• Anonym (Vill hänga med)

Hur sminka sig år 2025?

Medelålders. Sminkar mig när jag ska lämna huset. Jag har ganska ljusa färger i hy, hår och ögon. Så här är rutinen idag men jag kanske gör fel med tanke på modet idag? 

Spf med lite färg i så den jämnar ut hyn utan att se kakig ut. En tjock hinna av bas är det värsta jag vet. Ibland använder jag Lumene serum med lite färg i.

Har tunga ögonlock men ganska stora blå ögon. Använder mellanbrun eller grå kajal ibland runt hela ögat, ibland uppe och yttre kanten nertill och på senare tid bara på övre ögonlocket. Har fått för mig att det ska se yngre och öppnare ut när man bara har upptill. Mascara använder jag också förstås. Vad är skillnaden egentligen med att sudda kajalen jämfört med att bara rita dit den?

Rituals läppbalsam med lite färg i. Tycker det ser mest naturligt ut men piffar till lite då jag inte vill se ut som en clown med riktiga läppstift. 

Hur ska jag sminka mig för att inte se äldre ut än jag är och för att vara lite modern? Vardagssmink tänker jag mig, inte till fest. 

• Svar på tråden Hur sminka sig år 2025?
  • Anonym (Naken)

Jag tycker jag ser äldre ut när jag sminkar mig så sedan några år sen slutade jag helt med det. Kanske kan vara ett alternativ?

Anonym (Naken) skrev 2025-08-01 22:39:46 följande:

Jag tycker jag ser äldre ut när jag sminkar mig så sedan några år sen slutade jag helt med det. Kanske kan vara ett alternativ?

Nja, det är nog inget för mig. Då blir jag väldigt färglös och så känner jag mig inte "klädd". 
  • Anonym (A)

Alla passar i olika.
    Personligen tycker jag att både kajal och läppstift oftast blir "för mycket" i vardagssminkningar, men det beror på vad det är för färg och hur man gör det liksom....

"naturlig" look är nog snyggast till vardags tänker jag.
    Ögonbryn så nära den naturliga färgen som möjligt (eller om man har färgat håret, den färgen), och så kanske en tunn bb-cream, och så passar en del personer i mascara och kajal, men oftast snyggast om det är brun färg istället för svart tycker jag, för det blir liksom mildare.

Men alla gör ju som de vill, och alla har olika åsikter om vad som är "snyggt."
    Mycket smink kan se liksom kakigt ut i visst ljus, medan det ser bättre ut i annat ljus... så det är svårt att säga vad som är bäst val.
    Att sudda ut kajalen lite kan ju göra looken liksom mindre "skarp", vilket kan passa bättre till vardags. Väldigt mycket, skarp sminkning gör sig ju bäst i annat ljus än vardagsljus. Typ på foto eller om man går på restaurang/klubb på kvällen där det är annat ljus. Så tänker jag.

• Anonym (Henhonhan)

Läppglans! Alltid läppglans!! 

Anonym (A) skrev 2025-08-03 20:48:45 följande:

Alla passar i olika.
    Personligen tycker jag att både kajal och läppstift oftast blir "för mycket" i vardagssminkningar, men det beror på vad det är för färg och hur man gör det liksom....

"naturlig" look är nog snyggast till vardags tänker jag.
    Ögonbryn så nära den naturliga färgen som möjligt (eller om man har färgat håret, den färgen), och så kanske en tunn bb-cream, och så passar en del personer i mascara och kajal, men oftast snyggast om det är brun färg istället för svart tycker jag, för det blir liksom mildare.

Men alla gör ju som de vill, och alla har olika åsikter om vad som är "snyggt."
    Mycket smink kan se liksom kakigt ut i visst ljus, medan det ser bättre ut i annat ljus... så det är svårt att säga vad som är bäst val.
    Att sudda ut kajalen lite kan ju göra looken liksom mindre "skarp", vilket kan passa bättre till vardags. Väldigt mycket, skarp sminkning gör sig ju bäst i annat ljus än vardagsljus. Typ på foto eller om man går på restaurang/klubb på kvällen där det är annat ljus. Så tänker jag.

Kakig look är verkligen inte fint så det undviker jag alltid och dessutom så känns det äckligt när hyn har ett tjocka lager av produkter. 
    Anonym (Henhonhan) skrev 2025-08-03 20:52:10 följande:

Läppglans! Alltid läppglans!! 

Läppglans är finare än läppstift då det inte är så skarpt. 
Svar på tråden Hur sminka sig år 2025?