• Anonym (Bu)

Orkar inte vara nära

Upplever ett udda problem, och vet inte vad jag ska göra åt det? Älskar verkligen min sambo och tycker att han är attraktiv, vill i teorin vara nära och kramas men när det väl händer är det som att det nästan sticks och kliar i hudkontakten. Blir så stressad av obehaget men gosar för hans skull och vi har sex lite då och då i alla fall. Men mest vill jag bara slå mig fri när han lägger armarna om mig och typ "fångar mig" på skoj när jag passerar honom. Känner direkt hur pulsen rusar och ibland kan jag nästan instinktivt hoppa undan eller be honom släppa mig. Vet inte om det har med hormoner att göra? Eller sömnbrist och en generellt hög stressnivå? Vi fick barn för ett halvår sedan men upplevde inte samma känsla direkt efter förlossningen, utan det har smugit sig på. 

• Svar på tråden Orkar inte vara nära
  • Anonym (O)

Det är relativt vanligt tror jag att bli mätt på kroppskontakt när man har småbarn. Man får ju plötsligt en massa av den varan, ofta dessutom icke självvald utan man måste för att trösta barnet. När jag ammade var jag inte ett dugg intresserad av mer kroppskontakt än den jag fick med bebisen. Tid då bebisen inte satt fast i mig behövde jag få ha min kropp ifred. 

• Queen81

Det är inte ovanligt att bli mätt på hudkontakt när man har en sån liten. Båda gångerna jag fött barn har det varit så i början. Jag hade ju det lilla barnet på/mot mig hela tiden och min kropp skrek efter frihet. Det gick över sen när barnet kunde vara mer utan mig.

• Anonym (JJ)
    Anonym (O) skrev 2025-08-06 13:10:12 följande:

Det är relativt vanligt tror jag att bli mätt på kroppskontakt när man har småbarn. Man får ju plötsligt en massa av den varan, ofta dessutom icke självvald utan man måste för att trösta barnet. När jag ammade var jag inte ett dugg intresserad av mer kroppskontakt än den jag fick med bebisen. Tid då bebisen inte satt fast i mig behövde jag få ha min kropp ifred. 

Jo jag kan absolut hålla med. Jag har också en helammad bebis som är ett halvår gammal.. Och en 3-åring som klänger mycket på mig. Tycker ju det är mysigt att kramas med barnen men ibland vill man liksom bara ha sin kropp för sig själv. 

Min partner är liksom inte så ?kramig?, förut har jag saknat det lite men nu känns det kanske mest skönt. Vi har sex men inte så väldigt ofta och han har inte så mycket behov av närhet förutom det. Kan förstå TS, hade jag haft en partner som ville vara nära hela tiden nu hade jag nog också tyckt det var jobbigt.

Vet inte om TS ammar men amning påverkar ju hormonerna mycket också, man får mindre östrogen, torrare slemhinnor, kan få mindre sexlust.. 

• Anonym (Jonny)

Berätta för honom hur det känns, att du behöver egen tid och eget utrymme under en period. Att du älskar honom men behöver något annat just nu bara.

Din kropp har en helt annan funktion än älskarinnans, du är en moder, du har gått igenom en förlossning. Ett barn har trängt ut alla hinnor och visat vad skötet (också) är till för. Om det är en god man så förstår han och låter dig läka i fred.

Svar på tråden Orkar inte vara nära