• Anonym (Kvinnan)

Hur komma framåt?

Jag måste få ventilera lite. jag är sambo sedan tre år med en rätt så upptagen man. I torsdags blev det ett bråk, där han sa att han pratat med en vän till honom. Hans vän hade börjat prata om att de skulle ut och resa tillsammans. Min sambo hade inte sagt något utan var passiv i frågan. Men sa inte emot när vännen började leta biljetter. Jag frågade lite undrande om man inte skulle försöka se efter det man har på hemmaplan innan man beger sig ut med vänner på resor? att man kanske ska se till att först komma hem till sin familj. 

och där var bråket igång, min sambo hade varit passiv och inte sagt något till sin vän. Som nu tror att de ska iväg på en resa. Så sambon anser inte att han gjort något fel. Jag försökte få honom att förstå att den här vänner nu räknar med att han ska med eftersom han inte sa något. Och att de kanske är lite taskigt att bygga den förhoppningen hos en annan individ. För att då i sista sekund säga nej eller låta vännen göra upp massa planer som sen måste kasseras.

min Sambo sa till mig att det inte fanns på kartan att han skulle åka iväg och där känner väl jag att då kan man väl säga det till sin vän direkt? Att nej men du, jag har inte alls möjlighet att följa med. Jag är knappt hemma med min familj eftersom arbetet tar upp så mycket tid. Så det känns avlägset att jag ska prioritera vänner framför min familj.

jag försöker prata med min sambo men kommer ingen vart, han anser inte att han gjort något fel. Medans jag söker efter någon slags bekräftelse att han faktiskt tänker på sin familj trots att han arbetar så mycket som han gör. Han går däremot i försvar och menar att han fullkomligt skiter i vad kompisen gör upp för planer. 

jag tycker absolut att han kan åka iväg med vänner och roa sig, men är jag orimlig att jag vill att han kommer hem 17-18 istället för 23? Det går som sagt knappt att prata med honom eftersom han inte gjort något fel.

jag försöker medla, förstå, lyssna men känner mig mest bara ledsen just nu.

• Svar på tråden Hur komma framåt?
  • Tow2Mater

Kanske du borde prova kommunicera lite mer direkt och inte med en passiv aggressiv underton. 

Din sambo verkar inte våga kommunicera direkt med varken dig eller sin vän, undrar vad denna passiva kommunikationsstil beror på? 

• Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2025-08-02 14:45:37 följande:

Kanske du borde prova kommunicera lite mer direkt och inte med en passiv aggressiv underton. 

Din sambo verkar inte våga kommunicera direkt med varken dig eller sin vän, undrar vad denna passiva kommunikationsstil beror på? 

Ja det stämmer, jag frågade min sambo om han hade tyckt om att jag frågade något mer i stil med: ska du ut och resa?
    jag ställde även frågan om han hade kunnat bemöta min fråga utan att gå i försvar. 

min sambo säger att han inte orkar bemöda sig att svara eller uppmuntra till samtal. Hade han dock varit intresserad så hade han sagt det till sin vän. Men han tycker inte att han behöver göra det när han inte vill något. Då blir han istället tyst. Vilket jag upplever kan skapa en väldigt stor och onödig förvirring. 

• Lynx123

Låter som att ni har kommunikationsproblem. Kanske dags att gå till en parterapeut?

• Anonym (Kvinnan)
    Lynx123 skrev 2025-08-02 14:57:56 följande:

Låter som att ni har kommunikationsproblem. Kanske dags att gå till en parterapeut?

Ja det konstigaste i hela sammanhanget är att jag arbetar som terapeut inom relationer och anknytning. Men sin egna soppa verkar man inte kunna reda i. Men självklart är det något jag kan föreslå.
  • Anonym (I)

Solklart att han ville åka med. Därför han ej sa nej till vännen utan ville se din reaktion först.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (I) skrev 2025-08-02 15:04:26 följande:

Solklart att han ville åka med. Därför han ej sa nej till vännen utan ville se din reaktion först.

Lite så känner jag också, jag vet att min sambo själv föreslagit att de ska åka iväg tidigare. Jag arbetar och gör allt för att få ihop vår familj med planering och resor. Men framförallt tid tillsammans..vilket vi knappt har med hans arbete idag. Men han är bara en person som vill checka in medans jag får rodda i allt. Jag tror säkert att han känner sig välförtjänt av lite nöjen när han arbetar så pass mycket. Men det gör jag också och den lilla tid som finns över vill jag ha till vår familj. Medans han vill ha den till vänner..Jag är rätt säker på att den här tiden kommer tillbaka när barnen är utflugna och tills dess försöker iallafall jag ta vara på den.
  • Lynx123
    Anonym (Kvinnan) skrev 2025-08-02 15:01:48 följande:
    Ja det konstigaste i hela sammanhanget är att jag arbetar som terapeut inom relationer och anknytning. Men sin egna soppa verkar man inte kunna reda i. Men självklart är det något jag kan föreslå.
    Så blir det lätt. Tycker att ni ska testa. :)
  • Anonym (Babsan)

Detta låter som flera olika sepata frågor egentligen. Se då till att kommunicera separat i dom olika frågorna. 

Är du besviken.på att han tillbringar för lite tid hemma så är det en helt egen fråga. 

Vill han ut och resa med sin vän är det en annan historia.  

Klarar han inte av att sätta gränser mot sin vän eller mot er familj är det också en egen sak att fundera över 

Vill du ha mer tid tillsammans med sambon för att tex resa är det ännu en annan fråga. 

Ni verkar ha fler olika elefanter i rummet att kommunicera om. 

Är nivån på diskussionen och besvikelsen den att ni båda går i försvar och bara tjafsar så har det gått alldeles för långt för att kunna lösa själva , ta då hjälp - tillsammans eller enskilt för att reda ut känslorna och hitta en väg ut från detta. 

Vill han inte se sin del I det hela se då för sjuttsingen till att ta DIN  del av ansvaret och boka tid för rådgivning för egen del och lägg elefanterna i knät på en terapeut istället.   Hemma kommer dom inte lösas av automatik. 

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Babsan) skrev 2025-08-02 16:14:34 följande:

Detta låter som flera olika sepata frågor egentligen. Se då till att kommunicera separat i dom olika frågorna. 

Är du besviken.på att han tillbringar för lite tid hemma så är det en helt egen fråga. 

Vill han ut och resa med sin vän är det en annan historia.  

Klarar han inte av att sätta gränser mot sin vän eller mot er familj är det också en egen sak att fundera över 

Vill du ha mer tid tillsammans med sambon för att tex resa är det ännu en annan fråga. 

Ni verkar ha fler olika elefanter i rummet att kommunicera om. 

Är nivån på diskussionen och besvikelsen den att ni båda går i försvar och bara tjafsar så har det gått alldeles för långt för att kunna lösa själva , ta då hjälp - tillsammans eller enskilt för att reda ut känslorna och hitta en väg ut från detta. 

Vill han inte se sin del I det hela se då för sjuttsingen till att ta DIN  del av ansvaret och boka tid för rådgivning för egen del och lägg elefanterna i knät på en terapeut istället.   Hemma kommer dom inte lösas av automatik. 

Ja det ligger något i det du skriver. Vi kommer aldrig till punkt i problemen. De slutar alltid i självömkan från hans sida så som hur värdelös och efterbliven han är. Vilket bara skapar en irritation hos mig där vi istället för att fokusera på problemet så ska han istället matas med beröm och uppmuntran. Jag känner ofta att jag inte får mina känslor sedda eller hörda alls i samtalen. Utan de ska hela tiden riktas bort och vinklas till den gräns att han börjar ta upp något helt oväsentligt och börja bråka om. Så mycket av tiden i bråkar går åt till att jag lyssnar på honom och påpeka att vi kommer ifrån huvudämnet.
  • Anonym (Babsan)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2025-08-02 16:26:35 följande:
    Ja det ligger något i det du skriver. Vi kommer aldrig till punkt i problemen. De slutar alltid i självömkan från hans sida så som hur värdelös och efterbliven han är. Vilket bara skapar en irritation hos mig där vi istället för att fokusera på problemet så ska han istället matas med beröm och uppmuntran. Jag känner ofta att jag inte får mina känslor sedda eller hörda alls i samtalen. Utan de ska hela tiden riktas bort och vinklas till den gräns att han börjar ta upp något helt oväsentligt och börja bråka om. Så mycket av tiden i bråkar går åt till att jag lyssnar på honom och påpeka att vi kommer ifrån huvudämnet.
    Och du som terapeut köper detta för att....? 
  • Anonym (Babsan)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2025-08-02 16:26:35 följande:
    Ärligt talat så låter det som att du inte blir sedd eller hörd överhuvudtaget i denna relation. 
    Dags att fundera på om det är värre att stanna? 
  • Anonym (Babsan)
    Anonym (Babsan) skrev 2025-08-02 17:32:45 följande:
    Ärligt talat så låter det som att du inte blir sedd eller hörd överhuvudtaget i denna relation. 
    *värt att stanna ska det stå.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Babsan) skrev 2025-08-02 17:32:45 följande:
    Ja tyvärr så är det nog lättare att ge råd till andra i situarioner som den här. Nu blir det som att jag går runt med känsloband som jag inte har till andra personer. Det kanske är som du säger, ta av sig de där rosa solglasögonen och titta lite mer skarpt på situationen. 
  • Anonym (Babsan)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2025-08-02 19:53:27 följande:
    Ja tyvärr så är det nog lättare att ge råd till andra i situarioner som den här. Nu blir det som att jag går runt med känsloband som jag inte har till andra personer. Det kanske är som du säger, ta av sig de där rosa solglasögonen och titta lite mer skarpt på situationen. 
    Något jag alltid brukar återkomma till i såna här trådar är ju frågan  :  Varför är hans känslor viktigare än dina?  Och varför tycker DU det? 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Babsan) skrev 2025-08-02 20:05:46 följande:
    Något jag alltid brukar återkomma till i såna här trådar är ju frågan  :  Varför är hans känslor viktigare än dina?  Och varför tycker DU det? 
    Det är precis det jag brukar ställa till mina besökare. Jag antar just nu för att sker på ett sånt snyggt sätt att jag inte ser det. Vi pratar om en sakfråga, och sen riktas fokuset ifrån det = mina känslor försvinner i fråga. Sen rullar det på och jag blir rätt gaslightad i frågan. Sen står man där och förstår ingenting av de som hände? Något som jag reflekterat över ikväll är att alltid när vi har ett problem så är lösningen något jag måste ändra på, tänka på eller komma ihåg när nästa gång sker. Han vill aldrig ta ansvar.

han menar i vårt senaste bråk att han hade en dålig dag, som jag borde förstått. Medans han är väldigt tydlig med mig att jag inte får ta hem en dålig dag från jobbet. Dubbelmoral, javisst!
  • Anonym (Babsan)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2025-08-02 20:15:26 följande:
    Det är precis det jag brukar ställa till mina besökare. Jag antar just nu för att sker på ett sånt snyggt sätt att jag inte ser det. Vi pratar om en sakfråga, och sen riktas fokuset ifrån det = mina känslor försvinner i fråga. Sen rullar det på och jag blir rätt gaslightad i frågan. Sen står man där och förstår ingenting av de som hände? Något som jag reflekterat över ikväll är att alltid när vi har ett problem så är lösningen något jag måste ändra på, tänka på eller komma ihåg när nästa gång sker. Han vill aldrig ta ansvar.

han menar i vårt senaste bråk att han hade en dålig dag, som jag borde förstått. Medans han är väldigt tydlig med mig att jag inte får ta hem en dålig dag från jobbet. Dubbelmoral, javisst!
    Du använder själv ordet gaslightning ...Vad säger det dig? 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Babsan) skrev 2025-08-02 20:42:58 följande:
    Du använder själv ordet gaslightning ...Vad säger det dig? 

Det handlar mest om en person som ifrågasätter mina känslor, förnekar saker som hänt och en person som försöker övertyga att jag är den enda personen som skulle reagera på det som hänt. 

Precis så som jag känner många gånger nu.

• Anonym (Babsan)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2025-08-02 23:45:18 följande:

Det handlar mest om en person som ifrågasätter mina känslor, förnekar saker som hänt och en person som försöker övertyga att jag är den enda personen som skulle reagera på det som hänt. 

Precis så som jag känner många gånger nu.

Och vad säger det dig om din egen situation?  
Svar på tråden Hur komma framåt?