• Anonym (prat prat prat)

Min hund och min dejt

Jag hör ibland att om en hund inte gillar eller inte är intresserad av en människa så betyder det ofta att det är något "fel" på människan.

Tror ni det stämmer?

Jag har en polarhund som vanligtvis är väldigt sällskaplig och kelen av sig. Hon "pratar" gärna med nya bekantskaper, leker och har sig.

Nu har jag varit på en dejt med en kille och vi bestämde att vi skulle avsluta dejten genom att ta en hundprommenad. Min hund nosade lite på honom men sen inte bara ignorerade hon honom, men avvisade honom när han försökte interagera med henne på prommenaden.

Tror ni att hon märkte något som jag inte märkt än?

Ibland önskar jag att jag hade pratknappar så jag kunde fråga henne saker och få ett riktigt svar..

• Svar på tråden Min hund och min dejt
  • Anonym (Ja)

Ja, det tror jag faktiskt. Jag ville se till att min man och min hund gick bra ihop. Annars hade det inte blivit något.

Anonym (Ja) skrev 2025-08-05 21:42:42 följande:

Ja, det tror jag faktiskt. Jag ville se till att min man och min hund gick bra ihop. Annars hade det inte blivit något.

Jag vill så klart också det. Hon är så sällskaplig annars, men här var det verkligen tvärnit.
  • Anonym

Ge dem en chans i alla fall, de har bara träffats en endaste gång

Killen kanske inte är hundvan och blev lite avvaktande inför en stor polarhund

Anonym skrev 2025-08-05 21:54:51 följande:

Ge dem en chans i alla fall, de har bara träffats en endaste gång

Killen kanske inte är hundvan och blev lite avvaktande inför en stor polarhund

Hon är inte särskilt stor, och det är hon som är avvaktande/ogillande. Det var han som försökte få hennes uppmärksamhet. 
  • Anonym (Hellyeah)

Ta hundens tecken på allvar. Jag har själv varit med om att katten genomskådade dejten innan jag gjorde det. Det visade sig vara en riktigt knepig figur. Kattens avvaktande visade sig vara helt rimligt och jag avslutade mycket riktigt med mannen ifråga. 

• Jimmy75
    Anonym (prat prat prat) skrev 2025-08-05 23:34:09 följande:
    Hon är inte särskilt stor, och det är hon som är avvaktande/ogillande. Det var han som försökte få hennes uppmärksamhet. 
    Obs! Det KAN också vara så att killen "bara" är för på för hunden helt enkelt och den ogillar det eftersom det inte då sker i den takt din hund vill ha det för att det ska kännas tryggt med den personen. Fattar tanken och reaktionen och säkert bra att vara lyhörd inför, men det måste ju inte per automatik och 100% innebära saker som är dealbreakers för dig. Hoppas det ordnar sig för både dig och vovven.
  • Anonym (f)

Hunden hade väl annat att fokusera på på en promenad. Jag älskar hundar men hade valt att inte störa den under promenaden då vi är nya för varandra.

• Alessia
    Jimmy75 skrev 2025-08-06 00:05:26 följande:
    Obs! Det KAN också vara så att killen "bara" är för på för hunden helt enkelt och den ogillar det eftersom det inte då sker i den takt din hund vill ha det för att det ska kännas tryggt med den personen. Fattar tanken och reaktionen och säkert bra att vara lyhörd inför, men det måste ju inte per automatik och 100% innebära saker som är dealbreakers för dig. Hoppas det ordnar sig för både dig och vovven.
    Det kan vara som Jimmy 75 skriver: din dejt var för "på" , för angelägen att få kontakt med hunden. Jag har två retrievers, mycket sociala och sällskapliga, men nya människor vill de gärna utforska i sin egen takt även om de stoiskt uthärdar klappar och kramar från kontaktsökande vuxna. Barn är inget problem, där är kontakten omedelbar bara barnet signalerar intresse.
    När jag själv träffar en ny hund gör jag ingenting. Det är hunden som får styra, nosa på mig, fundera lite på vad jag är för typ. Efter en god stund kan vi börja bekanta oss lite försiktigt med varandra.
Svar på tråden Min hund och min dejt