• Anonym (Osäker)

Min partner överöser mig med komplimanger och i nästa stund blir har iskall

Jag vet inte riktigt vad som sker.. vi har varit tillsammans i snart tre år, bor inte ihop, vi träffas varannan vecka utan barn och ibland med barnen. Jag ser ofta ett mönster att i början av veckan vi träffas utan barn är han väldigt på, kär, säger hur fantastisk jag är, fysisk mm, men i slutet av veckan eller sista kvällen blir han helt off, och många gånger slutar det i bråk då jag inte fattar vad som händer och undrar om jag gjort något fel. 

Igår hände något som jag fortfarande känner mig chockad över. Vi har haft en underbar vecka, han kommer hem från jobbet och ger mig massa bekräftelse, vi lägger oss sked och kollar film och han säger att han längtar hela dagen efter att få hålla om mig. Sen ringer telefonen och när han kommer tillbaka är han som förbytt. Han är uppenbart upprörd över något och när jag frågar vad det är är han otrevlig mot mig och säger att han inte vill prata. Vi sitter tyst i en timme och sen frågar jag igen om jag gjort något eller vad det är, då blir han otrevlig igen. Sen var han helt off, kramade mig inte godnatt och nu när han skulle till jobbet gav han en kram bara, vi kommer inte träffas på över en vecka nu. 

Jag fattar noll. Jag har ju inte gjort något, det är inget som har med mig att göra men ändå blir han såhär mot mig. Jag blir så ledsen. Får panik över känslan, och känner helt plötsligt ett stort behov av bekräftelse. Varför gör han såhär? 

• Svar på tråden Min partner överöser mig med komplimanger och i nästa stund blir har iskall
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-08-19 05:07:59 följande:
    Jag ska försöka, jag framförde massa saker kring det, vi avslutade samtalet rätt spänt, att vi inte vet vad som händer och om vi kan fortsätta. jag orkade inte ta det igår, måste prcessa. Han bad om space Nu och det behöver jag med. Men du har helt rätt, det kommer bara fortsätta, hföe han har noll insikt  sin egen inblandnin. 
    Jag ser det som färgblindhet, den sista meningen. Du är inte den enda som har upplevt det här, det finns många beskrivningar som följer samma mönster. Det är ingen hemma, så diskussioner blir rätt meningslösa mer än att du förstår att du liksom är själv. Fast med nån som vill lura dig, medvetet eller omedvetet.

Såna här mönster är svåra att se när man är i det, efteråt är det klarare.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 07:09:43 följande:
    Vad är det du ska försöka? Ta på dig allt ansvar och förändra dig. 
    Ja och det kommer aldrig att räcka till ändå för det är inte poängen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2025-08-19 07:36:59 följande:
    Ja och det kommer aldrig att räcka till ändå för det är inte poängen.
    Men det blir gulliggull i några dagar och sen repeat på allt dumt.

Men man tror sig slipper vara ensam.
  • Anonym (Bn)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-08-18 21:34:08 följande:

I har vi pratat igen eftersom han ringde. Jag försökte ställa lite mer frågor kring vad som faktiskt hände när jag knuffat honom. Det visar sig att jag ena gången stoppade honom med händerna när han gick förbi mig, andra gången kom jag ihåg exakt och kunde säga det, det var när jag trängde mig förbi honom bakifrån när ha. Skulle gå ut, axel mot axel blev det. Tredje bemödade han sig inte att beskriva då han erkände att det var så det gick till. Ändå tror han jag knuffat honom och är väldigt sårad över det. 

sen hade jag sagt att jag ska göra slut, vilket tog väldigt hårt. Jag frågade Även här hur jag sa det, och då sa han att jag möjligen sagt om du fortsätter såhär är det slut. Vilket jag tycker är stor skillnad, men det höll han inte med om. Oavsett är det såklart dåligt beteende av mig vilket jag sagt. Men jag har fasen inte knuffat honom. 

Det är inte dåligt beteende att säga "Om det fortsätter så här så komner jag att göra slut". Det är att konstatera fakta, att man har nått en gräns som kan få en konsekvens.

Dvs om man inte säger det varja dag, för då är det ju ett tomt hot. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 07:39:41 följande:
    Men det blir gulliggull i några dagar och sen repeat på allt dumt.

Men man tror sig slipper vara ensam.
    Ja oja, då känns det ju väldigt bra ett tag, tills nästa gång. Och risken är att man förändrar sig själv till felaktig grad, så har man byggt bort sina normala tankesätt och nej, det kommer bara att fortsätta.

Ts, jag lyssnade inte på mina vänner som påpekade mönstret till jag en dag fick nog. Så observera noga och se på honom som om det var en väns partner istället.
  • Anonym (Bn)

Vad han gör är att uppfostra dig till att inte reagera när han är sur och tvär. Han ska få bete sig, men du får inte reagera.

Om du reagerar så tar han "paus", för att du ska lära dig den läxan.

Så nej, jag tror inte det går att ändra honom. Han är just manipulativ.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Bn) skrev 2025-08-19 11:23:36 följande:

Vad han gör är att uppfostra dig till att inte reagera när han är sur och tvär. Han ska få bete sig, men du får inte reagera.

Om du reagerar så tar han "paus", för att du ska lära dig den läxan.

Så nej, jag tror inte det går att ändra honom. Han är just manipulativ.

Precis. Tystnad är en poppis metod, en paus är ju inte fel när det används rätt men manipulativa människor kan använda det friskt som bestraffning och metod för att lättare kunna kontrollera. Mottagaren vill så gärna lösa problemen(?), det går lättare när man är rädd och inte vet vad som sker att man gör våld på sig själv.
  • molly50
    Anonym (Osäker) skrev 2025-08-18 21:34:08 följande:

I har vi pratat igen eftersom han ringde. Jag försökte ställa lite mer frågor kring vad som faktiskt hände när jag knuffat honom. Det visar sig att jag ena gången stoppade honom med händerna när han gick förbi mig, andra gången kom jag ihåg exakt och kunde säga det, det var när jag trängde mig förbi honom bakifrån när ha. Skulle gå ut, axel mot axel blev det. Tredje bemödade han sig inte att beskriva då han erkände att det var så det gick till. Ändå tror han jag knuffat honom och är väldigt sårad över det. 

sen hade jag sagt att jag ska göra slut, vilket tog väldigt hårt. Jag frågade Även här hur jag sa det, och då sa han att jag möjligen sagt om du fortsätter såhär är det slut. Vilket jag tycker är stor skillnad, men det höll han inte med om. Oavsett är det såklart dåligt beteende av mig vilket jag sagt. Men jag har fasen inte knuffat honom. 

På vilket sätt har du gjort fel? Du har markerat mot hans dåliga beteende genom att säga att om det fortsätter så är det slut. Det är inte fel.
    Han,om någon,behöver rannsaka sig själv och börja fundera över varför det slutar på samma sätt med tjejer han träffar. Med tanke på att han har beskrivit sitt ex på samma sätt.
    Det kanske låter konstigt. Men kanske skulle du prata med hans ex och fråga om han betedde sig på samma sätt mot henne och om det var anledningen till att det tog slut?
  • Anonym (Osäker)
    molly50 skrev 2025-08-19 12:23:13 följande:
    På vilket sätt har du gjort fel? Du har markerat mot hans dåliga beteende genom att säga att om det fortsätter så är det slut. Det är inte fel.
    Han,om någon,behöver rannsaka sig själv och börja fundera över varför det slutar på samma sätt med tjejer han träffar. Med tanke på att han har beskrivit sitt ex på samma sätt.
    Det kanske låter konstigt. Men kanske skulle du prata med hans ex och fråga om han betedde sig på samma sätt mot henne och om det var anledningen till att det tog slut?

Jag känner väl att ett sådant tomt hot är aldrig bra, men det är sånt som sker i bråk och tror inte jag är ensam om att ha sagt det. nu när vi klargjort att jag inte knuffat honom är det detta han fastnar på. vi pratade igen igår och han är nu fast i det. Att han inte kan lita på mina ord osv. Detta är en process. jag bara lyssnar på honom i princip När vi pratar. Nu hae vi barnvecka och otur det är bäst för båda att inte ha kontakt. Så får vi se var vi står efter denna vecka.

Det blir tydligt att han har orimliga förväntningar på ett förhållande, vilket jag tror bottnar i dålig självkänsla. Han sa att han tolkade som att mina känslor svalnat för att jag tagit upp en sak jag inte tycker fungerar i relationen. I hans värld ska relationen vara helt fri från tjafs, irritation och bråk. 

Ärligt talat känns det väldigt skönt att zooma ut och fokusera på mitt barn och liv här hemma, och reflektera. Hade detta varit före detta bråk då jag insett hans manipulativa sida hade jag haft panik nu, 

• Hellishen

Men det ÄR inte ett tomt hot ju. Det är ju sant, om han behandlar dig illa gör du ju slut! Fattar han inte det den egoistiska barnungen? Att han ska hålla på och psyka dig om det visar ju bara på hur psykstörd han är. 

Anonym (Osäker) skrev 2025-08-20 06:43:16 följande:

Jag känner väl att ett sådant tomt hot är aldrig bra, men det är sånt som sker i bråk och tror inte jag är ensam om att ha sagt det. nu när vi klargjort att jag inte knuffat honom är det detta han fastnar på. vi pratade igen igår och han är nu fast i det. Att han inte kan lita på mina ord osv. Detta är en process. jag bara lyssnar på honom i princip När vi pratar. Nu hae vi barnvecka och otur det är bäst för båda att inte ha kontakt. Så får vi se var vi står efter denna vecka.

Det blir tydligt att han har orimliga förväntningar på ett förhållande, vilket jag tror bottnar i dålig självkänsla. Han sa att han tolkade som att mina känslor svalnat för att jag tagit upp en sak jag inte tycker fungerar i relationen. I hans värld ska relationen vara helt fri från tjafs, irritation och bråk. 

Ärligt talat känns det väldigt skönt att zooma ut och fokusera på mitt barn och liv här hemma, och reflektera. Hade detta varit före detta bråk då jag insett hans manipulativa sida hade jag haft panik nu, 

• Anonym (Bn)

Han verkar ha svårt att ha en relation där man är i dialog om saker. Han ska få säga och bete sig hur han vill och ingen får reagera!

Skömt att du få vara i fred nu ooh få distans till det som har hänt och uir han håller på. 

• Anonym (.)
    Anonym (Bn) skrev 2025-08-19 08:10:12 följande:
    Det är inte dåligt beteende att säga "Om det fortsätter så här så komner jag att göra slut". Det är att konstatera fakta, att man har nått en gräns som kan få en konsekvens.

Dvs om man inte säger det varja dag, för då är det ju ett tomt hot. 
    Och i andra trådar så heter det känslomässig utpressning och är så himla fel att säga att man kommer göra slut om ett oönskat beteende fortsätter. Då begränsar man ju någons självbestämmande och inte alls är OK att säga för att man konstaterar bara fakta.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (.) skrev 2025-08-20 14:06:17 följande:
    Och i andra trådar så heter det känslomässig utpressning och är så himla fel att säga att man kommer göra slut om ett oönskat beteende fortsätter. Då begränsar man ju någons självbestämmande och inte alls är OK att säga för att man konstaterar bara fakta.
    Gränssättning och känslomässig utpressning är olika saker. Gränssättning, där pratar en person om sina behov och vad man accepterar. Vid känslomässig utpressning använder en person den andres känslor för att få sin vilja fram.

En sund gräns ska skydda, den ska inte kränka eller skada den andra personen.

Visst kan folk sätta gränser, sen är det ju upp till andra hur dom reagerar. Inte alla förstår vad sunda gränser är skulle jag säga.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fia) skrev 2025-08-20 14:37:34 följande:
    Gränssättning och känslomässig utpressning är olika saker. Gränssättning, där pratar en person om sina behov och vad man accepterar. Vid känslomässig utpressning använder en person den andres känslor för att få sin vilja fram.

En sund gräns ska skydda, den ska inte kränka eller skada den andra personen.

Visst kan folk sätta gränser, sen är det ju upp till andra hur dom reagerar. Inte alla förstår vad sunda gränser är skulle jag säga.
    Ja personen pratar om ju sina behov och sätter gränser för vad den accepterar, men det är tydligen inte OK enligt vissa som istället kallar det för känslomässigt utpressning.
  • Anonym (Bn)
    Anonym (.) skrev 2025-08-20 14:06:17 följande:
    Ja, man måste ju mena det man säger.

Att det beteendet är helt oacceptabelt för en själv. Att man inte kommer att vara tilldammans om personen gör så. OBs! Används bara i yttersta nödfall och helst ska man börja med att säga att man absolut inte accepterar det beteendet.

Man kan utelämna att man skulle göra slut. Men i nästa steg , om beteendet fortsätter, så behöver man säga som det är, att.man då inte vill fortsätta relationen.

Utpressning eller ej, det är ju seriös fakta.
  • molly50
    Anonym (Osäker) skrev 2025-08-20 06:43:16 följande:

Låt det inte vara tomma hot då. Markera att du har fått nog och gör slut.
    Jag tror inte det kommer att räcka med en paus om han hela tiden fortsätter att haka upp sig på småsaker.
    Så fortsätt du och fokusera på dig och ditt barn och lämna honom åt sitt öde.
    Sen kan han fundera på varför hans förhållanden slutar som de gör och börja jobba på sig själv.
Svar på tråden Min partner överöser mig med komplimanger och i nästa stund blir har iskall