• Anonym (bister)

Vet ni hur dåligt ni syns med elsparkisar?

Körde ut från en parkering idag, kollar noga åt båda håll. Ingen bil. När jag börjar svänga ut så ser jag i ögonvrån en elsparkis från vänster som precis hinner köra förbi när jag svängt.

Ingen belysning, kvinna utan hjälm och ljusa kläder. Tror inte ens det fanns nån typ av varselljus eller reflexer.

Vad är det som gäller numer? Får eller måste de framföras på väg?

Varför regleras det inte på samma sätt som en cykel? En elsparkis är ju liksom väldigt liten i jämförelse. Du hamnar in en helt annan höjd än en cykel, som förvisso inte behöver ha belysning dagtid men likväl reflexer.

Kan tycka att en vanlig cykel är svår att se, men rörelsemönstret när någon trampar är väldigt annorlunda mot när någon står helt still på en bräda som nästan svävar fram över vägen.

• Svar på tråden Vet ni hur dåligt ni syns med elsparkisar?
  • EnAnonumius

Det strå på transportsystemens hemsida om elsparkisar...

Jag citerar inledande stycke:

"För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först ha klart för dig vilken typ av fordon det är, alltså vilken fordonsklass det tillhör. En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:"

Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.

Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).

Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.

Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.

(slut på citatet)

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (H)

Blä...
    Säger vuxna folk verkligen " elsparkis" nu eller bara TS-is ? 

• Anonym (bister)
    Anonym (H) skrev 2025-08-05 07:50:41 följande:

Blä...

Ja ja, så klart. Vi hänger ju här på Familjis och skriver på foris om alla problemisar vi har. Idag åt jag korvis och mackis till lunch, ungarna ska få mell-IS och gå på to-is efteråt, sen ska vi göra tandborstis på kvällen.
  • Anonym (M)

Blä...

Håller med, jag har aldrig hört varken en vuxen eller ett barn säga det, svårt att ta på allvar
  • Anonym (bister)
    Anonym (M) skrev 2025-08-05 12:48:02 följande:
    Håller med, jag har aldrig hört varken en vuxen eller ett barn säga det, svårt att ta på allvar
    Svårt att ta dig på allvar som inte kan vara öppen för nya ord. Jesus.

Mina barn har sommis nu och sen börjar skolis till hösten. Sen blir det höstis i början av november och sen julis när höstterminen är slut.

Sen fyller den ena år och då blir det festis!
  • Anonym (M)
    Anonym (bister) skrev 2025-08-05 18:49:33 följande:
    Svårt att ta dig på allvar som inte kan vara öppen för nya ord. Jesus.

Mina barn har sommis nu och sen börjar skolis till hösten. Sen blir det höstis i början av november och sen julis när höstterminen är slut.

Sen fyller den ena år och då blir det festis!
    Att lägga till -is på helt vanliga ord är helt sjukt barnsligt, jag trodde inte att någon pratade så längre, mellis till mellanmål är helt ok, föris om förskolan har jag även sett och det är godtagbart när man pratar med barnen men inte andra vuxna

Kräks
  • EnAnonumius

Blä...

Du presenterade veckans i-landsproblem--->gnälla på ett ord...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (bister)
    Anonym (M) skrev 2025-08-05 18:59:37 följande:
    Att lägga till -is på helt vanliga ord är helt sjukt barnsligt, jag trodde inte att någon pratade så längre, mellis till mellanmål är helt ok, föris om förskolan har jag även sett och det är godtagbart när man pratar med barnen men inte andra vuxna

Kräks
    Tjena chefis, jag måste köra lite vabbis idag för de ringde från föris och sa att *** fått febris och är lite förkyldis. Puss på dig chefis! 
  • Anonym (bister)
    EnAnonumius skrev 2025-08-05 19:06:37 följande:
    Du presenterade veckans i-landsproblem--->gnälla på ett ord...
    Han har även gjort en kränkis mot mig som anmärkte på mitt sätt att skriva. Jag har mått pissis hela kvällen, drog i mig tre starkis för att lugna nervisarna. 
Svar på tråden Vet ni hur dåligt ni syns med elsparkisar?