• LyCKa55

Blivande förskollärarstudenter! En tråd för oss som ska plugga till förskollärare 2025

Hej! Jag har blivit antagen till förskollärarutbildningen till hösten och tycker det ska bli jättekul! Är idag utbildad inom ett helt annat område men har tröttnat och ser nu fram emot något helt nytt!
    Här tänkte jag man ska kunna hänga med andra som pluggar samma inriktning och diskutera hur vi känner inför utbildningen, hur de funkar när vi väl börjat. Funderingar osv:)
    Välkommna😊

• Svar på tråden Blivande förskollärarstudenter! En tråd för oss som ska plugga till förskollärare 2025
  • Anonym (Tyvärr)

Du utbildar dig in i arbetslöshet. Barngrupperna minskar och värre lär det bli då vi har minskat barnafödande. Min systerdotter utbildar sig nu och berättar att pedagogerna på VFUn varslas. Vänner inom barnomsorgen vittnar om samma. Jobbar själv inom skolans värld och kommer stå inför samma dilemma om några år.  

• LyCKa55
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-08-03 16:49:35 följande:

Du utbildar dig in i arbetslöshet. Barngrupperna minskar och värre lär det bli då vi har minskat barnafödande. Min systerdotter utbildar sig nu och berättar att pedagogerna på VFUn varslas. Vänner inom barnomsorgen vittnar om samma. Jobbar själv inom skolans värld och kommer stå inför samma dilemma om några år.  

Vilken tråkig kommentar. Ja jag vet hur de ser ut men de kommer fortfarande finnas barn och i kommunen jag bor finns det många outbildade och många pensionsavgångar. Därför har de valt att starta utbildningen igen som faktiskt varit borta några år.
    Jag har ett annat yrke i grunden så jag har en annan yrkestitel att falla tillbaka på i värsta fall men jag har länge drömt om att få jobba just med barn och har själv 3 barn. O nu är de min tur att satsa på mig efter att ha velat länge om jag ska våga och vad jag ska göra. Så de kommer jag göra oavsett.
Svar på tråden Blivande förskollärarstudenter! En tråd för oss som ska plugga till förskollärare 2025