• Skölden89

Italien (stöveln)

Har du varit i Italien någongång?
    Vad var ni då någonstans där?
    kan ni rekommendera platser där?

Jag har aldrig varit i Italien någongång, jag håller mig inte utomlands någongång senaste åren. Egentligen tar det inte lång tid att åka till Italien heller, det går på några timmar så är man där. Sicilien är jag intresserad utav och södra Italien. 

Kan ni nämna några städer och sjöar i Italien?

• Svar på tråden Italien (stöveln)
  • Anonym (Marie)

Sorrento, Amalfikusten är underbart. 

• Anonym (Italiano)
    Skölden89 skrev 2025-07-30 09:11:54 följande:
    Italien (stöveln)

Har du varit i Italien någongång?
    Vad var ni då någonstans där?
    kan ni rekommendera platser där?

Jag har aldrig varit i Italien någongång, jag håller mig inte utomlands någongång senaste åren. Egentligen tar det inte lång tid att åka till Italien heller, det går på några timmar så är man där. Sicilien är jag intresserad utav och södra Italien. 

Kan ni nämna några städer och sjöar i Italien?

Har varit mycket i Italien. Ju längre söder över man kommer desto mer genuint blir det. Milano känns exempelvis som vilken europeisk stad som helst. Vart man vill åka beror på vad man vill göra och uppleva. Skulle nog bara undvika Venedig. Oerhört överskattat och egentligen bara vårt att åka dit om man av ena eller andra anledningen bestämt sig för att man måste dit. Men ta en kort tur dit då.
  • Alessia

Jag har varit i Italien några gånger, mest i jobbet och då i större städer som Turin, Milano och Bologna. Alltså norra delarna av stöveln.I och för sig intressanta städer men knappast semesterstäder.
    Men jag känner från hundklubben ett par som förra året firade sitt silverbröllop med en resa till Apulien som är själva stövelklacken. det var en arrangerad resa på 7-8 dagar som började och slutade i Neapel, men huvudparten av dagarna i Apulien. De var supernöjda med arrangemanget, trevliga medresenärer, bra hotell och de fick se och uppleva mycket. Glada att de inte rest på egen hand för där söderöver är engelska ofta ett okänt språk och de kan ingen italienska. Tror att de åkte med kulturresor eller liknande namn, kanske temaresor.

• Anonym (-)

Några gånger. Rom och Pisa. Italien är överreklamerat.

• Anonym (J)

Rom, Milano och Sardinien som turist och stora delar av Toscana för cykelträning. Känner flera som varit där och bott på agroturism och haft det fantastiskt. Landet har otroligt mycket historia, vacker natur och god mat. Naturligtvis finns det jobbiga turistfällor men det är bara att läsa på och sikta på det man är intresserad av.

• Anonym (L)

Vad är du intresserad av? Ligurien har jättefin kust med många fina anrika badorter. Cinque Terre längst i söder får i så fall inte missas. Vill du vandra i berg finns Dolomiterna och Gran Paradiso i norr. Toscana med Florens, Pisa, Lucca är väldigt vackert och för den som gillar historia. Amalfikusten är väldigt vacker men dyr. Sardinien är jättefint men också dyrt. Sicilien är väldigt vackert och värt att besöka, stor skillnad mellan norra och södra Italien, märks att det är fattigare söderut. Comosjön är väldigt populär men det är också vackert där. Gardasjön är fin också men håller inte samma klass. Fast det är billigare där. Ön Elba (ta båt från Genua) är fin och inte lika exploaterad som. Capri(undvi!!) och Sardinien. 

Några exempel bara.

Svar på tråden Italien (stöveln)