• Anonym (aston)

Hur mycket oväsen är normalt från familj med autismbarn?

Har en granne ovanpå mig i hyresrätt där det stundtals varit väldigt livat på sent kvällen. Nu under sommarlovet har oväsendet skjutits ännu ett par timmar fram.

Har varit och ringt på några gånger i början när jag bodde här, och de har förklarat att ena pojken har autism, vilket jag även själv märkt när jag träffat honom.

Nu har det ju kunnat varit nästan slagsmål, fysiska eller verbala sådana framåt midnatt, ibland längre.

Har förstått av en kollega på jobbet som själv har en pojke med autusm att det sätter höga krav som förälder. Skillnaden är väl att de inte låter sina barn vara uppe senare än 8 på kvällen. De ovanför mig kan vara vakna till 21-22 även vardagar...

Hur mycket ska man behöva höra innan det gränsar till störningar? Jag lyfte frågan med min hyresvärd redan i början och de tog det utan min vetskap upp det med grannen som blev skogstokig och ville ha ett möte och reda ut saken. Det rann ut i sanden och sen är allt som förr igen.

Får ju känslan av att det ses mellan fingrarna pga pojkens autism, vilket jag förstår om det är en svår situation, men skulle jag ställa mig och skrika och vråla på nätterna skulle jag förmodligen bli vräkt tillslut.

• Svar på tråden Hur mycket oväsen är normalt från familj med autismbarn?
  • Jimmy75

Det får du tyvärr nog bara hacka i dig även om det är jobbigt. Trust me - ingen av dem skulle välja att ha det som de har det frivilligt om de hittade lösningar som funkar bättre. Det kan vara oerhört svårt. Det går inte heller att bara tänka att autistiska barn är på ett visst vis. Det är kolossalt stor variation mellan individer i diagnosgrupper. Det är dessutom mycket vanligt med "samsjuklighet" (sätter det inom citattecken då det egentligen inte är sjukdomar) och flera andra samtidiga svårigheter och diagnoser förekommer ofta så som ADHD, Intellektuell funktionsnedsättning, trotssyndrom osv.

• Anonym (Vad jobbigt)

Jag bodde ett tag granne med ett par som bråkade varje dag, ibland till sent på natten och det hördes in till mitt sovrum vilket verkligen påverkade min sömn. Men din situation är mer komplicerad eftersom det är ett barn med diagnos som låter. 

Det är så svårt med barn med autism eftersom de kan bli helt okontaktbara när de får utbrott. Kanske går det att försöka lägga barnet tidigare, men jag känner en familj med autistiskt barn som vaknar kl3 på morgonen och skriker om de lägger barnet tidigt. Föräldrarna uppskattar förmodligen inte heller hur högljud deras pojke är, men jag förstår dig till 100%. 

• Anonym (fd pedagog på skola)

Jobbigt förstås men föräldrarna är troligtvis jättestressade över att deras barn med autism stör, det är inget man kan säga åt ett autistiskt barn att inte göra hur som helst, ofta finns även andra diagnoser.
    De flesta föräldrar till barn med autism kämpar allt vad dom kan och blir ofta utbrända pga stress just för att deras barn kan låta och störa.
    Många autistiska barn har även intellektuell funktionsnedsättning.
    Det är ju inte bara för dom att flytta, ingen hjälper dom ju ekonomiskt för att tex flytta till en villa.
    Men autismspektra är stort och varierar ifrån person till person så svårt att veta vilken nivå grannens barn är på.

Men självklart är det jobbigt för dig att bli störd, det förändrar ju inte för dig att du blir störd, det blir ju du även fast barnet är funktionshindrat och inte kan hjälpa att han låter. Barn med autism har ofta svårt med sömn och sover ofta färre timmar än "normal" barn. 

Det ändrar som sagt inte att du blir störd bara en förklaring till att föräldrarna inte kan göra så mycket åt att barnet låter och är säkert som de flest föräldrar jättestressade över att ha ett barn med autism som stör grannarna.

• Anonym (Isolering)

Jag vet en autistisk person som fått sin lägenhet extra ljudisolerad. Jag vet inte om det gick via socialtjänsten, habiliteringen eller något annat men hen betalade inte för det själv i alla fall.

I det fallet är det personen själv som störs av ljud utifrån, men det borde ju gå att få samma hjälp när det är personen med autism som stör andra, tänker jag.

Du kanske kan prata med familjen och be om de kan söka sådan hjälp. Och om inte annat kanske de kan skaffa några stora tjocka mattor (fast det kostar ju en del, det med). Det kan dämpa en hel del.

• Anonym (aston)

Är just det här som är så fruktansvärt svårt. Vill ju inte vara till besvär till familjen, särskilt inte om pappan reagerade som han gjorde när jag lyfte frågan med hyresvärden (de är väl förmodligen de som lagt fram ärendet lite klumpigt, inte vet jag).

Samtidigt stör det ju området. Har barn själv som kan vara lättväckta, eller få svårt att somna på kvällen. Jag vet att det kommer bli ett helvete för egen del om mina barn inte kommer i säng på kvällen, jag får nästintill bära ut dem till bilen, ibland har jag valt att VABba fastän jag egentligen inte får, pga detta. Jobbet säger inget, men skolan har lyft på ögonbrynen och undrar vad som händer...

Är ju lite av en känslig fråga. Jag har mött vuxna individer med autism, vissa som är väldigt, vad säger man, utåtagerande? Kan tänka mig att vissa även vuxna kan föra liv på nätterna.

Sen har vi curlade Urban 20 som precis fått lägenhet och festar loss varje helg till grannarnas förtret och blir vräkt, medan Kalle, 35 med autism som smäller i dörren varje natt en kvart kl 3 får bo kvar. ... det är bara vad jag föreställer mig.

• Anonym (ehm)
    Anonym (aston) skrev 2025-08-05 12:20:29 följande:

Sen har vi curlade Urban 20 som precis fått lägenhet och festar loss varje helg till grannarnas förtret och blir vräkt, medan Kalle, 35 med autism som smäller i dörren varje natt en kvart kl 3 får bo kvar. ... det är bara vad jag föreställer mig.

Vilket är självklart, det enda är ett val, det andra behöver inte vara det. Den andra kan säkert få hjälp med att minska ljudet från dörrarna.

De flesta barn med autism växer upp och får mer kontroll över sina meltdowns, finner strategier. Ingen ser igenom fingrarna när ens barn bryter ihop på kvällar och nätter. De hade gärna sovit också...
Svar på tråden Hur mycket oväsen är normalt från familj med autismbarn?