Jag är väl någonslags infuenser. Jag har en egen youtubekanal, plus två med min partner, fullständiga med adsense, medlemsskap, en patreon, egen hemsida osv. Men inte i den vanliga sfären man tänker på när någon säger influenser kanske. Vi pysslar inte med smink och kändisskvaller och sånt.
Jag ber aldrig någon om swish. Det känns som en ganska oärlig gråzon för mig. Swishar är lätt att hävda som gåva inför skatteverket, vilket gör det skattefritt. Det är så klart lagligt, men för mig känns det oärligt eftersom det finns ett outtalat "så jag kan ge er mer content" i det. Det är först när man uttalar det som det blir en transaktion som måste skattas. Patreon fungerar egentligen likadant, men det blir mer tydligt att om X så Y, och att pengarna kommer skattas på. Det blir väldigt medvetet en slags prenumeration, men till en särskild person istället för till en plattform.
Angående att folk ser på andra som spelar tv-spel, eller för den delen ser på serier och film, så tror jag det mest är två kategorier som tittar: såna som vill ha sällskap och såna som inte riktigt har tid, ork, förmåga, eller råd, att själva spela eller se saker, men vill uppleva historierna i egen takt ändå. En tredje kategori är de som vill se hur andra upplever deras egna favoriter. Jag är själv väldigt partisk till att titta på folk som ser Sagan om Ringen, Game of Thrones, Buffy, med mera för första gången, det är väldigt roligt och intressant.