• Minapa

Rebound effekt av avsvällande.

Min son på 14 år har i sommar haft ett trauma mot sin näsa. Han har tagit avsvällande alldeles för länge, och nu utvecklat rebound. Han har fått Avamys utskrivet. Någon som vart med om detta med rebound, som jag råda mig hur jag trappar ut detta på ett mänskligt sätt? Läkarna säger bara, sluta. Lättare sagt än gjort. 

• Svar på tråden Rebound effekt av avsvällande.
  • Anonym (gör)
    Minapa skrev 2025-08-02 19:39:50 följande:
    Rebound effekt av avsvällande.

Min son på 14 år har i sommar haft ett trauma mot sin näsa. Han har tagit avsvällande alldeles för länge, och nu utvecklat rebound. Han har fått Avamys utskrivet. Någon som vart med om detta med rebound, som jag råda mig hur jag trappar ut detta på ett mänskligt sätt? Läkarna säger bara, sluta. Lättare sagt än gjort. 

Börja med Avamys och sluta sedan gradvis med vanlig nässpray. Minska antal doser per dag tills det är nere på noll. Gör ett schema om det blir tydligare för sonen, och se till att han inte får tag på nässprayen mellan doserna som bestämts. 

Det är definitivt lättare sagt än gjort att sluta med nässpray. 
  • Maac

Kan ni testa att sluta i ena näsborren och fortsätta spraya den andra - och sedan långsamt trappa ut när första näsborren börjar återhämta sig?

Svar på tråden Rebound effekt av avsvällande.