• thatstheway

Klarar inte jobba heltid?

Jag har ADD och blir lätt trött av mycket intryck osv. Har haft perioder med panikångest och ångest. Aldrig jobbat heltid för som sagt, jag blir slut. Men iallafall, jag har blivit erbjuden en 100 % tjänst på en seriös gymnasieskola som stödperson. Det som gör mig osäker är just att det är heltid. Jag har under hela detta året kämpat för att må bättre, fick rejäl ihållande ångest i vintras och det går sakta men säkert framåt med hjälp av träning och terapi. Behöver input 

• Svar på tråden Klarar inte jobba heltid?
  • Anonym (A)

Det är svårt att få en heltidstjänst så känner du att det finns någon rimlighet att du klarar det så hade jag tagit chansen!

• Anonym (Bibbi)

Med tanke på vad du skriver här så ska du absolut inte arbeta heltid i en skola. 

• Spucks
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-07-30 19:13:03 följande:

Med tanke på vad du skriver här så ska du absolut inte arbeta heltid i en skola. 

Håller med. Att döma från det du skriver, skulle det vara vansinne att jobba heltid - du skulle förstöra allt du har jobbat för och hamnar där du har varit innan det började gå bättre. Fråga om det finns en möjlighet att jobba deltid, annars väntar tills du får ett annat jobb.
  • Anonym (Lett)

Ja, en viss risk tar du, för det klart att hög stress under en längre period kan trigga ångest.

Ta reda på mer om eleven som du ska stödja.

Om han/hon pratar och stör lektionerrna hela tiden, så kan det leda till stor stress för din del. Då känner du att det är ditt ansvar att hålla hen lugn, och eftersom man inte kan styra en vild tonåring så lätt, så kommer det att stressa dig, för lärare och klassen blir störda och irriterade.

Är det så skulle jag tacka nej faktisk. 

För övrigt är qi gong, yoga och den enkla metoden tapping bra sätt att få ned stress med. 

• Anonym (Ert)
    jontebula skrev 2025-07-30 21:47:13 följande:

Har du läkarintyg på att du inte kan jobba heltid? blir svårt annars

Men hon kan ju inte påbörja en tjänst med ett läkarintyg förstår du väl.
  • Anonym (Ester)

Hej!
    jag skulle nog tacka ja till tjänsten och prova på.
    Sen om det inte skulle fungera skulle jag ta det därifrån.
    Har du någon provanställning först? brukar ju vara under 3 månader? 
    Det ska ju kännas bra åt båda håll tänker jag.

• Anonym (H)

Medicinerar du inte? Jag var 30+ när jag fick veta att jag har ADD. Har också varit trött, brukade ofta sova en stund på lunchrasten för att orka dagen. Somnade oavsett tidigt i soffan varje kväll. 
    Tar sedan några år Equasym och det fungerar väldigt bra. Det får definitivt igång min startmotor också.

• Anonym (Ert)
    Anonym (H) skrev 2025-07-31 12:30:57 följande:

Medicinerar du inte? Jag var 30+ när jag fick veta att jag har ADD. Har också varit trött, brukade ofta sova en stund på lunchrasten för att orka dagen. Somnade oavsett tidigt i soffan varje kväll. 
    Tar sedan några år Equasym och det fungerar väldigt bra. Det får definitivt igång min startmotor också.

Många kan inte ta adhd-medicin. Jag kan inte tex. 

Jag tycker också att TS ska prova. jag var i samma situation för tre år sedan, och tjänsten jag fick visade sig passa mig bättre än tjänsten innan. Jag jobbar nu ofta mer än heltid, vanliga jobbet och ibland på ett fysiskt extrajobb. Visst är jag trött ibland, men stämningen bland kollegor och att det andra jobbet är helt olikt mitt ordinarie har verkligen hjälpt.
  • thatstheway

Tack för er input! Jag mailade och frågade om det finns möjlighet för 85 %. Känns inte som en bra idé med 100 %, arbetar hårt med att sätta gränser och mina behov först så känns som heltid inte är bra för mig. Jag testade Elvanse för 10 år sen men fick så mörka tankar när den gick ur kroppen varje kväll så slutade med den, började träna varje dag istället och äta bra så mådde bättre av det.

• Anonym (H)
    thatstheway skrev 2025-07-31 14:50:56 följande:

Tack för er input! Jag mailade och frågade om det finns möjlighet för 85 %. Känns inte som en bra idé med 100 %, arbetar hårt med att sätta gränser och mina behov först så känns som heltid inte är bra för mig. Jag testade Elvanse för 10 år sen men fick så mörka tankar när den gick ur kroppen varje kväll så slutade med den, började träna varje dag istället och äta bra så mådde bättre av det.

Det kanske vore en idé att prova någon annan medicin eftersom du inte verkar ha en fungerande vardag?
Svar på tråden Klarar inte jobba heltid?