Det har just varit en jätterunda i media om detta, läser du inte nyheter?
I värsta fall kan det bli så här:
Det är nu åtta år sedan Maria drabbades av bältros. En infektionssjukdom som kan drabba alla som en gång haft vattkoppor. Äldre löper högre risk, men Maria var bara 47 år gammal när hon fick bältros i ansiktet, vilket Göteborgsposten först rapporterade om.
--
? Läkaren sa att det var för sent att behandla eftersom det gått tre fyra dagar. Jag kände, 'skit på er'. De ignorerade mig från början och det var ingen som förklarade någonting för mig heller. Det var ingen som tittade på mig eller någonting förrän det var för sent.
Sedan följde ett åtta veckor långt helvete. Allt Maria kunde göra var att genomlida bältrosen som hade satt sig invärtes. Hon hade hög feber med utslag i öronen, halsen, gommen och näsan. Gommen och halsen var värst, berättar Maria och det gjorde att hon bara kunde få i sig flytande föda.
? Det var som att det brann. Jag föder hellre barn, den smärtan går över efter ett tag. Det gör inte den här. Det känns som någon hugger en med kniv och vrider om. Konstant.
Bältrosen hade också satt sig i vänstra ögat. Hon kunde inte stänga ögonlocken och fick tejpa med kirurgtejp för att ha en chans att sova.
? Så på det ögat hade jag inga ögonfransar kvar sen, de följde ju med när man tog bort tejpen. Det var ett rent helvete.
Bältrosen sätter sig ofta kring bröstet men även ansiktet är vanligt, det är då man främst riskerar allvarliga komplikationer. I dag har Maria 22 procents förlamning i vänstra sidan av ansiktet och ner på halsen, enligt läkarna.
? Förlamningen kommer aldrig försvinna helt, hur jag än gör. Men jag masserar och grejar på kvällarna. Jag måste ju hålla i gång musklerna annars dör de till slut.
Läs mer:
www.expressen.se/nyheter/sverige/maria-blev-forlamad-i-ansiktet-av-baltros/
Myter som behöver utrotas:
Man kan bara få bältros en gång!
Man kan tyvärr få sjukdomen flera gånger. Många tror att det inte är nödvändigt att vaccinera sig mot sjukdomen om de redan drabbats av bältros en gång, men genom att vaccinera dig efter en bältrosinfektion får du alltså ett skydd från att drabbas igen.
Bältros är smärtsamt men inte farligt! Svar: Det stämmer tyvärr inte, bältros kan leda till allvarliga och långvariga hälsoproblem. Den vanligaste komplikationen, som drabbar ca 20%, är svår smärta i månader eller till och med år. Andra komplikationer är lunginflammation, hjärnhinneinflammation och förhöjd risk för stroke. Bältros i ansiktet kan leda till blindhet. Dessutom dör ca 10 personer varje år av hjärninflammation som är en komplikation.
Det enda sättet att skydda sig är att vaccinera sig. Sverige tillhör också ett av få länder som har tillgång till den bästa sortens vaccin som har visat sig ge ett mycket gott och långvarigt skydd.
Sen har vi också detta forskningsresultat från 2025, som gjorde att jag direkt ringde och bokade tid för vaccination med Shingrix.
A new analysis of a vaccination program in Wales found
that the shingles vaccine appeared to lower new
dementia diagnoses by 20% ? more than any other
known intervention.
med.stanford.edu/news/all-news/2025/03/shingles-vaccination-dementia.html