Knäpp granne, blir rädd!
Vi flyttade för ett halvår sen in i ett flerfamiljshus i ett ganska lugnt område i en mindre stad, Problemet är att vi har en granne, en man i 60-års-åldern som blir arg när man inte hälsar på honom, Varken jag eller min dotter hälsar på folk vi inte känner, och gjorde därför inte det när vi mötte honom i början. Snart började han "tillrättavisa" oss och sa att han minsann hade blivit uppfostrad med att man hälsar på grannar när man bor i samma hus, och tyckte att våra beteenden var "ignoranta" och "högfärdiga". Vi började hälsa på honom, bara för "husfridens" skull. Då ville han bjuda hem oss till sig på middag och fika och sådant, för att han tyckte att nu när vi är grannar och bekanta med varandra kan vi ju umgås lite.
Vi har hela tiden fått dåliga vibbar av denne man, han verkar obehaglig på något sätt, och min dotter har sagt att han brukar stirra obehagligt på henne när hon går ut på morgnarna, på väg till gymnasiet, ibland genom sitt fönster, ibland står han utanför och röker.
Vi bestämde oss för att tacka nej till hans inbjudningar, och jag var tydlig med att vi inte brukar umgås sådär direkt med människor vi nyss lärt känna och som vi inte känt sedan innan. Då gick han i taket och menade att vi nog hade något emot honom som person, och att vi skulle "få igen" för att vi var så "otrevliga" mot honom.
Vi har pratat med både hyresvärden och polisen. Hyresvärden är väl bekant med hans beteende och det är fler grannar och tidigare boende i huset som haft ont av honom, men hyresvärden menar att han mår inte så bra och han har inte "hjärta" att avhysa honom, eftersom han är skötsam och "trevlig" i övrigt.
Polisen säger att vi ska höra av oss först om det händer något konkret, men de ska också "ta ett snack" med honom eftersom sådana hotelser inte är ok.
Hur hade ni gjort?