• Anonym (K)

Någon har skickat in mitt kontoutdrag till försörjningsstöd?

Fick brev från försörjningsstöd idag om att  jag har skickat in kontoutdrag men inte någon ansökan och att om jag vill ansöka så måste jag göra en ansökan.

Jag har inte skickat in någonting och har inga planer på att ansöka. De har inte telefontid idag, ska ringa nästa gång de har det. Men jag blir rädd.. och förstår absolut ingenting.

Det är väl bara banken som har tillgång till mina kontoutdrag? De skickar väl inte in något till försörjningsstöd, det låter jättekonstigt. Och om de nu hade gjort det borde de ju ha sett att jag inte har rätt till det. Jag har lägsta nivån på föräldrapenning men får hjälp av barnens pappa och ibland av min familj så jag klarar mig och hamnar absolut över existensminimum. 

Jag fick försörjningsstöd en kort period (några månader) för snart 4 år sen när jag var sjukskriven men efter det har jag varken fått eller sökt. Vad kan det här vara , någon som har någon aning? 

Kan det bara ha blivit fel och det är någon annans kontoutdrag? Eller har någon skickat in något som ska föreställa mina? Förstår som sagt absolut ingenting. Brevet är adresserat till mig så det har inte blivit fel där. 

• Svar på tråden Någon har skickat in mitt kontoutdrag till försörjningsstöd?
  • Anonym (Bitte)

Det har kanske bara slarvats med personnumret. Antingen den som skickade sitt kontoutdrag eller de på soc. 

Varför blir du rädd? 

• Fjäril kär

Den enda  har tillgång till dina kontoutdrag är du själv . 
    Är pappret ditt med ditt konto? 
    Har du själv skrivit ut kontoutdrag av någon anledning till andra ändamål? Typ vilja göra budget eller nåt?  Kan en arbetsgivare eller ett bostadsbolag kanske velat ha den och du skickat fel? 
    Sökt bostadsbidrag och tänkt tokigt? 

Kan du ha någon i familjen som skickat in till soc ? 

Det finns ingenting att vara rädd för i såna här sammanhang.  

Ingen myndighet eller bank skickar självmant kontoutdrag.  

• Anonym (K)
    Anonym (Bitte) skrev 2025-08-05 11:51:26 följande:

Det har kanske bara slarvats med personnumret. Antingen den som skickade sitt kontoutdrag eller de på soc. 

Varför blir du rädd? 

Tack för svar.. Ja så kanske det är. Jag vet inte riktigt .. jag har haft ?stalkers? förut men det var längesen. Bland annat en kille som jag träffade för jättemånga år sen. Och så har jag haft en släkting (inte helt frisk) som har gjort lite konstiga saker mot mig och andra i min familj också bland annat väldigt märkliga socanmälningar. 

Men OM någon av dom skulle hitta på något igen (inte alls troligt) så skulle de ju ändå inte ha tillgång till mina kontoutdrag och det känns ju inte som att det skulle vara någon mening alls med en sån grej ändå? Det är väl bara att det direkt börjar ringa larmklockor hos mig när det händer såna saker även om  känns helt ologiskt att det skulle vara något någon medvetet har gjort mot mig. 

• Anonym (K)
    Fjäril kär skrev 2025-08-05 12:58:42 följande:

Den enda  har tillgång till dina kontoutdrag är du själv . 
    Är pappret ditt med ditt konto? 
    Har du själv skrivit ut kontoutdrag av någon anledning till andra ändamål? Typ vilja göra budget eller nåt?  Kan en arbetsgivare eller ett bostadsbolag kanske velat ha den och du skickat fel? 
    Sökt bostadsbidrag och tänkt tokigt? 

Kan du ha någon i familjen som skickat in till soc ? 

Det finns ingenting att vara rädd för i såna här sammanhang.  

Ingen myndighet eller bank skickar självmant kontoutdrag.  

Tack för ditt svar!
    Nej alltså det var bara det pappret jag bifogade bild på som jag fick hem, inget kontoutdrag. Så har ingen aning om vilket kontoutdrag det rör sig om. Har inte skrivit ut något kontoutdrag till något annat.

Jag har bostadsbidrag, i februari i år var det dags att söka igen men då skickade jag inte med något kontoutdrag, bara utdrag från Swish som visade att jag får hjälp med pengar under föräldraledigheten av barnens pappa och ibland av min pappa för de undrade hur jag försörjer mig eftersom jag har så låg föräldrapenning och inget försörjningsstöd. Men Försäkringskassan kan väl inte skicka vidare till försörjningsstöd, det låter jättekonstigt. 

Har inte skickat något till något bostadsbolag eller arbetsgivare eller så heller. Har överhuvudtaget inte skrivit ut kontoutdrag sedan jag sökate försörjningsstöd för 4 år sen. 

Som jag skrev i svaret innan har jag haft lite problem med ?stalkers? och en jobbig inte helt psykiskt stabil släkting förut (länge sen) som har hittat på konstiga saker..  så det är väl därför det börjar ringa larmklockor , att någon skulle ha gjort det för att förstöra för mig på något sätt även om jag inte kan begripa hur det ens skulle kunna förstöra för mig. 

• Anonym (Bitte)

Ring och hör med dem. Det kanske inte alls är ditt kontoutdrag de har fått. 

Men kolla för säkerhets skull att dina konton är som de ska och ändra kod till ditt bankid. 

• Anonym (K)
    Anonym (Bitte) skrev 2025-08-05 14:43:17 följande:

Ring och hör med dem. Det kanske inte alls är ditt kontoutdrag de har fått. 

Men kolla för säkerhets skull att dina konton är som de ska och ändra kod till ditt bankid. 

Tack för svar! Ja det ska jag göra och ska ringa imorgon när de har telefontid. 
Svar på tråden Någon har skickat in mitt kontoutdrag till försörjningsstöd?