• Anonym (Flygrädd)

Fel att flyga på medicin?

Jag är flygrädd. Så pass att jag mår väldigt dåligt när jag flyger. Inför en längre resa fick jag därför medicin utskrivet vilket gjorde att den resan gick kanon. Jag fick en positiv flygupplevelse och en fin resa.

Nu på semestern skulle vi flyga igen. Jag såg det som självklart att ta mina tabletter. Men jisses vad min man började tjata på mig om att flyga utan. Han är inte det minsta flygrädd ska tilläggas. På ditresan tog jag medicin ändå och fick en bra flygning. På hemresan tjatade han på om hur dåligt det är att ta tabletter och om hur jag måste utmana mig själv och göra framsteg. Meningen är minsann inte att jag ska tabletter när jag flyger, utan att jag inte ska behöva menar han. Så efter en lång övertalning (dvs massa tjat från hans sida) avstod jag medicin på hemresan. Och fick så klart förkänning till panikångest och fick dessutom ett bakslag när vi väl kom hem med hjärtklappning och skakningar.

Är det verkligen så fel att flyga på medicin? Har min man rätt som menar på att jag ska vara normal och inte ta medicin? Medicinen påverkar inte honom det minsta, jag kan ta hand om barn och kör bil med den i kroppen. 

• Svar på tråden Fel att flyga på medicin?
  • Anonym (Lion)

Ibland när man kör kbt behöver man ångestdämpande för att öht klara av att genomföra behandlingen. Då hjälper medicinen en att göra övningarna och sen när man jobbat med exponering och ångesthantering så att man känner att man kan den biten kan man minska det ångestdämpande. 

Vad har du provat för ångesthanterande tekniker? 

Jag har bara erfarenhet av att jobba med kbt med en närstående som behövde klara vardagen. Det är ju lite annat med flygning som i 99,9% är onödigt. Du behöver ju inte flyga och det finns stora nackdelar med att privatpersoner flyger (klimat). Om man jämför med att tex våga lämna hemmet så kan man ju bara skita i att flyga. 

Men om jag helt struntar i flygandets vara eller icke vara tänker jag att det nog är smart att fortsätta med lugnande några få resor till och sen minska dosen successivt. Då hinner du få flera positiva minnen av flygresor som är en bra grund innan du börjar utmana dig själv.

Det är bra att lära sig att hantera ångest. Du kan komma att ha stor nytta av den kunskapen längre fram i livet (jag talar av egen erfarenhet). Och det är bättre att öva vid ett så ofarligt tillfälle som en flygresa än när du någon gång i framtiden får ångest på grund av något som du omöjligt kan fly ifrån. 

Så jag tycker att du ska hitta en medelväg mellan din och makens inställning. Utmana, men ge det lite tid. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Flygrädd) skrev 2025-08-04 10:15:23 följande:

Nu på semestern skulle vi flyga igen. Jag såg det som självklart att ta mina tabletter. Men jisses vad min man började tjata på mig om att flyga utan. 

När jag läste detta var min första spontana tanke att jag vill ge karln en smäll på käften (vilket jag aldrig skulle göra, men åh vad arg jag blir!). Det är för helvete inte hans sak att bestämma! 

Tyvärr är det många som inte fattar hur förfärligt panikångest känns. Det är ju långt ifrån alla som skriker, gråter och slåss utan det är vanligt att man mer stelnar till och blir svårkontaktbar, och då kan andra få uppfattningen att det inte är så farligt - för det är ju inget större besvär för dem själva.
  • Anonym (F)

Du behöver inte diskutera det med honom. Ta bara dina tabletter när han inte ser och om han frågar så säg bara att det är mellan dig o din läkare. 

Folk som inte har fobier vet inte hur det känns. 

• Anonym (Flygrädd)
    Anonym (Lion) skrev 2025-08-04 10:36:56 följande:

Ibland när man kör kbt behöver man ångestdämpande för att öht klara av att genomföra behandlingen. Då hjälper medicinen en att göra övningarna och sen när man jobbat med exponering och ångesthantering så att man känner att man kan den biten kan man minska det ångestdämpande. 

Vad har du provat för ångesthanterande tekniker? 

Jag har bara erfarenhet av att jobba med kbt med en närstående som behövde klara vardagen. Det är ju lite annat med flygning som i 99,9% är onödigt. Du behöver ju inte flyga och det finns stora nackdelar med att privatpersoner flyger (klimat). Om man jämför med att tex våga lämna hemmet så kan man ju bara skita i att flyga. 

Men om jag helt struntar i flygandets vara eller icke vara tänker jag att det nog är smart att fortsätta med lugnande några få resor till och sen minska dosen successivt. Då hinner du få flera positiva minnen av flygresor som är en bra grund innan du börjar utmana dig själv.

Det är bra att lära sig att hantera ångest. Du kan komma att ha stor nytta av den kunskapen längre fram i livet (jag talar av egen erfarenhet). Och det är bättre att öva vid ett så ofarligt tillfälle som en flygresa än när du någon gång i framtiden får ångest på grund av något som du omöjligt kan fly ifrån. 

Så jag tycker att du ska hitta en medelväg mellan din och makens inställning. Utmana, men ge det lite tid. 

Jag har gått i KBT och till och med hypnos. Tyvärr fungerar det inte. Det enda som funkat är betablockerare. 
  • Anonym (Flygrädd)
    Anonym (F) skrev 2025-08-04 11:43:10 följande:

Du behöver inte diskutera det med honom. Ta bara dina tabletter när han inte ser och om han frågar så säg bara att det är mellan dig o din läkare. 

Folk som inte har fobier vet inte hur det känns. 

Jag ska göra det nästa gång. Nu känns det som om jag aldrig mer vill flyga. Efter 12 timmar på flyg med tabletter, var jag peppad på att flyga igen. Det hade ju gått så bra!
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-04 11:28:43 följande:
    När jag läste detta var min första spontana tanke att jag vill ge karln en smäll på käften (vilket jag aldrig skulle göra, men åh vad arg jag blir!). Det är för helvete inte hans sak att bestämma! 

Tyvärr är det många som inte fattar hur förfärligt panikångest känns. Det är ju långt ifrån alla som skriker, gråter och slåss utan det är vanligt att man mer stelnar till och blir svårkontaktbar, och då kan andra få uppfattningen att det inte är så farligt - för det är ju inget större besvär för dem själva.

Jag var redo att slå honom på käften när panikångesten klingade av igår. 

Jag sitter inte och skriker utan får hjärtklappning, pirrar i händerna och tryck över bröstet. Min man somnar så fort vi lyft i princip. 

• Anonym (a)

Han har inget rätt att säga något alls. Jisses. Man flyger vanligtvis så sällan och du är mer än bara lite rädd.

• Xenia

Alltså vad angår det din man?

Tycker det låter som han är perfektionist och har förakt för svaghet. Eftersom han inte har några problem att flyga så får inte du ha det heller.

Jag skulle blivit galen på min man om han tagit sig rätten att bestämma vilka mediciner jag ska ha. Och började tjata! Då skulle jag givit honom en rejäl utskällning.

Det är ju inte medicin du tar dagligen så han kan inte påstå att det är för att oroar sig för att medicinen är farlig för din hälsa. Det är för sin egen skull han vill att du inte tar tabletterna, han vill inte ha en fru som är så svag.

Det är ju inte han som lider utan du. Han saknar empati. Du behöver snarare utmana dig i att säga ifrån till honom.

• Kalle Johansson

Det beror väl helt och hållet på vad det är för medicin du blivir ordinerad av din läkare att ta. Viss medicin är väl LIVSVIKTIG att du tar... annan kanske något mindre viktig. Skulle aldrig börja manipulera själv UTAN att ha rådfrågat med min läkare. 

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • Spucks

Men vilket skitstövel! Självklart ska du ta medicinerna om de hjälper dig och du dessutom fick de utskrivna!

Jag hoppas att du gör likadant mot honom, när han ska ta någon medicin nästa gång, så han fattar hur korkat han är. Typ "Men itne ska du ta något smärtstillande mot din huvudvärk! du behöver utmana dig själv och göra framsteg i att acceptera dina smärtor, för det är ju så dåligt med tabletter."

• Grässtrå77

Om det bara är flyg som du har svårt med så är ju tabletter utmärkt.

Tycker du verkligen ska vara skarp mot din man och markera tydligt att det han gjort är rejält över gränsen. Om han inte förstår så boka in en tid hos familjerådgivning. Så han inte får för sig att bestämma över din kropp vid fler tillfällen.

Har han även i övriga livet en tendens att tro att han vet bäst? 

• Anonym (Lion)
    Anonym (Flygrädd) skrev 2025-08-04 11:48:35 följande:
    Jag har gått i KBT och till och med hypnos. Tyvärr fungerar det inte. Det enda som funkat är betablockerare. 
    Ok. Jag hade försökt med annan typ av ångesthantering än det de försökt lära dig hittills, men det är så klart helt upp till dig. Och det är ju lite svårt att få till övningstillfällen med flygrädsla. Man kan ju inte flyga flera gånger i månaden! Lättare om man är rädd för bussar tex.

Det är ju knappast så att din fobi förstör för familjen, så det är upp till dig, inte din man, hur du gör. 
  • Anonym (M)

Nej det är inget fel i att ta medicin. Betablockerare är dessutom väldigt milda och har inga biverkningar i princip annat än att dämpa adrenalinpåslag.

Din man verkar vara en oförstående person. Om han har något som han är rädd för eller har fobi för tycker jag du ska sätta honom i en sån situation. Sen fråga hur det gick med att utmana sig själv. Eller om du ska få fortsätta ta din medicin i lugn och ro.

• Anonym (H)

Tycker inte att han har med det att göra.

• Anonym (I)

Låter snarare som att det är din man du inte behöver. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Flygrädd) skrev 2025-08-04 11:48:35 följande:

Då kan du ju hälsa honom att vi är tiotusentals svenskar som tar betablockerare varje dag för våra hjärtan. 

Jag känner inte ens av mina tabletter öht. 

Ta du dina tabletter och njut av resan!! Han nojar över absolut ingenting. 

Der är inte som att du tar lugnande medel eller psykofarmaka, även om det inte är något fel på det heller. 

• Anonym (R)

Din man är ett oempatiskt as, säg åt honom att hålla käften bara.

• Anonym (S)

Det är ju verkligen ingen fara med betablockerare. Det hade kanske varit förståeligt om han reagerar om det var medicin som påverkar din närvaro och omdöme, men så är det ju inte. Bara släpp det och ta betablockerare nästa gång du flyger utan att han vet. Ingen idé att diskutera om han inte fattar att det inte är ett problem.

• Anonym (Flygrädd)
    Anonym (S) skrev 2025-08-05 17:13:01 följande:

Det är ju verkligen ingen fara med betablockerare. Det hade kanske varit förståeligt om han reagerar om det var medicin som påverkar din närvaro och omdöme, men så är det ju inte. Bara släpp det och ta betablockerare nästa gång du flyger utan att han vet. Ingen idé att diskutera om han inte fattar att det inte är ett problem.

Men precis, jag hade verkligen förstått om jag var ett kolli resten av dagen och inte kunde ta hand om barnen eller vara med i familjen. Men det här påverkar ingenting verkligen.

Han är generellt emot mediciner och har själva inga fobier.
Svar på tråden Fel att flyga på medicin?