• Anonym (J)

Nedsatt färgseende och jag är konstnär

Hej 
    Jag är en 33-årig tjej som förra veckan hade jag ont i ögonen och åkte till ögonmottagningen. Väl där då gjorde man flertalet tester och så såg man att jag hade ett tydligt nedsatt färgseende. Inget jag någonsin märkt tidigare. 

Gjorde om testerna. Både jag och läkaren var som frågetecken. 

Nu misstänker man MS och man ska utreda det.  

Men jag fattar inte. Det här med färgseendet. Det är så läskigt. Jag kan inte ta in det. 

Tankar flyger runt som:
    - Ser jag inte som jag ska? Men jag ser ju färger? Eller? Jag tvekar på mig själv nu. - Hur ser andra färger? vad är det jag inte ser? 

- Jag är konstnär och målar tavlor. alltid gjort. hur ser mina tavlor ut? Egentligen? 

Det känns som att jag befinner mig i något sorts vakuum. Dagarna rullar på men jag får inte för mig nånting. Jag går upp, äter, sätter mig i soffan, kollar på tvätten. Borstade tänderna kl 15 på eftermiddagen för jag glömt bort det, rutinerna är väck, jag är väck, jag är liksom bara i mitt huvud. Kan inte tänka klart. 

Hur kan det bli såhär? 

Först en chock med färgseendet och sen oron kring MS. Hur orkar man? 

Prata med en psykolog orkar jag inte. Jag orkar inte träffa människor. Jag skriver hellre av mig här. 

• Svar på tråden Nedsatt färgseende och jag är konstnär
  • Anonym (J)

Jag tittar på ett träd. Grönt och fint. Eller, är det verkligen det? 

Jag tittar på mina färgpennor jag målar med. Mina akrylfärger. Hur vet jag att pennan är gul, på riktigt? Vad är gul för mig? Vad är gul för andra? Mina tavlor kanske ser ut som skit? Fast jag har alltid fått så mycket beröm. 

Det är som att man tvivlar på allting nu, allt jag ser, alla färger jag ser. 

Det här trodde jag verkligen inte. 

Befinner jag mig i någon sorts chock? När går den över? Hur ska jag tänka?

Hur hade ni känt och tänkt? 

• Anonym (Van Gogh)

Att se färger annorlunda behöver inte vara något hinder. 

https://www.colorlitelens.com/van-gogh-colorblind

Vincent Van Gogh, best known for his innovative used of colors in painting, may have been colorblind. All snickers from modern art critics aside, there may be some truth to the theory.

• Anonym (J)
    Anonym (Van Gogh) skrev 2025-08-07 14:41:55 följande:

Att se färger annorlunda behöver inte vara något hinder. 

https://www.colorlitelens.com/van-gogh-colorblind

Vincent Van Gogh, best known for his innovative used of colors in painting, may have been colorblind. All snickers from modern art critics aside, there may be some truth to the theory.

Nämen, var han färgblind? Intressant! 
  • Lynx123

Att vara färgblind är egentligen bara ett problem om man vill bli typ pilot. Som konatnär ger det dig säkert ett unikt perspektiv.

Vad gäller ångesttankarna så tror jag att det hjälper att prata med någon. Man går ju inte till en psykolog för att man mår så himla bra.

Försök också att röra mycket på dig, lyssna på upplyftande musik och kanske se en riktigt bra serie. Handarbeta, lägg pussel och lyssna på radion. Allt för att distrahera hjärnan och för att det är kul!

Det kommee gå bra!

• Anonym (Alice)
    Anonym (J) skrev 2025-08-07 14:30:15 följande:

Jag tittar på ett träd. Grönt och fint. Eller, är det verkligen det? 

Jag tittar på mina färgpennor jag målar med. Mina akrylfärger. Hur vet jag att pennan är gul, på riktigt? Vad är gul för mig? Vad är gul för andra? Mina tavlor kanske ser ut som skit? Fast jag har alltid fått så mycket beröm. 

Det är som att man tvivlar på allting nu, allt jag ser, alla färger jag ser. 

Det här trodde jag verkligen inte. 

Befinner jag mig i någon sorts chock? När går den över? Hur ska jag tänka?

Hur hade ni känt och tänkt? 

Så där har jag tänkt i åratal, även fast jag inte gått igenom samma sak som dig. För det blir ju en så svår sak att järmföra, just vad som är rött, gult, blått etc. Vi är ju bara vans med hur vi ser dem, och kopplar färgen till namnet vi lärt oss att det heter, oavsett hur andra ser dem.
  • Anonym (Van Gogh)

Känner några färgblinda.
    En tycker neongult är grönt. En annan tycker i kvällsbelysning att blått är någon slags lila. En tredje tycker att olika gröna nyanser är helt olika färger och förväxlar ofta grönt, rött och brunt.
    Tycker att inget av detta borde hindra dem från att måla fina, intressanta tavlor.

Svar på tråden Nedsatt färgseende och jag är konstnär