• Norrlanskvinna

Planerat kejsarsnitt Skellefteå (region Västerbotten)

Hej 
    jag är gravid med mitt andra barn och vill vill förlösa barnet vid kejsarsnitt. 
    Detta efter en stor förlossningsrädsla sen förra förlossningen där personal gjorde stora fel som påverkade allt. 

Men är det någon som har erfarenhet med detta just i Skellefteå eller samma region? 

fick ni slåss för det och när planerades kejsarsnittet in? 

Jag pratade med en aurora efter förra förlossning och vi pratade kejsarsnitt. Hon sa då att vi skulle ha samtal där hon skulle försöka få mig att ändra mig och att man skulle boka in kejsarsnittet så sent som möjligt då man hoppas att förlossningen ska starta av sig själv så jag då inte får mitt kejsarsnitt. Det var en chock för mig! 

självklart har jag redan nämnt detta för min barnmorska!

och önskar råd och annat för att få mig att ändra mig.

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt Skellefteå (region Västerbotten)
  • Anonym (Umeå)

Min första förlossning slutade med akut kejsarsnitt pga utdragen förlossning och bebis behövde få komma ut. När jag väntade mitt andra barn så fick jag välja hur jag ville göra, behövde inte alls strida för att få planerat snitt. Fanns inget som tydde på att det inte skulle gå bra att föda vaginalt men jag ville inte med risk för upprepning och att även förlossning nr 2 skulle sluta med akut snitt. Så det var ju på sätt och vis också en rädsla inför vaginalt förlossning som gjorde att jag ville välja så. 

Om du haft en traumatisk upplevelse av första förlossningen och trots samtal och stöd fortfarande inte vill föda vaginalt tror jag du får kejsarsnitt. Dock så planerar man inte in dom förrän nån vecka innan BF-datumet. Man brukar ta ut bebisarna ungefär en vecka före BF, och man har ett möte med läkare + ultraljud nån vecka före det. Tror jag var i v 35-36 när jag var på ett sånt möte och fick min tid för planerat snitt som blev 10 dagar före BF. 

Hoppas det löser sig för dig. Det ska ju kännas bra, så var rak och ärlig. 

• Norrlanskvinna

Skönt ändå att dom faktiskt lyssnade på dig. 

tyvärr har Skellefteå fått kritik för detta tidigare men man får hoppas att dom tar till sig av det! 

och 10 dagar innan lät ju bra. vill verkligen inte riskera att spontan förlossning drar igång. 

tack för att du tog dig tid att svara!

• Anonym (Umeå)
    Norrlanskvinna skrev 2025-07-31 11:42:33 följande:

Skönt ändå att dom faktiskt lyssnade på dig. 

tyvärr har Skellefteå fått kritik för detta tidigare men man får hoppas att dom tar till sig av det! 

och 10 dagar innan lät ju bra. vill verkligen inte riskera att spontan förlossning drar igång. 

tack för att du tog dig tid att svara!

Borde ju gälla samma oavsett stad då det är samma region så stå på dig om dom ifrågasätter din önskan för mycket. Har man fått beviljat kejsarsnitt och förlossningen ändå startar spontant tidigare så stoppar dom upp den så gott dom kan med mediciner och så blir det ju som ett akut snitt istället, så det ska inte vara någon fara. 

Lycka till :)
  • OkidokiQueen

Jag ska förlösa med planerat kejsarsnitt i Skellefteå nu i september, preliminärt 4 dagar innan BF men har inte fått exakta datumet än - auroraläkaren gav klartecken i juni redan, och träffade narkosläkaren/operationspersonal i juli :) Jag har en historia av sexuella övergrepp och sexuellt våld (är extremt rädd för att smärtan från förlossningen ska riva upp gamla sår), och läkaren ifrågasatte inte mitt önskemål om kejsarsnitt.

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt Skellefteå (region Västerbotten)