• Anonym (?)

Influensers tiggande

Vet en del konto som inte är klassiska influensers utan mer kanske skriver om kvinnofrågor, tips, psykisk hälsa osv. En del börjar efter ett tag, när de blivit rätt stora be om Swishbidrag för jobbet de har. De framställer det som att de kämpar på, eller knappt gå runt, men jag har kollag upp två av dessa konton, hittat att de har företag och gjort en omsättning på 2 miljoner plus. Är inte detta skevt? När man framställer det som att man knappt går runt? 
    Sen förstår jag att man kan dra bort en hel del på skatt och jag har väl per se inte problem med att ta betalt för sina tjänster men detta känns annorlunda på något vis när man ber om Swish och försöker pressa på folks samvete. Eller? 

• Svar på tråden Influensers tiggande
  • Anonym (Flippant)

Omsättning är inte samma sak som vinst, vad är vinsten i företagen du tittar på?

• Anonym (Ior)

Säger som den ovan. Omsättningen kan ju vara hög utan att vinsten är det.  

• Anonym (?)
    Anonym (Flippant) skrev 2025-08-02 09:12:57 följande:

Omsättning är inte samma sak som vinst, vad är vinsten i företagen du tittar på?

De båda har gjort ca 500.000 i vinst. 

Om man jämför med andra influensers antar jag att de livnär sig på olika samarbeten, inte genom att be deras följare swisha dem. Antar de flesta har ett vanligt jobb också. 

• Tobben

Jag tycker att det är väldigt skevt att be om swishbidrag bara för att de ska kunna fortsätta med sitt tramsande.
    Jag förstår inte hur det kan finnas så många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på ingenting.
    Att influencers existerar i den form de gör idag är för mig en gåta.

• Anonym (?)
    Tobben skrev 2025-08-02 09:51:00 följande:

Jag tycker att det är väldigt skevt att be om swishbidrag bara för att de ska kunna fortsätta med sitt tramsande.
    Jag förstår inte hur det kan finnas så många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på ingenting.

Ett exempel jag tittat på är kontot som heter mansbebisar. Jag gillar kontot och följer det själv, även om jag i perioder tyckt det övergått lite i radikalfeminism och där man liksom överdriver och hittar fel överallt trots det kanske inte finns. Sen belyses mycket på sidan som är fullt rimligt och bra och man har någon typ av stödfunktion, där då innehavaren av kontot lägger upp någons story och uppmanar följarna att stötta personen det gäller i kommentarsfältet.
    Detta konto är ett exempel på någon som ber om Swishbidrag och jag kan ifrågasätta rimligheten i det. 

• Anonym (ef)
    Anonym (?) skrev 2025-08-02 10:02:19 följande:

Ett exempel jag tittat på är kontot som heter mansbebisar. Jag gillar kontot och följer det själv, även om jag i perioder tyckt det övergått lite i radikalfeminism och där man liksom överdriver och hittar fel överallt trots det kanske inte finns. Sen belyses mycket på sidan som är fullt rimligt och bra och man har någon typ av stödfunktion, där då innehavaren av kontot lägger upp någons story och uppmanar följarna att stötta personen det gäller i kommentarsfältet.
    Detta konto är ett exempel på någon som ber om Swishbidrag och jag kan ifrågasätta rimligheten i det. 

Där kom det.

Så personen bakom kontot använder sin plattform för insamling åt någon annan?

• Anonym (Ior)

Inte konstigare än att man betalar för tex Netflix eller ViaSport. Gillar man vad någon producerar behöver man oftast betala för att de ska kunna fortsätta göra det. Många YouTubers håller minst lika hög klass som tv-kanalernas programledare (som numera ofta är headhuntade youtubers/influencers). Även Wikipedia ber ju om pengar på samma sätt. 
  • Tow2Mater

Tiggeriet tar sig många uttryck, inte tiggare sitter i gathörn eller utanför ICA. Det är väl inte olagligt att tigga. Och att många tiggare ljuger är väl inget nytt. 

Men kommer man upp till en viss summa räknas det väl som beskattningsbar inkomst och skatt ska betalas? 
    Skattar de på vinsten?

• Anonym (Dessutom)

Dessutom är det väldigt få influencers som faktiskt tillför något av värde eller säger något intressant. Influencers som pratar om psykisk ohälsa är dock något som behövs idag. Men vem har egentlig nytta av alla influencers som bara berättar om vad de gör under en dag, sminkar sig, shoppar m.m., eller de som bara kastar skit på andra influencers.
  • Jimmy75

Jag är absolut ingen fan av influensers av den enkla anledningen att jag tycker många av dem kommer med ren dynga. Mycket åsikter och lite kunskap. Med det sagt så måste ju även dessa människor äta och betala räkningar och måste också därav värdera sin tid. Du betraktar det inte som tiggande att du får lön för att gå till ditt jobb men det är för att det är något som är avtalat och reglerat från början och sedan inte behöver diskuteras. En entreprenör måste hela tiden säkerställa sin inkomst och i synnerhet i början är det tufft för de som inte är etablerade. Hen har ju då olika sätt att göra det på och den kanske mest uppenbara är att be dem som visar intresse för hens innehåll att faktiskt också visa sitt intresse och värdet de får ut av det genom en ekonomisk kompensation.

Ser det inte som det minsta konstigt. Sedan är det ju upp till var och en ifall man tycker det är värt det som de ber om. Alldeles oavsett om vederbörande gör det för att hjälpa andra så måste hen ju fortfarande leva och i förlängningen kanske då inte ha möjlighet om det inbringar för lite eftersom de då måste förvärvsarbeta i så stor utsträckning till en ersättning som gör att de inte har tid eller råd att fortsätta sitt bloggande. Ser inget tiggande i det.....och då påminner jag om inledningen. Jag är inte svårflörtad när det gäller skäl att ogilla vissa influensers men anser inte de ska jobba gratis för det.

• Tobben
    Anonym (Ior) skrev 2025-08-02 13:43:23 följande:
    Inte konstigare än att man betalar för tex Netflix eller ViaSport. Gillar man vad någon producerar behöver man oftast betala för att de ska kunna fortsätta göra det. Många YouTubers håller minst lika hög klass som tv-kanalernas programledare (som numera ofta är headhuntade youtubers/influencers). Även Wikipedia ber ju om pengar på samma sätt. 
    Det är nog gränsen för vad som räknas som underhållning som förbryllar mig.
    Jag kan t ex förstå att någon tycker att det är roligt att spela tv-spel. Jag kan däremot inte förstå de som hellre tittar på någon som spelar tv-spel.
    Förbryllande är också att så många är så mycket mer intresserade av att titta på sport än att själv utöva någon sport.
    Det har blivit sådan inflation i sport - framförallt fotboll - att jag nästan helt har slutat titta. Att jag skulle betala för det känns väldigt avlägset.
    Och dessa vardagsinfluencers som gör en smoothie och sminkar sig. Det är synd om de stackare som har ett så tråkigt liv att de hellre tittar på sådant än att leva sina egna liv.
  • Jimmy75
    Tobben skrev 2025-08-02 15:20:30 följande:
    Det är nog gränsen för vad som räknas som underhållning som förbryllar mig.
    Jag kan t ex förstå att någon tycker att det är roligt att spela tv-spel. Jag kan däremot inte förstå de som hellre tittar på någon som spelar tv-spel.
    Förbryllande är också att så många är så mycket mer intresserade av att titta på sport än att själv utöva någon sport.
    Det har blivit sådan inflation i sport - framförallt fotboll - att jag nästan helt har slutat titta. Att jag skulle betala för det känns väldigt avlägset.
    Och dessa vardagsinfluencers som gör en smoothie och sminkar sig. Det är synd om de stackare som har ett så tråkigt liv att de hellre tittar på sådant än att leva sina egna liv.

Men herre min skapare vad trångsynt. Kan ju finnas hur många skäl som helst till att man föredrar det ena före det andra. Hur länge tror du vi behöver undersöka innan vi kommer fram till att du och jag tycker olika om saker? Vem av oss har då rätt?

Skit i att betala för influnsers om du inte gillar innehållet. Det är väl jättebra att det finns ett utbud som kan ge mervärde även till andra människor. Det är lite svårt att sortera i vad du egentligen stör dig på här. Att andra människor har andra intressen än du själv....att influensers du inte själv gillar ändå får uppmärksamhet...att de tjänar pengar på det?

Hur blir ditt liv och tillvaro till det sämre på grund av dem? Och om det inte blir det, varför i hela friden lägger du en massa energi på att irritera dig på det?

• Anonym (någon slags)

Jag är väl någonslags infuenser. Jag har en egen youtubekanal, plus två med min partner, fullständiga med adsense, medlemsskap, en patreon, egen hemsida osv. Men inte i den vanliga sfären man tänker på när någon säger influenser kanske. Vi pysslar inte med smink och kändisskvaller och sånt.

Jag ber aldrig någon om swish. Det känns som en ganska oärlig gråzon för mig. Swishar är lätt att hävda som gåva inför skatteverket, vilket gör det skattefritt. Det är så klart lagligt, men för mig känns det oärligt eftersom det finns ett outtalat "så jag kan ge er mer content" i det. Det är först när man uttalar det som det blir en transaktion som måste skattas. Patreon fungerar egentligen likadant, men det blir mer tydligt att om X så Y, och att pengarna kommer skattas på. Det blir väldigt medvetet en slags prenumeration, men till en särskild person istället för till en plattform.

Angående att folk ser på andra som spelar tv-spel, eller för den delen ser på serier och film, så tror jag det mest är två kategorier som tittar: såna som vill ha sällskap och såna som inte riktigt har tid, ork, förmåga, eller råd, att själva spela eller se saker, men vill uppleva historierna i egen takt ändå. En tredje kategori är de som vill se hur andra upplever deras egna favoriter. Jag är själv väldigt partisk till att titta på folk som ser Sagan om Ringen, Game of Thrones, Buffy, med mera för första gången, det är väldigt roligt och intressant.

• Tobben
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 15:38:13 följande:

Men herre min skapare vad trångsynt. Kan ju finnas hur många skäl som helst till att man föredrar det ena före det andra. Hur länge tror du vi behöver undersöka innan vi kommer fram till att du och jag tycker olika om saker? Vem av oss har då rätt?

Skit i att betala för influnsers om du inte gillar innehållet. Det är väl jättebra att det finns ett utbud som kan ge mervärde även till andra människor. Det är lite svårt att sortera i vad du egentligen stör dig på här. Att andra människor har andra intressen än du själv....att influensers du inte själv gillar ändå får uppmärksamhet...att de tjänar pengar på det?

Hur blir ditt liv och tillvaro till det sämre på grund av dem? Och om det inte blir det, varför i hela friden lägger du en massa energi på att irritera dig på det?

Oj!
    Jag verkar ha trampat på en öm tå här. Det var verkligen inte meningen.
    Jag ber om ursäkt om jag förolämpat dig på något vis.
Svar på tråden Influensers tiggande