• Anonym (rr)

Är det värt att ta bältrosvaccin?

Vaccin mot bältros rekommenderas ju för 50-plussare. Är det värt att ta det som annars frisk 50+? 

Hur smärtsamt är bältros egentligen och hur illa kan det bli? Har du tagit vaccinet? Har du fått bältros och önskat att du hade tagit vaccinet innan? 

Hur gör du som är i åldern för där vaccin rekommenderas?

• Svar på tråden Är det värt att ta bältrosvaccin?
  • Anonym (Beda)

Jag har tagit vaccinet för jag vill inte ha en plågsam, långvarig sjukdom. Varför tar inte alla som kan det vaccin? 

• Anonym (My)

Jag är förvisso bara 40, men immunnedsatt och funderar på att vaccinera mig. Men det tar emot, dels priset, dels biverkningarna (alla jag känner som tagit det har varit däckade ett par dagar efteråt) och dels för att den långsiktiga skyddseffekten inte är
    helt klarlagd, speciellt inte för en sån som mig. 

Men när jag läser historier här, är jag nästan redo att hitta en nattöppen vaccinatör?

• beli

Min sons farmor fick för ett par år sen bältros i högra örat, hon trodde först hon fått en stroke eftersom höger ansiktshalva blev förlamad. Bältrosen var plågsam och lämnade tyvärr spår, höger mungipa hänger fortfarande och hon har precis opererat höger ögonlock för andra gången eftersom det hängt så mycket ner över ögat.

Jag fyllde 50 den här sommaren och sparar för att kunna ta vaccinet. Det är för jäkligt att bara de med pengar ska kunna få ett skydd.

• Alessia
    Anonym (My) skrev 2025-08-15 23:16:00 följande:

Jag är förvisso bara 40, men immunnedsatt och funderar på att vaccinera mig. Men det tar emot, dels priset, dels biverkningarna (alla jag känner som tagit det har varit däckade ett par dagar efteråt) och dels för att den långsiktiga skyddseffekten inte är

Men när jag läser historier här, är jag nästan redo att hitta en nattöppen vaccinatör?

Jag har tagit båda sprutorna Shingrix, så även min man, så också ett par tre av mina väninnor. Ingen av oss har fått någon biverkning att tala om förutom rött runt injektionsstället och lite svullnad i armen under ett par dagar..  Det torde vara rätt ovanligt att bli däckad
  • Anonym (Beda)
    Alessia skrev 2025-08-16 01:49:27 följande:
    Jag har tagit båda sprutorna Shingrix, så även min man, så också ett par tre av mina väninnor. Ingen av oss har fått någon biverkning att tala om förutom rött runt injektionsstället och lite svullnad i armen under ett par dagar..  Det torde vara rätt ovanligt att bli däckad
    Jag fick inga biverkningar alls förutom att det var lite ömt där sprutan tagits i en kvart ungefär. 
  • Anonym (Över 50 år)

Jag skulle gärna vilja vacciner mig. Men en dos kostar 2650 kr och man ska ta två doser.

• Anonym (S)
    Anonym (Över 50 år) skrev 2025-08-16 03:28:21 följande:

Jag skulle gärna vilja vacciner mig. Men en dos kostar 2650 kr och man ska ta två doser.

Leta runt, du kan komma ner ett par hundralappar per dos. Men tyvärr inte mer.
  • Anonym (biologen)
    Anonym (My) skrev 2025-08-15 23:16:00 följande:

Jag har tagit första sprutan, fick bara lite öm och lätt svullen arm i tre dagar vid stickstället. Men vaccinatören sa att man ska vara beredd på att få "sjukdomskänsla" dygnet efter. Det ska kicka in efter 6-10 timmar sa hon så jag tog sprutan en fredag eftermiddag för att ev sova igenom en del av det och inte påverka jobbet.

Ska ta nr 2 den 5 september, också en fredag.
  • Anonym (biologen)

Tillägg: Skyddseffekten är större för kvinnor än män också i studierna, om jag inte skrivit det innan.

• Anonym (My)
    Anonym (biologen) skrev 2025-08-16 08:19:18 följande:

Tillägg: Skyddseffekten är större för kvinnor än män också i studierna, om jag inte skrivit det innan.

Tyvärr är skyddseffekten inte riktigt klarlagd för immunsupprimerade. Det enda man vet är att den är lägre. Å andra sidan kan det lika gärna ge en mildare infektion istället. 
  • Anonym (Över 50 år)

Undrar om effekten av vaccinet påverkas av att jag tar kortison.

• Anonym (S)
    Anonym (My) skrev 2025-08-16 08:45:21 följande:
    Tyvärr är skyddseffekten inte riktigt klarlagd för immunsupprimerade. Det enda man vet är att den är lägre. Å andra sidan kan det lika gärna ge en mildare infektion istället. 
    Jamen det är mycket värt att slippa den värsta carianten av bältros ändå!
Svar på tråden Är det värt att ta bältrosvaccin?