• Anonym (Pricken)

Min kollega/ansvarige har satt mig i skiten.

Jag upptäckte ett ekonomisk problem som jag lyfte till den ansvarige. Den tog då beslut att inte gör något innan deadline utan ta smällen senare. Inte så som jag skulle ha gjort.

Nu ska jag förklara detta inför chef o VD o hon är inte inbjuden. Som det ser ut nu har jag upptäckt problemet men inte sagt det till någon ansvarig, vilket inte stämmer. Det ser inte bra ut och jag vill inte att detta ska ?skugga? mig framåt men vill samtidigt inte kasta kollegan under bussen. Vi är en extremt liten grupp o mkt ?vänner känsla? inom gruppen o den ansvarige är ingen person som egentligen tar ansvar.

Min tanke är att vara ärlig om det insinueras på mötet att jag agerat tvivelaktigt. Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Min kollega/ansvarige har satt mig i skiten.
  • Anonym (S)

Säga som det är. Det blir ju konstigt om du ska undanhålla eller ljuga. Förstår att det inte är helt enkelt men du kan ja försöka lägga fram det på ett schysst sätt.

• Anonym (a)

Jag hade varit ärlig med att jag rådgjort med x och antingen att han valde att vänta med det pga anledning x eller att vi kom fram till detta pga y

lite beroende på sak och hur läget känns, misstag händer och du var inte huvudansvarig

• Anonym (P)
    Anonym (Pricken) skrev 2025-08-05 18:47:42 följande:
    Min kollega/ansvarige har satt mig i skiten.

Jag upptäckte ett ekonomisk problem som jag lyfte till den ansvarige. Den tog då beslut att inte gör något innan deadline utan ta smällen senare. Inte så som jag skulle ha gjort.

Nu ska jag förklara detta inför chef o VD o hon är inte inbjuden. Som det ser ut nu har jag upptäckt problemet men inte sagt det till någon ansvarig, vilket inte stämmer. Det ser inte bra ut och jag vill inte att detta ska ?skugga? mig framåt men vill samtidigt inte kasta kollegan under bussen. Vi är en extremt liten grupp o mkt ?vänner känsla? inom gruppen o den ansvarige är ingen person som egentligen tar ansvar.

Min tanke är att vara ärlig om det insinueras på mötet att jag agerat tvivelaktigt. Hur skulle ni ha gjort?

Du skulle kanske lyft det uppåt, till någon som har ansvar, inte en kollega som egentligen inte har ansvar. 

Men du får berätta hur det gick till. Du kastar inte någon under bussen, ni båda tyckte ju vid tillfället att det var ett bra agerande. 

• Anonym (Fe)

Är kollegan du rådgjorde med i ansvarsställning på ett annat sätt än du själv, kommer ansvaret att vila tungt på den personen, du rapporterade ju. Var ändå ärlig.

Är kollegan mer på samma nivå som du, och har inte större ansvar än du. Då säger du som någon redan har föreslagit, att ni rådgjorde och tillsammans kom fram till hur ni tänkte att det var bäst att göra.

Har din kollega egentligen ingenting med saken att göra, så är du ensam ansvarig.

Kom ihåg, om man inte får göra ett misstag på ett företag, så kanske det inte äemr något riktigt bra företag att jobba i.  

• Anonym (Pricken)
    Anonym (P) skrev 2025-08-05 19:03:02 följande:

Du skulle kanske lyft det uppåt, till någon som har ansvar, inte en kollega som egentligen inte har ansvar. 

Men du får berätta hur det gick till. Du kastar inte någon under bussen, ni båda tyckte ju vid tillfället att det var ett bra agerande. 

Hen är ansvarig över frågan men eftersom hen inte är min chef kallar jag hen kollega☺️ men du har rätt att så här i efterhand skulle jag ha gått vidare eftersom det var fel beslut av hen att ta.
  • Anonym (Fe)

Du måste berätta att du rådgjorde med den ansvarige i frågan, annars kommer du att framstå som väldigt självsvåldig. 

Men det är kanske riktigt som du skriver att du skulle ha gått högre upp i hierarkin också. 

• Leofl

Du gjorde rätt i att tala med den som är ansvarig och denne får då fatta beslutet, rätt eller fel. Felet du gjort är att inte dokumenterat din upptäckt genom att skicka ett mejl. Det andra felet var att du 'deltagit'i beslutet trots att det inte låg på dig.
    Du kan vara uppriktig till de överordnade cheferna. 
    Det du skulle kunnat göra däremot var att agera visselblåsare om felet är tillräckligt alvarligt som olagligt eller av ekonomisk art som vilseleder andra beslutsfattare.

• Anonym (123)

Var ärlig. 

För mig som jobbar med ledning så är det helt hopplöst med alla personer som går runt med inställningen att de inte vill lämna ut någon/kasta någon under bussen för det leder bara till mycket större problem. 

Om man kan vara ärlig när man upplever problem som är orsakade av en kollega så kan man ta tag i det i ett tidigt skede. 

Men alltför ofta så är det personer som i månader säger att allting fungerar bra och sedan håller de på att gå in i väggen för det visar sig att de inte bara gör sitt jobb utan även mycket av kollegans jobb utan att säga något och tror att jag på något magiskt vis bara ska förstå att kollegan inte gör sin del av arbetet utan att någon säger det. Och då plötsligt så kan det bli väldigt akut i att dels lösa arbetssituationen och dels lösa det faktum att "paret" ligger efter i arbetet men inte varit ärliga med det. 

TIll skillnad från om den som jobbade häcken av sig hade flaggat för det och att det berodde på att kollegan inte gjorde sin del, då hade man kunnat ta en avstämning med kollegan i ett tidigt skede för att reda ut hur det såg ut så att arbetet kan fungera bra framåt. 

Kanske inte riktigt samma sak. Men det jag vill ha sagt är att det är inte bra för varken dig själv eller företaget att inte vara ärlig kring hur det är. Sedan kan man ju göra det på ett så fint sätt som möjligt, enkla fakta istället för attacker. Det du kan säga om ditt egna ansvar är att du kanske skulle stått på dig mer eller lyft det uppåt på egen hand, för det är aldrig fel med lite självrannsakan och fundera igenom hur man skulle göra om man hamnar i samma situation igen. 

Och också, alla gör fel ibland och om du jobbar på ett bra företag så får du och din kollega stöd i de situationerna (eftersom att alla vet hur tungt det kan kännas och ingen dömer en hårdare än vad man själv gör) och inte en massa ytterligare skit. 

Svar på tråden Min kollega/ansvarige har satt mig i skiten.