• Anonym (TT)

Barn som bråkar om toaletten

Vi har 2 tonårsbarn som bråkar om toaletten varje dag.

Vad är problemen?
    - Vill använda toaletten samma tid
    - Sitter länge på toaletten, antagligen är telefonen en tidstjuv
    - Vill använda toaletten sent på kvällen
    - Etc ....

Är det tydligare och fler regler som gäller?
    - Schema
    - Begränsad tid
    - Etc ....

Hur har ni andra löst samma eller liknande sitationer?

• Svar på tråden Barn som bråkar om toaletten
  • Anonym (Moa)
    Goneril skrev 2025-08-08 19:09:40 följande:

Schema för toaletten? Har aldrig hört något så befängt. Man ska väl kunna gå på toa när man behöver!  En veritabel mardröm att 5 pers delar en toalett, att till exempel duscha när någon just gjort nr 2! Att inte hinna med tandborstningsceremonin och att nödgas stiga uppsärskilt tidigt för att alla ska hinna bli färdiga till jobb och skola, det inkräktar på nattsömnen! Hur hanterar ni situationen när faster Olga kommer på besök och vill gå på toa? Tyvärr, säger ni, enligt schemat är det Kalles tur nu. Hur blir det med nattgäster, de gamla föräldrarna som hälsar på? Äldre tar god tid på sig, det kan jag lova, och då faller väl hela schemat?  Fruktansvärt, jag dömer ut hela upplägget.                                                                                                                            Nu är det inte bara jag som vänder mig mot detta; det gör ju ungdomarna i familjen också. De har säkert varit hemma hos kamrater där man går på toa utan schema, där det finns tillräckligt med badrum och toaletter. TS trodde att hon skulle få enhälligt medhåll, att det går SÅ bra för 5 att dela en toalett, men se, något medhåll blir det blir inte tal om! Nu vet jag inte om familjen är trångbodd generellt men mycket tyder på det. Trångboddhet är en riskfaktor för övrigt, alla behöver en egen plats för återhämtning och ungdomar ett eget rum för läxläsning. En familj med 5 pers behöver en femrummare; ett badrum med badkar och wc, ett med dusch och wc och en gästtoalett. Själv bor jag, alldeles för mig själv, på 80 kvadrat med ett badrum och en gästtoalett. Folk ska inte gå in i mitt badrum där jag har mina krämer och produkter, det är privat.                                                                                                                           

Alla har inte råd med stora bostäder och flera badrum, har det föresvävat dig? 

• Anonym (12-åringar)

Schema för toaletten? Har aldrig hört något så befängt. Man ska väl kunna gå på toa när man behöver!  En veritabel mardröm att 5 pers delar en toalett, att till exempel duscha när någon just gjort nr 2! Att inte hinna med tandborstningsceremonin och att nödgas stiga uppsärskilt tidigt för att alla ska hinna bli färdiga till jobb och skola, det inkräktar på nattsömnen! Hur hanterar ni situationen när faster Olga kommer på besök och vill gå på toa? Tyvärr, säger ni, enligt schemat är det Kalles tur nu. Hur blir det med nattgäster, de gamla föräldrarna som hälsar på? Äldre tar god tid på sig, det kan jag lova, och då faller väl hela schemat?  Fruktansvärt, jag dömer ut hela upplägget.                                                                                                                            Nu är det inte bara jag som vänder mig mot detta; det gör ju ungdomarna i familjen också. De har säkert varit hemma hos kamrater där man går på toa utan schema, där det finns tillräckligt med badrum och toaletter. TS trodde att hon skulle få enhälligt medhåll, att det går SÅ bra för 5 att dela en toalett, men se, något medhåll blir det blir inte tal om! Nu vet jag inte om familjen är trångbodd generellt men mycket tyder på det. Trångboddhet är en riskfaktor för övrigt, alla behöver en egen plats för återhämtning och ungdomar ett eget rum för läxläsning. En familj med 5 pers behöver en femrummare; ett badrum med badkar och wc, ett med dusch och wc och en gästtoalett. Själv bor jag, alldeles för mig själv, på 80 kvadrat med ett badrum och en gästtoalett. Folk ska inte gå in i mitt badrum där jag har mina krämer och produkter, det är privat.                                                                                                                           

Var hittar du en femma, lägenhet, med två badrum plus en gästtoalett? Vi hade inte ens det i radhuset (däremot två badrum). Alla vill inte ens ha badkar, som du anser att man "ska" ha. 

Mina 12-åringar har inga som helst problem med att vi bara har en toalett. Ja, det var lite omställning när vi flyttade men de har vant sig. Man "måste" inte ens ha egna ytor för allt det du drar upp. Läxor kan göras i köket eller vardagsrummet, pyssla likaså om man nu gillar det. Borstar tänderna kan man göra samtidigt, inga som helst problem. Även duscha, det gör jag och kärleken när vi ses. 

Detta med egna ytor för precis allt är nymodernt påfund. 
  • elmadumle

Vi var sex personer med ett badrum, funkade utmärkt. Blev lite tight på helgerna ibland när tre tonårstjejer skulle ut;) magsjuka var jobbigt om fler än två var sjuka samtidigt. 

• Goneril
    elmadumle skrev 2025-08-08 20:54:28 följande:

Vi var sex personer med ett badrum, funkade utmärkt. Blev lite tight på helgerna ibland när tre tonårstjejer skulle ut;) magsjuka var jobbigt om fler än två var sjuka samtidigt. 

Blir alldeles matt bara av att läsa det. Tja, magsjuka, vill inte ens tänka på det. Oavsett vilka baciller någon har, så lär ju alla i familjen snart vara sjuka. Om någon är förstoppad och behöver sitta länge, tar den in på hotell då?  Bor man på det sättet finns säkert en massa andra problem också, jag avundas er inte direkt. Varför försöker ni inte ändra er boendesituation? 
  • Anonym (Mia)

Wow, mardrömmar av att dela badrum! Mycket ska man höra.

Sedan tror jag inte att ts skriver att de är fem personer på ett badrum, utan det handlade om två tonåringar som delade en toalett (som de kanske även delar med övriga i familjen, men det förtäljer inte historien).

Jag är däremot del av en familj på fem där alla väljer att använda samma badrum, trots att det finns ett till tillgängligt. Det är möjligt att vi är betydligt snabbare och renligare i badrummet än du är, men det är verkligen inget problem att hinna med varken duschar, tandborstning eller andra badrumsaktiviteter för någon av oss. Lite hänsyn och planering är allt som krävs. Sedan kan vi skräpa runt på de övriga 380 kvadratmetrarna av huset, så särskilt trångbodda är vi inte.
  • Goneril
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-07 14:32:41 följande:

Vi är fem personer, varav tre tonåringar, på ett badrum (+ ett badrum till i källaren, men det är definitivt ett andrahandsval). Vårt hus är dessutom lyhört och sovrummen ligger i anslutning till badrummet.

Vi har regler för användning:
    - inga duschar/bad mellan 22 och 06 (duscha i källaren i så fall). 
    - det är ok att fråga om hur lång tid någon uppskattar att de kommer att vara i badrummet (under 5 minuter ifrågasätts aldrig, över 5 minuter så är det ok att be att få ta ut tex tandborste eller att de skyndar på)
    - långa bad och duschar är en lyx och får ske på tider när det är låg trafik i badrummet
    - vid mindre privata sysslor, som tex rakning, tandborstning och sminkning, så går det att dela på badrummet och använda det samtidigt.
    - ta hand om smuts och stök med en gång. Är det solklart vem som ligger bakom det (och han eller hon är hemma) så är det ok att be dem att städa upp efter sig, annars tar den som ser det hand om det.
    - roterande städschema för badrummet dels så att alla delar bördan och dels så att alla inser vad som lämnar stök och kladd och kan ta steg för att minimera det.

Säkert ingen i familjen som särdeles uppskattar den här toa/respektive badrumsrutinen. Tänk bara en morgon när alla ska iväg till jobb och skola och står och trampar otåligt utanför toalettdörren! Att de skulle vara nöjda kan du ju inbilla någon annan men inte mig. Fixa nånting mer ÄNDAMÅLSENLIGT! No pun intendent!                                                                                                        Det lär ju finnas ett andrahandsval, ett badrum i källaren, och där går det kanske att dra fram en WC-stol. Badrums- och toalettstandarden är ändå inte fullgod, en gästtoalett saknas. Detta är moderna tiders krav och inte 50-talets. Det är bara att kolla nyproduktion, helst ett badrum per sovrum. Där ligger kraven i dag. Dessa lägenheter är dyra, ingen påstår något annat. Deltidsarbete kan man glömma, dessa bekväma och lyxiga bostäder kräver två goda löner - eller så småningom pensioner om man vill bo kvar. Fattigpensionärer göre sig icke besvär.
  • Anonym (sköldmö)
    Goneril skrev 2025-08-09 09:58:04 följande:
    Säkert ingen i familjen som särdeles uppskattar den här toa/respektive badrumsrutinen. Tänk bara en morgon när alla ska iväg till jobb och skola och står och trampar otåligt utanför toalettdörren! Att de skulle vara nöjda kan du ju inbilla någon annan men inte mig. Fixa nånting mer ÄNDAMÅLSENLIGT! No pun intendent!                                                                                                        Det lär ju finnas ett andrahandsval, ett badrum i källaren, och där går det kanske att dra fram en WC-stol. Badrums- och toalettstandarden är ändå inte fullgod, en gästtoalett saknas. Detta är moderna tiders krav och inte 50-talets. Det är bara att kolla nyproduktion, helst ett badrum per sovrum. Där ligger kraven i dag. Dessa lägenheter är dyra, ingen påstår något annat. Deltidsarbete kan man glömma, dessa bekväma och lyxiga bostäder kräver två goda löner - eller så småningom pensioner om man vill bo kvar. Fattigpensionärer göre sig icke besvär.
    Jag håller med om att det låter jobbigt med bara en toalett på 4-5 pers, men har man inte mer så har man inte.

Har man inte råd med större så har man inte.

Du verkar inse att alla inte har bra ekonomi, eftersom du nämner fattigpensionärer?

Och varför måste man har gästtoalett? Vi har två badrum på fyra personer och det funkar utmärkt, även när vi har gäster. Det större badrummet är även tvättstuga. Vi bor i en utbyggd stuga, utan separat tvättstuga.

Vad som är modern standard är delvis subjektivt. Många verkar gilla föräldrasovrum med eget badrum, eftersom det ofta byggs så, men jag avskyr det. Jag villl inte gå direkt från sovrummet in på toa, eller lyssna på min man när han gör sitt därinne. Jag har hellre toa och badrum i allmänna utrymmen. 
  • fornminne
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-09 11:38:46 följande:
    Jag håller med om att det låter jobbigt med bara en toalett på 4-5 pers, men har man inte mer så har man inte.

Du verkar inse att alla inte har bra ekonomi, eftersom du nämner fattigpensionärer?

Och varför måste man har gästtoalett? Vi har två badrum på fyra personer och det funkar utmärkt, även när vi har gäster. Det större badrummet är även tvättstuga. Vi bor i en utbyggd stuga, utan separat tvättstuga.

Vad som är modern standard är delvis subjektivt. Många verkar gilla föräldrasovrum med eget badrum, eftersom det ofta byggs så, men jag avskyr det. Jag villl inte gå direkt från sovrummet in på toa, eller lyssna på min man när han gör sitt därinne. Jag har hellre toa och badrum i allmänna utrymmen. 
    Har ni två badrum som är ?allmänna?, eller ett ?privat? badrum och ett för alla? 
  • Anonym (12-åringar)
    Goneril skrev 2025-08-09 09:58:04 följande:
    Snälla, visa mig lägenheter med ett badrum per sovrum! Eller ens nybyggda hus med det. 

Vi flyttade till nyproduktion 2016. Tre sovrum, två badrum, 5rok.

Exet flyttade till nyproduktion i höstas, 4rok, 3 sovrum, två badrum. 

Mamma bor i en lägenhet från 70-talet, 3rok, 2 sovrum, ett badrum och en gästtoalett. 

Jag har tittat i huskataloger för nyproduktion, ingenstans är det det amerikanska idealet om ett eget badrum för varje sovrum plus extra gästtoalett. 

Så vart hittar du dina "ett badrum för varje sovrum"?
  • Anonym (sköldmö)
    fornminne skrev 2025-08-09 11:53:07 följande:
    Har ni två badrum som är ?allmänna?, eller ett ?privat? badrum och ett för alla? 
    Två badrum för alla. Toa och dusch i hallen, samt ett större badrum längre in, som även är tvättstuga.

Två toaletter alltså. På två vuxna och två barn plus eventuella gäster. Har aldrig varit några problem. Att bara ha en toalett vore jobbigt, men har man inget val får man leva med det.

De flesta större bostäder har två toaletter, men inte alltid två badrum. Vårt hus är en utbyggd stuga från tidigt 1900-tal. Det byggdes ut och moderniserades på 70-talet. Då fanns inte det enligt mig fåniga påfundet med egna badrum, eller ett badrum per sovrum. Vill man bo så och har råd, visst. Men det är verkligen inte allmän standard.
  • Goneril
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-09 11:38:46 följande:

Där är vi eniga, inte vill vi lyssna till partnerns, eller någon annans, "stånkande", dessa aktiviteter är synnerligen privata. De som i hast måste sitta på toa, i enlighet med 5-personersfamiljen, kan inte bibehålla sin integritet. Mycket störande. I sämsta fall utvecklar man allvarlig förstoppning. Jag vidhåller min tidigare åsikt; att dela badrum med 4 andra är helt förkastligt. Personligen hade jag försökt att hitta en offentlig toalett på stan.                                                                                                                                                                                      Jag tänker också på specifika situationer när toabesöket drar ut på tiden, som när någon har mens, eller vill sköta andra intima ytterst personliga göromål. Då är man ju förhindrad från att utföra dessa. Rent allmänt utgör all sorts trångboddhet och brist på toaletter ett hälsoproblem.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (12-åringar) skrev 2025-08-09 11:55:58 följande:
    Snälla, visa mig lägenheter med ett badrum per sovrum! Eller ens nybyggda hus med det. 

Vi flyttade till nyproduktion 2016. Tre sovrum, två badrum, 5rok.

Exet flyttade till nyproduktion i höstas, 4rok, 3 sovrum, två badrum. 

Mamma bor i en lägenhet från 70-talet, 3rok, 2 sovrum, ett badrum och en gästtoalett. 

Jag har tittat i huskataloger för nyproduktion, ingenstans är det det amerikanska idealet om ett eget badrum för varje sovrum plus extra gästtoalett. 

Så vart hittar du dina "ett badrum för varje sovrum"?
    Håller med. De flesta nyproduktioner har 3-5 sovrum och två badrum, om det är större bostäder. Däremot har det blivit ganska populärt med eget ?föräldrabadrum? i nybyggda villor. Då finns det ETT till badrum som resten ska dela på. Barn och gäster. Vill man inte tvinga dem att köa, måste de gå in i ens sovrum och låna föräldratoan. Idiotisk planlösning om du frågar mig. 
  • Anonym (12-åringar)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-09 12:18:10 följande:
    Håller med. De flesta nyproduktioner har 3-5 sovrum och två badrum, om det är större bostäder. Däremot har det blivit ganska populärt med eget ?föräldrabadrum? i nybyggda villor. Då finns det ETT till badrum som resten ska dela på. Barn och gäster. Vill man inte tvinga dem att köa, måste de gå in i ens sovrum och låna föräldratoan. Idiotisk planlösning om du frågar mig. 
    Ja, så är det absolut, att det amerikanska med "en suite" till "master bedroom" har kommit in i svenska planlösningar på villor. Men när man tittar på kataloghusen så tycker jag inte att det är supervanligt heller utan att det fortfarande är vanligare med "allmänna" badrum. 

Är det en trend jag skulle vilja se mer av däremot är dubbla handfat. Det hade varit värt mycket med mina grabbar när de borstar tänderna samtidigt. 
  • Anonym (Gör det du ska i badrummet bara)

Vi har duschstopp kl 23.
    Man kan duscha innan dess om man inte fastnar i spel/mobil.

I övrigt är det ju jättebra råd att sätta stor spegel och sminkhylla utanför badrummet så att de kan fixa sig utanför. 

• Goneril
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-09 12:01:19 följande:
    Två badrum för alla. Toa och dusch i hallen, samt ett större badrum längre in, som även är tvättstuga.

Två toaletter alltså. På två vuxna och två barn plus eventuella gäster. Har aldrig varit några problem. Att bara ha en toalett vore jobbigt, men har man inget val får man leva med det.

De flesta större bostäder har två toaletter, men inte alltid två badrum. Vårt hus är en utbyggd stuga från tidigt 1900-tal. Det byggdes ut och moderniserades på 70-talet. Då fanns inte det enligt mig fåniga påfundet med egna badrum, eller ett badrum per sovrum. Vill man bo så och har råd, visst. Men det är verkligen inte allmän standard.
    Badrum kan man dela, det kan fungera även om tonåringar som ska ut på kvällen klagar, särskilt om någon kamrat ska hänga med på förberedelserna. Det som enligt mitt förmenande är illa, kan vara riktigt illa, är avsaknaden av toalett. Med stigande ålder kommer alltfler problem med Nr 2, vänta bara, men ni har ju två toaletter så ni bör klara nödsituationer. Tänk på att äldre ofta har dessa bekymmer, vissa mediciner ger snabb "genomfart" och andra åter tröghet. En upplysning bara.
  • Anonym (X)
    Goneril skrev 2025-08-10 10:21:26 följande:
    Badrum kan man dela, det kan fungera även om tonåringar som ska ut på kvällen klagar, särskilt om någon kamrat ska hänga med på förberedelserna. Det som enligt mitt förmenande är illa, kan vara riktigt illa, är avsaknaden av toalett. Med stigande ålder kommer alltfler problem med Nr 2, vänta bara, men ni har ju två toaletter så ni bör klara nödsituationer. Tänk på att äldre ofta har dessa bekymmer, vissa mediciner ger snabb "genomfart" och andra åter tröghet. En upplysning bara.
    Stigande ålder, äldre. OK, brukar dessa personer, dvs de äldre, ha barn hemmaboende? Ser det ut så i dina kretsar?
  • Goneril
    Anonym (X) skrev 2025-08-10 10:50:18 följande:
    Stigande ålder, äldre. OK, brukar dessa personer, dvs de äldre, ha barn hemmaboende? Ser det ut så i dina kretsar?
    Nej, men "morsan" som är lite skröplig kan ju vilja hälsa på och umgås med sina barnbarn. Hon kanske vill stanna några dagar när hon väl kommer. Dessa umgängesformer är inte helt ovanliga, inte i min släkt i alla fall.
Svar på tråden Barn som bråkar om toaletten