpunkter för olika barn. 

Tror min son gillade pall + liten toaring bättre än pottan. 

Vi har kört på klistermärken de få gångerna hon kissat i pottan men kanske något gott hade funkat bättre. Hon känns redo med tanke på att hon nästan kan hålla sig lite för bra. Även om jag har på blöja kissar hon bara 3 gånger på ett dygn. 

hon älskar de små toaletterna som tex finns på ikea så kanske man skulle skaffa en potta som ser ut som en toalett. Men hur gjorde du med din son, fattade han att han skulle kissa på pottan?

• Anonym (Hilda)

Tänker att det bästa nog är att bara ta bort blöjan. Det är ju varmt ute och helt perfekt årstid för detta. Försök att göra det lekfullt. Lyckas hon - ge beröm. Kommer det någon annanstans tänker jag att man inte ska göra en grej av det.

I artikeln står inget om potträning men mycket bra fakta om den missuppfattning som finns i vår del av världen att barn måste väntas in att bli blöjfria tills de är mogna. Fysiskt mogna blir de tidigt, så förutsatt att din dotter utvecklas som hon ska och är frisk, så är det bara att köra på!

mama.expressen.se/barn-baby/barnlakaren-darfor-maste-svenska-barn-sluta-med-bloja-tidigare/

• Anonym (T)

Barn är bra på att vara bekväma. 

Min  dotter ville att jag skulle torka henne minns inte hur gammal hon var 3-4 år. Nämnde detta på förskolan som skrattade och sa att hon torkat sig själv i ett år. Min dotter log lite extra mycket när hon blev påkommen så att säga. Det var ju bekvämt att mamma torkade så slapp ju hon tvätta händerna. 

Men till pottan.

Vi hade en spelande potta som spelade när man kissade. Det var jättebra belöning. Med barm två var den dock halvtrasig i funktionen. Men vi lade in lite pixiböcker bredvid pottan som hon fick bläddra i och så spolade jag lite vatten i kranen ibland. Då satt hon kvar lite längre och så kom det oftast, hon hade liksom inte tid annars. 

Dessutom trimmade vi in henne tidigt att med hjälp av oss sitta på toaletten. Storebror tyckte det var ett stort läskigt hål så lillasyster satte vi tidigare. Vi höll i och så kissade hon ofta. 

Varje gång ett klistermärke. Efter 10 gånger en liten belöning (typ en tablettask). Efter 20 gånger en lite större belöning (bok, glass eller vad ni tycker är bra). 30-40 gånger (minns inte riktigt) så var det ju typ klart och då fick de en större belöning med någon leksak de önskat. 

En annan vän mutade sina barn med zooapor. Det var enda gången hennes barn fick godis, så det gick ju ganska fort. 😉 (De var inga sockerhatande föräldrar utan de åt glass och sånt men just bara inte godis)..

Lycka till!

• EllaLo

Sätt henne på potta eller toastolen och blås såpbubblor ihop! musklerna som används när man kissar hjälps att slappna av när man blåser bubblor. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hilda) skrev 2025-07-30 23:23:07 följande:

Tänker att det bästa nog är att bara ta bort blöjan. Det är ju varmt ute och helt perfekt årstid för detta. Försök att göra det lekfullt. Lyckas hon - ge beröm. Kommer det någon annanstans tänker jag att man inte ska göra en grej av det.

I artikeln står inget om potträning men mycket bra fakta om den missuppfattning som finns i vår del av världen att barn måste väntas in att bli blöjfria tills de är mogna. Fysiskt mogna blir de tidigt, så förutsatt att din dotter utvecklas som hon ska och är frisk, så är det bara att köra på!

mama.expressen.se/barn-baby/barnlakaren-darfor-maste-svenska-barn-sluta-med-bloja-tidigare/

Hon sov utan blöja inatt. Jag brukar oftast låta henne sova med blöja just för hon ska kissa på morgonen. Men inatt tog jag bort o tänkte inte sätta på på morgonen. Hon satt ca 2 min på pottan sen ville hon inte mer, men sen 3 min senare kom kisset på golvet. Ska prova köpa någon ring eller liknande o prova toaletten. Men hellre på golvet än sätta på blöja? när hon kissar i blöjan säger hon inget, men när det kommer i byxan ropsr hon mamma!! O verkar väldigt obekväm 
  • Anonym (dubbla budskap)

Läs potträning på tre dagar och tillämpa de teknikerna. Sätt inte på blöja för att hon ska kissa, då skickar du dubbla budskap som någon annan också skrev.

Mitt barn blev blöjfritt dag och natt vid 1 år och 9 månader. Efter 14 dagar ungefär kändes det pålitligt. Så skönt att slippa blöjor tyckte både barnet och vi föräldrar.

Dumheter detta med barn som har blöja upp i 3-4-årsåldern eller ännu längre, det är ju att göra barnen en total björntjänst, och miljön också. Förstår såklart att det finns barn med särskilda behov osv och då är ju läget ett annat, det är inte det jag talar om.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (dubbla budskap) skrev 2025-07-31 11:06:01 följande:

Läs potträning på tre dagar och tillämpa de teknikerna. Sätt inte på blöja för att hon ska kissa, då skickar du dubbla budskap som någon annan också skrev.

Mitt barn blev blöjfritt dag och natt vid 1 år och 9 månader. Efter 14 dagar ungefär kändes det pålitligt. Så skönt att slippa blöjor tyckte både barnet och vi föräldrar.

Dumheter detta med barn som har blöja upp i 3-4-årsåldern eller ännu längre, det är ju att göra barnen en total björntjänst, och miljön också. Förstår såklart att det finns barn med särskilda behov osv och då är ju läget ett annat, det är inte det jag talar om.

Ja jag får nog ta o läsa den boken. För blåskontroll har hon ju absolut. nu kissar hon inte ens när jag sätter på blöja efter 5 timmar, går snarare 8 timmar. Kan du bara förklara lite snabbt metoden, vad jag ska tänka på innan jag hunnit läsa den? Hade uppskattats!
  • MsM84

Jag tror också på att ta bort blöjan helt, det är förvirrande för dem när de har den ibland. När min äldsta skulle sluta med blöja blev det minst 15 olyckor dag ett. Dag två hade han fattat vad det handlade om och kisset kom rätt. En stor hjälp för oss har varit belöning om det kommer i pottan plus spolande vatten medan de sitter på pottan. Tror bara hon behöver förstå vad hon ska göra så kommer det bli hur bra som helst.

• Anonym (dubbla budskap)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-31 22:04:08 följande:
    Ja jag får nog ta o läsa den boken. För blåskontroll har hon ju absolut. nu kissar hon inte ens när jag sätter på blöja efter 5 timmar, går snarare 8 timmar. Kan du bara förklara lite snabbt metoden, vad jag ska tänka på innan jag hunnit läsa den? Hade uppskattats!
    Let me chatGPT it for you:

Potträning på tre dagar ? Sammanfattning för förälder:

Grundidé:
    Potträning sker bäst snabbt och intensivt, när barnet är moget (ofta mellan 20?30 månader). Det handlar inte om att "lära" barnet, utan om att hjälpa dem ta kontroll över sina kroppssignaler.

Upplägg i tre steg (dagar):

Dag 1 ? Naken och uppmärksamhet

Barnet är helt utan blöja, helst naket.

Du observerar noga för att lära dig barnets signaler före kiss/bajs.

När barnet kissar, säg enkelt vad som händer: "Oj, du kissar!" och ta barnet till pottan.

Ingen press, inga mutor ? bara lugn och tydlig vägledning.

Dag 2 ? Byxor utan blöja

Barnet får ha lösa kläder, men inga blöjor.

Fortsätt att vara nära och hjälpa till att hinna till pottan i tid.

Olyckor är normalt ? du lär av dem tillsammans.

Dag 3 ? Ut på korta turer

Testa att gå ut korta stunder utan blöja.

Ha med extra kläder och potta om möjligt.

Fortsätt påminna barnet på ett neutralt sätt (inte tjatigt).

Andra nyckelidéer:

Förberedelser är viktiga: Avsätt 3?7 dagar helt för detta.

Släng blöjan helt: Gå inte fram och tillbaka mellan blöja och potta.

Undvik mutor/belöningar: Det räcker att normalisera att kissa i potta.

Var trygg och tydlig: Din inställning påverkar barnet starkt.

• Anonym (Mamma)
    MsM84 skrev 2025-07-31 23:12:20 följande:

Jag tror också på att ta bort blöjan helt, det är förvirrande för dem när de har den ibland. När min äldsta skulle sluta med blöja blev det minst 15 olyckor dag ett. Dag två hade han fattat vad det handlade om och kisset kom rätt. En stor hjälp för oss har varit belöning om det kommer i pottan plus spolande vatten medan de sitter på pottan. Tror bara hon behöver förstå vad hon ska göra så kommer det bli hur bra som helst.

Har nu tagit bort blöja helt. Känns kanske som hon försöker säga hon är nödig ändå. Igår kväll pekade hon på rumpan o ville ha blöja. Sa hin var bsjsbödig o bajsade direkt. Idag hände 2 olyckor. Varav senaste pekade hon på rumpan men ville ändå inte ha blöja men sen 2 min senare kisade hon jätte mycket. Så jag skulle ju satt på potta.. tycker ändå hon gav mer signal än hon brukar. Du skrev ni kunde ha 15 olyckor. min dotter kissar bara 3 gånger per dag så blir ju högst 3 olyckor .. det svors nu känns hur man ska få henne att sitta tillräckligt länge så det kan komma i pottan. 
  • MsM84
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-31 23:38:50 följande:
    Har nu tagit bort blöja helt. Känns kanske som hon försöker säga hon är nödig ändå. Igår kväll pekade hon på rumpan o ville ha blöja. Sa hin var bsjsbödig o bajsade direkt. Idag hände 2 olyckor. Varav senaste pekade hon på rumpan men ville ändå inte ha blöja men sen 2 min senare kisade hon jätte mycket. Så jag skulle ju satt på potta.. tycker ändå hon gav mer signal än hon brukar. Du skrev ni kunde ha 15 olyckor. min dotter kissar bara 3 gånger per dag så blir ju högst 3 olyckor .. det svors nu känns hur man ska få henne att sitta tillräckligt länge så det kan komma i pottan. 
    Låt henne sitta med en bok, läs för henne - låt henne titta på något. Så hon sitter ett par minuter och slappnar av.
  • Anonym (x)

Prova att ge henne lite extra mycket att dricka så det blir fler tillfällen att öva.

• Anonym (x)

Rimlig mängd då såklart, bara lite extra... så ingen häller i sitt barn flera liter ...

Anonym (x) skrev 2025-08-01 14:46:06 följande:

Prova att ge henne lite extra mycket att dricka så det blir fler tillfällen att öva.

• Anonym (Mamma)
    MsM84 skrev 2025-08-01 06:56:51 följande:
    Låt henne sitta med en bok, läs för henne - låt henne titta på något. Så hon sitter ett par minuter och slappnar av.
    Igår kissade hon i soffan kl 22 på kvällen, sov utan blöja sen. Provade sitta potta på morgonen men inget kom.  provade med vatten, ha droppande vatten mm. När klockan blev 15, hon har alltså då inte kissat på 17 timmar, börjar hon steppa o hämtar själv en blöja o säger kiss?. O det känns positivt ändå ty hon sa till. Så jag satte på den?. Inget kom då o hon började pipa lite. kan det vara så att efter så lång tid är det svårt att få ut? I vilket fall frågade jag om mamma skulle hjälpa att kissa o hon sa ja. vi gick upp till badkaret för att bada, det brukar funka o så fort jag satte på vattnet kissade hon i blöjan. Hon lät väldigt obekväm och o nästan grät. Vet inte om det var att det gjorde ont? Eller att hon försökte hålla sig.  i vilket fall så hoppade hon i badet o strax därefter busade hon i vattnet. det är något hon heller inte brukar göra utan har hållt sig i 5 dagar ibland från att bajsa?. Därefter var hon väldigr glad?det känner inte bra hon håller sig så länge varje dag? jag försöker ge mycket dricka men hon har aldrig druckit stora mängder vatten?
    när hon hade blöja på heltid så kunde man ju känna att det kom lite kiss hela tiden. Nu är den speängdfylld när hon kissar 
  • Anonym (T)

Det är inte bra att hon håller sig så länge. 4-5 gånger ska man kissa. Kan bli uvi och ge njurproblem om man håller för länge.

Låter som hon har ont när hon kissar. Avvakta och se imorgon vad som händer. 

Rutin det första på morgonen och sista på kvällen att gå på toa/potta. Sätt henne där och sitt själv på toaletten och kissa samtidigt på morgonen kan vara ett bra tips. 

Svar på tråden Sluta med blöja tips!!