• Anonym (Avskyr syntet)

Slänga eller använda klart kläder?

Jag använder så gott som enbart naturmaterial i mina kläder men i pyjamas har jag haft någon sorts syntetmaterial då jag inte har hittat bra i bomull tills nu. Så då blir min fråga hur du skulle göra? Köra slut på syntetkläderna som är kvar eller kasta och köpa nytt i naturmaterial? Om jag kör slut på syntetkläderna så är det förmodligen 18 månader eller så "kvar" i dom med allt vad det innebär för både naturen och djuren när dom tvättas och mig själv som har på dom varje natt. Hjälp mig tänka ut vad som är bäst. 

• Svar på tråden Slänga eller använda klart kläder?
  • Mantrasina

Är de i ok skick? Tvätta upp, lämna in på återbruk/Myrorna/Röda korset eller vad som nu finns där du bor. Onödigt att kasta om du inte vill använda klart.

• Anonym (Hm)

Hela och rena kläder kan man lämna in till t.ex. Myrorna.

• Anonym (Q)

Du kan ju också använda dem som trasor eller packmaterial eller som del av något pyssel eller projekt. Ibland kan man få in flera led mellan klädesplagg och soptippen.

Jag använde uttjänta nylonstrumpor för att binda upp mina tomater. Elastiskt och skonsamt för plantorna.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-01 18:18:58 följande:

Du kan ju också använda dem som trasor eller packmaterial eller som del av något pyssel eller projekt. Ibland kan man få in flera led mellan klädesplagg och soptippen.

Jag använde uttjänta nylonstrumpor för att binda upp mina tomater. Elastiskt och skonsamt för plantorna.

Bra tips.
  • Tow2Mater

Du kan inte ha båda och använda dem lite nu och då? Konstigt att bara ha en uppsättning.

• Anonym (Avskyr syntet)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-01 18:18:58 följande:

Bra idé! Det var därför jag frågade här för jag tänkte att någon vet något jag aldrig ens tänkt på. 
    Tow2Mater skrev 2025-08-01 20:02:49 följande:

Du kan inte ha båda och använda dem lite nu och då? Konstigt att bara ha en uppsättning.

Det handlar om 10-15 stycken så absolut inte bara en uppsättning. Det är därför det känns slösaktigt att kasta bort allt då det är ganska nytt men samtidigt vill jag inte använda det längre heller nu när jag har hittat bra i bomull och kommer att köpa ett gäng sådana. 
    Mantrasina skrev 2025-08-01 17:52:35 följande:

Är de i ok skick? Tvätta upp, lämna in på återbruk/Myrorna/Röda korset eller vad som nu finns där du bor. Onödigt att kasta om du inte vill använda klart.

Allt är ganska nytt och jag skänker gärna bort gamla kläder men inte pyjamaser. Det känns inte bra av någon orsak jag inte kan förklara. Men jag ska använda det till trasor som Q föreslog. 

• Tow2Mater
    Anonym (Avskyr syntet) skrev 2025-08-01 20:56:42 följande:
    Tow2Mater skrev 2025-08-01 20:02:49 följande:

Det handlar om 10-15 stycken så absolut inte bara en uppsättning.
    Då tycker jag du ska köra slut på syntetkläderna som är kvar. Att kasta sa mycket användbart är ju inte bra.
  • Goneril
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-01 18:09:33 följande:

Hela och rena kläder kan man lämna in till t.ex. Myrorna.

Just det, Myrorna, jag tvättade och strök till och med. Vill man så kan man lägga med en lapp där man berättar hur mycket plagget kostat, det vill säga plagg som man bara använt några få gånger men som sedan mystiskt "krympt". Då har de lite vägledning vid prissättningen.Man kan naturligtvis sälja plagg av god kvalité till någon Second-hand-butik, men man får inte så mycket betalt och här i stan, Göteborg, har de blivit väldigt selektiva; det måste nästan vara årets mode för stt de ska ta emot. "Omodernt" sa de till mig senast. Man kan lika gärna skänka till Myrorna. De uträttar ju en del gott efter vad jag förstått 
  • Anonym (Uh)
    Anonym (Avskyr syntet) skrev 2025-08-01 17:40:18 följande:
    Slänga eller använda klart kläder?

Jag använder så gott som enbart naturmaterial i mina kläder men i pyjamas har jag haft någon sorts syntetmaterial då jag inte har hittat bra i bomull tills nu. Så då blir min fråga hur du skulle göra? Köra slut på syntetkläderna som är kvar eller kasta och köpa nytt i naturmaterial? Om jag kör slut på syntetkläderna så är det förmodligen 18 månader eller så "kvar" i dom med allt vad det innebär för både naturen och djuren när dom tvättas och mig själv som har på dom varje natt. Hjälp mig tänka ut vad som är bäst. 

Vad innebär det för djuren om du använder din syntetpjamas? 
Svar på tråden Slänga eller använda klart kläder?