• Anonym (Vidrigt)

Hur få bort parfymlukt i kläder?

Jag fick nya kläder i present men dom stinker så vansinnigt starkt av något parfymerat. Hela kläderna luktar så inte bara på vissa punkter. Jag fattar inte vad tanten har gjort med dom innan jag fick kläderna men det är inte första gången kläder från henne luktar parfymerat. 

Jag har tvättat kläderna tre gånger i långa program med ättika tom men dom luktar jättestarkt. Nu har dom hängt ute i garaget som är jättestort i snart tre veckor men fortfarande så luktar hela garaget av kläderna. Vansinnigt!

Tanten förväntar sig att se mig i kläderna men jag kan ju inte ha dom på mig då jag skulle få migrän på 10 minuter. 

Hur ska jag få bort lukten? Det är något syntetmaterial i kläderna tyvärr. 

• Svar på tråden Hur få bort parfymlukt i kläder?
  • Anonym (Hm)

Sådär är min mor, men med sköljmedel. Hon köper kläder till barnen på loppis vilket är både kul och uppskattat, men sen ska hon tvätta upp dom innan vi får dom och hon totalt dränker dom. Vi har till och med fått klagomål från skola och förskola för för parfymerade kläder. Vi har tvättat om, utan resultat. Däremot tycker jag att det har fungerat bättre att tvätta med vanish. Tycker det neutraliserar starka dofter bättre 

• Anonym (Vidrigt)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-01 17:34:43 följande:

Sådär är min mor, men med sköljmedel. Hon köper kläder till barnen på loppis vilket är både kul och uppskattat, men sen ska hon tvätta upp dom innan vi får dom och hon totalt dränker dom. Vi har till och med fått klagomål från skola och förskola för för parfymerade kläder. Vi har tvättat om, utan resultat. Däremot tycker jag att det har fungerat bättre att tvätta med vanish. Tycker det neutraliserar starka dofter bättre 

Usch och fy. Jag förstår exakt varför ni får klagomål om dom luktar lika starkt som mina kläder för det är helt sjukt att det kan lukta så starkt efter flera tvättar. Testar vanish! 
    Fjäril kär skrev 2025-08-01 17:38:11 följande:

Lämna in på kemtvätt 

Det alternativet hade jag inte tänkt på innan du sa det. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2025-08-01 17:42:37 följande:
    Usch och fy. Jag förstår exakt varför ni får klagomål om dom luktar lika starkt som mina kläder för det är helt sjukt att det kan lukta så starkt efter flera tvättar. Testar vanish! 
    Fjäril kär skrev 2025-08-01 17:38:11 följande:

Lämna in på kemtvätt 

Det alternativet hade jag inte tänkt på innan du sa det. 

Nej gud jag förstår till 100% jag också!

En liten tröja i storlek bebis kunde lukta ner hela vardagsrummet. Bara av att ligga där på soffan. Jag bad henne gång på gång att sluta för kläderna blev obrukbara, men då slutade hon köpa helt och hållet. Iofs bättre så 😂 

Testa! Jag tycker den har fungerat som en bra räddning faktiskt. 

• Anonym (Vidrigt)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-01 23:25:38 följande:

Nej gud jag förstår till 100% jag också!

En liten tröja i storlek bebis kunde lukta ner hela vardagsrummet. Bara av att ligga där på soffan. Jag bad henne gång på gång att sluta för kläderna blev obrukbara, men då slutade hon köpa helt och hållet. Iofs bättre så 😂 

Testa! Jag tycker den har fungerat som en bra räddning faktiskt. 

Men fy så hemskt när det stinker ner ett stort rum. Varför kan folk inte begripa att ingenting ska lukta så starkt att man känner av det på långa vägar? 

Typiskt också att hon slutade handla helt istället för att bara lugna ner sig med sköljmedlet. Tyst Även om det var bättre för dig så är det ändå så typiskt eller hur? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2025-08-04 16:03:34 följande:
    Men fy så hemskt när det stinker ner ett stort rum. Varför kan folk inte begripa att ingenting ska lukta så starkt att man känner av det på långa vägar? 

Typiskt också att hon slutade handla helt istället för att bara lugna ner sig med sköljmedlet. Tyst Även om det var bättre för dig så är det ändå så typiskt eller hur? 
    Ganska Typiskt! 😂 kläderna var/är ju fina så jag hade gärna velat ha dom, minus doftgranen som följde med på köpet. Hon använder dock fortfarande lika mycket sköljmedel, men hemma hos sig. Har du hunnit testa med Vanish ännu? 
  • Anonym (Frida)

Att fylla en hink med vatten och några deciliter ättika och låta kläderna ligga i flera timmar, sedan tvätta i maskin med oparfymerat tvättmedel, har funkat för mig. Jag råkade en gång få sängkläder som stank så fruktansvärt av sköljmedel att det stack i ögonen bara att plocka upp dem ur påsen, så jag slängde ut dem på balkongen men lukten lyckades sprida sig in i lägenheten när jag öppnade balkongdörren ändå... Än idag kan jag bli lätt illamående om jag känner lukten av det där sköljmedlet från någons kläder, jag känner igen det på långt avstånd.

Det är verkligen hemskt med människor som dränker sig själva i parfym och sköljmedel!

• Mayjel

Galltvål, gärna själva hårdtvålen. Parfymfri i sig och funkar bra mot både fläckar och odörer. 

• Dockan

Jag tycker att tvätt och hänga utomhus hjälper. Köper en del retrotyger och fick något som stank sköljmedel - men hängde ute i 3-4 dagar och det hjälpte. Både UV-ljus och att det regnade i några omgångar tror jag hjälpte. 

• Anonym (Klimatsmart)

Örk. Sköljmedelsmissbrukare är verkligen läskiga.

Köper inget från sådana hem, de kläderna är ofta förstörda för alltid.

Svar på tråden Hur få bort parfymlukt i kläder?