• Anonym (Felsie)

Träna hund att vara ute ensam

Vi har en 3 årig golden retriever som inte gillar att vara ute ensam. Hon är ute i lång koppel och så fort vi stänger dörren så skäller och skäller hon. Är det någon som har ett bra tips på träning? Vi har försökt träna henne med att hon är ute och vi stänger dörren och väntar tills hon slutar skälla för att då belöna henne, men hon ger sig inte.

• Svar på tråden Träna hund att vara ute ensam
  • Anonym (Varför?)

Varför ska hunden vara ute ensam?

• Anonym (noname)

Föreskriftsmotiv till 2kap 11§ L102 Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt.

Bestämmelsen är en ny tappning av 9 och 10 §§ DFS 2004:18. Det finns, som myndigheten ser det, ingen anledning att binda hundar inomhus. Det har förekommit att hundar har suttit bundna hela dagar inomhus och det är inte en bra djurhållning. För att förhindra detta och för att det ska bli enklare för djurskyddsinspektörer att åtgärda sådant kommer nu ett totalt förbud mot att binda upp hundar inne.
    Man får inte längre hålla sin hund uppbunden utomhus permanent. Detta gäller även vid användning av löplina. Det var tidigare tillåtet att hålla hundar bundna ute permanent i löplina, men det är ingen god djurhållning att ha en hund ständigt i löplina eller ständigt uppbunden på annat sätt. Det finns skaderisker med att hålla djur bundna, de kan trassla in sig i linan eller trassla in sig i något annat. De kan också skada sig när de springer i full fart och det sedan tar helt stopp. Det är också svårt att berika miljön när hunden är bunden, och risken är stor att de fastnar med linan i miljöberikningen.
    Tillfälligt får man, som förut, binda hundar ute, t.ex. när man går och handlar eller om man är ute i trädgården och hunden inte kan vara lös. Nu finns dock en längsta tid som hunden får vara bunden per dygn. De får också bara hållas bundna på ett sådant sätt att de inte skadar sig. Det är inte lämpligt att binda hunden vid skrotbilar eller andra saker som kan skada hunden. Det kan heller inte anses vara en lämplig miljö att binda hunden utanför en krog t.ex. medan ägaren befinner sig inne på krogen.
    Allmänna råd 2 kap. 11 §
    Hundar bör inte bindas i stryphalsband.
    Det kan finnas risker med att binda en hund så att halsbandet stryper, t.ex. om den fastnar.

Skulle aldrig ha hund i löplina ensam i trädgård. Oetiskt och troligen (se ovan) förbjudet i vissa fall. Klok hund som säger till!

• Anonym (Felsie)

Förklarade lite dåligt, men såhär är det:

Min flickvän ska till fjällen och sova i tält och hon vill så gärna ta med hunden till fjällen. Hennes familj ska också till fjällen fast dom ska bo på hotell i en stuga där hundar inte får vara inomhus. Hon kommer fara och hälsa på dom en kort stund då och då i stugan fast då måste hunden vara ute på balkongen.

• Anonym (Mina)
    Anonym (Felsie) skrev 2025-07-29 19:36:05 följande:

Förklarade lite dåligt, men såhär är det:

Min flickvän ska till fjällen och sova i tält och hon vill så gärna ta med hunden till fjällen. Hennes familj ska också till fjällen fast dom ska bo på hotell i en stuga där hundar inte får vara inomhus. Hon kommer fara och hälsa på dom en kort stund då och då i stugan fast då måste hunden vara ute på balkongen.

Har man hund bokar men inte stuga med husdjursförbud. De får boka om.

Varför tar inte din flickvän med hunden upp på fjället? En kompis till mig vandrade mycket med sin hund. Bodde i tält och sådär. Just en golden retriever, faktiskt. :) 

• Anonym (k)
    Anonym (Mina) skrev 2025-07-29 19:55:17 följande:

Har man hund bokar men inte stuga med husdjursförbud. De får boka om.

Varför tar inte din flickvän med hunden upp på fjället? En kompis till mig vandrade mycket med sin hund. Bodde i tält och sådär. Just en golden retriever, faktiskt. :) 

Var läser du in att tjejen ska smygbo med sin hund i stugan när det står att de bara ska hälsa på? Så hunden lär redan sova i tält.

Visserligen låter det helsnurrigt med tanke på att en balkong en stund enstaka tillfällen inte brukar vara något problem, de kan väl t.om sitta ute alltihopa. 

• Anonym (Mina)
    Anonym (k) skrev 2025-07-29 20:00:20 följande:

Var läser du in att tjejen ska smygbo med sin hund i stugan när det står att de bara ska hälsa på? Så hunden lär redan sova i tält.

Visserligen låter det helsnurrigt med tanke på att en balkong en stund enstaka tillfällen inte brukar vara något problem, de kan väl t.om sitta ute alltihopa. 

Haha! Tack för förklaring! Jag förstod det som att familjen och hunden skulle bo i stugan (med hunden ständigt ute) och flickvännen hälsa på dom då och då. Det lät ju skitknöligt och jag fattade inte varför någon skulle krångla till det på det viset. Men det är ju så klart som du skriver!  

TS, kan det funka att ha dörren öppen så att hunden har kontakt med dem inne i huset? 

• Meddelande borttaget
  • RenLuft
    Anonym (Felsie) skrev 2025-07-29 19:10:36 följande:
    Träna hund att vara ute ensam

Vi har en 3 årig golden retriever som inte gillar att vara ute ensam. Hon är ute i lång koppel och så fort vi stänger dörren så skäller och skäller hon. Är det någon som har ett bra tips på träning? Vi har försökt träna henne med att hon är ute och vi stänger dörren och väntar tills hon slutar skälla för att då belöna henne, men hon ger sig inte.

Jag tror hunden känner sig övergivet och tror att ni inte vill ha hunden varje gång ni gör så.
    Hunden skäller för att hoppas på att det inte stämmer och vill att ni ska vara med, så hunden är med i ''flocken''/familjen.

Sedan accepterar hunden sitsen att djuret numera är ensam. Eller är trött för stunden att skälla. Det tar på krafterna. Skulle ni ignorera tystnaden, så skulle nog hunden börja skälla igen, efter en stunds tystnad och vila.

Hundar är inte samma sak som katter. Känn lite medkänsla!

Sen kanske det finns hundar som kan vara ensamma. Men uppenbarligen så har djur unika personligheter och ni har uppenbart en hund som inte alls vill och kan vara ensam och det är fullkomligt normalt.

Känner du dig utanför ibland eller ha känt dig utanför?

Det är samma sak i detta fall. Hunden känner sig plågad av att ha blivit utanför.

Stackars hund!!!
  • Dexter dot com

Att ensamhetsträna en hund ute är ju precis samma som inne dvs lämna sekunderkorta stunder och var tillbaka innan hunden blir orolig/stressad. Har hunden börjat skälla dvs stressat upp sig förknippar den ensamhet med något negativt och ni är tillbaka på ruta 1 i träningen. Det kan ta väldigt lång tid att få en hund trygg ute ensam så ha tålamod och skynda långsamt.
    Enklast är ju att dom ses utomhus så hunden kan vara med och slippa lida i sin ensamhet!

• Krocko

Bo på hotell i en stuga? Om vovven får vara på balkongen så ta med ett kompostgaller och sätt så den inte kan komma in men ändå se och ha kontakt med er.

Svar på tråden Träna hund att vara ute ensam